ظریف: رابطه ما با بغداد مانند برخی کشورها تصنعی نیست که بخواهیم پنهانی وارد عراق شویم

۲۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۹۸۱۱۹۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه کشورمان در جمع‌بندی سفر به عراق گفت: رابطه ما با بغداد مانند برخی کشورها تصنعی نیست که بخواهیم پنهانی وارد عراق شویم.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به بغداد سفر کرده است درباره جمع‌بندی سفرش به عراق در جمع خبرنگاران گفت: سفر به عراق که طولانی‌ترین سفرم به یک کشور خارجی بود، سفر بسیار خوبی بود و جلسات بسیار خوبی با مسئولان عراقی داشتیم و همینطور در همه شهرهایی که به آنها سفر کردیم با مسئولین محلی، نمایندگان بخش خصوصی و همینطور با برخی از فعالان جامعه مدنی و روسای قبایل دیدارهای بسیار خوبی داشتیم. در همه این دیدارها رابطه بسیار نزدیک بین مردم و دولت‌های ایران و عراق که رابطه تاریخی است و این رابطه با خون شهدای مبارزه با داعش آبیاری شده کاملا خودش را در علاقه مردم عراق و ایران به یکدیگر نشان می‌دهد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌هایش افزود: امیدوارم این سفر زمینه را برای همکاری بیشتر بین بخش‌های خصوصی ایران و عراق فراهم کند. برگزاری نشست مشترک تجاری کارآفرینان و تجار ایرانی و عراقی در نجف اشرف جلسه بسیار خوبی بود و هم‌ اکنون نیز بخش‌های خصوصی دو کشور با یکدیگر جلسه دارند.

ظریف در سخنانش درباره سفرش به عراق و همچنین سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به این کشور که چندی پیش انجام شد، گفت: واقعیت این است که رابطه ما با عراق یک رابطه تصعنی نیست، و لذا نیاز نداریم که پنهانی به عراق بیاییم و برویم. ما می‌توانیم با مردم عراق ارتباط داشته باشیم، در جمع آنها حضور داشته باشیم و مشرف بشویم به اماکن مقدس و در بین مردم عراق حضور داشته باشیم. و این یک لطفی است از جانب خداوند متعال که این ارتباط قوی بین این دو مردم وجود دارد.

وی در ادامه افزود: سفرها در همه شهرها بسیار سفرهای خوبی بود، من فکر می‌کنم آینده روابط ایران و عراق چه روابط سیاسی و چه روابط اقتصادی بسیار درخشان است و انشالله هر روز بهتر از روز قبل خواهد بود. در آینده‌ای نزدیک انشالله سفر ریاست جمهوری ایران به عراق انجام خواهد شد، و من امیدوارم مقدماتی را که ما فراهم می‌کنیم باعث یک سفر بسیار خوب برای ایشان شود.

ظریف همچنین درباره اظهارات مداخله‌جویانه مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در رابطه با روابط دوجانبه تهران و بغداد نیز گفت: ایشان (پامپئو) هیچ حقی ندارد که در مسائل ایران و عراق دخالت بکند. ایران و عراق قبل از اینکه دولت آمریکا ایجاد بشود با هم رابطه داشته‌اند، و بسیار بسیار دیر با هم رابطه خواهند داشت.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف عراق


( ۲ )

نظر شما :