بولتون رویکرد ترامپ را در خروج از سوریه تلافی می کند

یک ضدایرانی تمام عیار دیگر در شورای امنیت ملی آمریکا

۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۱۰۸۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
ریچارد گلدبرگ به عنوان سرپرست مقابله با «سلاح ‌های کشتار جمعی ایران» در شورای امنیت ملی آمریکا منصوب شد. او یکی از مخالفان سرسخت ایران محسوب می‌ شود و در نوشتن لایحه ‌ای که به دولت باراک اوباما در اعمال تحریم ‌های پیش از توافق هسته ‌ای علیه ایران کمک کرد مشارکت داشته است.
یک ضدایرانی تمام عیار دیگر در شورای امنیت ملی آمریکا

نویسنده: بن آرمبروستر

دیپلماسی ایرانی: جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا تنها چند هفته پس از آنکه دونالد ترامپ از تصمیم خود مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد، درصدد تقویت نیروها در کاخ سفید در جبهه مخالف ایران برآمد.

مخالفان ایران در واشنگتن به شدت از تصمیم ترامپ به خارج کردن نیروها از سوریه خشمگین شدند و یکی از دلایل آنها هم این بود که چنین اقدامی برنامه های آنها را برای حمله نظامی به اهداف ایرانی در داخل کشور جنگ زده سوریه و فراتر از آن، بر هم زد. یکی از این افراد بولتون است که بخش اعظم روزهای گذشته را به تلاش برای راضی کردن ترامپ برای عقب نشینی از این تصمیم گذرانده است. او همچنین سعی دارد برنامه خود برای جنگ با ایران را با استخدام متحدانی همچون ریچارد گلدبرگ، کارمند پیشین بنیاد دفاع از دموکراسی ها با هدف صرف «مقابله با سلاح های کشتار جمعی ایران» پیش ببرد. (یادآوری این مساله لازم است که بولتون سال پیش گفته بود آمریکا باید در ایران هدف تغییر نظام را دنبال کند.)

بر هیچ کس پوشیده نیست که بنیاد دفاع از دموکراسی ها هدف تغییر نظام در ایران و جنگ با این کشور را دنبال می کرده است و برخی از کارمندان رده بالای آن همچون مارک دوبوویتز، مدیر عامل این بنیاد و کارکنان ارشد آن همچون رئول مارک گِرِشت در خط مقدم این جبهه ایفای نقش کرده اند. اگرچه اطلاعات زیادی درباره گلدبرگ موجود نیست، اما احتمالا او هم سعی داشته از خارج، فعالیت ها در برابر ایران را پیش ببرد. برای نمونه، او بود که ترامپ را به اعلان جنگ علیه ایران در سوریه و تحریم متحدان آمریکا در ارتباط با پرونده هسته ای ایران ترغیب کرد. او همچنین در پشت صحنه علیه آن دسته از مقامات دولت ترامپ که نمی خواستند رئیس جمهوری از توافق هسته ای ایران خارج شود، کارشکنی کرد.

گلدبرگ بیشتر زمان کاری خود در کنگره را به عنوان یک کارمند سیاست خارجی برای سناتور وقت، مارک کرک (جمهوری خواه از ایالت النوی) گذرانده است. در آن زمان در اقدامات برای ممانعت از نتیجه بخشی تلاش های باراک اوباما در دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران، نقشی کلیدی ایفا کرد و برای نمونه، مانع از تایید چاک هیگل به عنوان وزیر دفاع دولت اوباما شد.

فعالیت های ضدایرانی گلدبرگ پس از پیوستن او به بنیاد دفاع از دموکراسی ها و با روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید تشدید شد. برای نمونه، او در تابستان امسال یکی از اعضای کنگره را به دلیل پرسیدن سوالاتی درباره تلاش ها برای تغییر نظام در ایران در جلسه استماع مجلس نمایندگان، مورد تمجید قرار داد.

گلدبرگ در ماه فوریه در مطلبی تحت عنوان «زمان حمله ترامپ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران فرا رسیده است»، نوشت: «ترامپ باید تقویت بازدارندگی نظامی در ممانعت از افزایش نفوذ ایران را با همکاری نزدیک با متحدان منطقه ای، از سر بگیرد.» او واکنش نظامی احتمالی ایران یا گروه های تحت حمایت آن در منطقه را کم اهمیت خواند و افزود: «مزایای چنین اقدامی به هزینه هایش می ارزد.»

در ماه مه گلدبرگ با دوبوویتس همراه و اعمال تحریم علیه آن دسته از کشورهای اروپایی را خواستار شده که پرداخت های مجاز طبق توافق هسته ای را برای بانک مرکزی ایران تسهیل کرده اند.

وسواس ذهنی گلدبرگ در مقابله با ایران هیچ مرز و محدودیت اخلاقی ندارد. پس از افشا شدن ارتباط سعودی ها و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست، گلدبرگ از ترامپ به دلیل آسان گرفتن به رژیم سعودی دفاع کرد و در ماه اکتبر در توئیتی نوشت: «تحریم های ایالات متحده علیه ایران از 5 نوامبر مجددا اعمال خواهد شد. عربستان سعودی یک بخش مهم در استراتژی آمریکا علیه ایران به شمار می رود: برای تکمیل تحریم ها می توان از اهرم نوفذ آن در بازار استفاده کرد و تولیدات نفتی این کشور هم کمبود نفت ایران را در بازار جبران می کند.»

تصمیم ترامپ به خارج کرد نیروهای ایالات متحده از سوریه نشان می دهد که او تا چه اندازه دمدمی مزاج و غیرقابل پیش بینی است و هیچ کسی واقعا نمی داند چه کسی در کاخ سفید تصمیم گیرنده است. اما در عین حال این تصمیم نشان می دهد در حالی که برخی از افراد در حلقه نزدیکان به ترامپ سعی می کنند از تحقق برخی از وحشتناک ترین تصورات ترامپ ممانعت کنند، برخی دیگر مانند گلدبرگ درست عکس این رویه را در پیش گرفته اند. اقدام بولتون در استخدام ریچارد گلدبرگ از بنیاد دفاع از دموکراسی ها نشان می دهد که او و متحدانش که خواهان جنگ با ایران و تغییر نظام در این کشور هستند، تا زمانی که فرصت دارند با تمام قوا برای رسیدن به خواسته خود تلاش خواهند کرد.
منبع: لوبه لوگ / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: سیاست ترامپ در قبال ایران خروج نیروهای آمریکایی از سوریه سیاست ترامپ در قبال خاورمیانه اقدامات ضد ایرانی دولت ترامپ اقدامات ضد ایرانی جان بولتون


( ۱ )

نظر شما :