نقش قطر در انتشار مقالات خاشقجی در آمریکا

۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۴ کد : ۱۹۸۰۷۶۳ سرخط اخبار

روزنامه واشنگتن پست در گزارش غیرمنتظره‌ جدیدی از زوایای پنهان ماه‌های پایانی زندگی جمال خاشقجی پرده برداشته و می‌نویسد، طرف‌های قطری به او پیشنهاد نگارش مقالاتی در روزنامه‌های آمریکایی را می‌دادند و مسیر ترجمه مقالات او را فراهم می‌کردند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه در گزارشی که درخصوص برخی زوایای ماه‌های پایانی زندگی خاشقجی تهیه کرده، نوشته است: دشوارترین موضوع درباره زندگی جمال خاشقجی،‌ روزنامه‌نگار منتقد سعودی ارتباطش با موسسه قطری بوده است. این در حالی است که دبیران بخش تحلیل واشنگتن پست که از بخش خبری این روزنامه مستقل عمل می‌کند، گفته‌اند، آنها از این ارتباطات و تلاش‌های موسسه قطری هیچ اطلاعی نداشته‌اند.

این گزارش که اخیرا در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده فاش می‌کند، خاشقجی روابط مستحکمی با طرف‌های قطری داشته تا حدی که به او پیشنهاداتی درباره نوشت مقالاتی در رابطه با عربستان در رسانه آمریکایی می‌دادند.

این روزنامه فاش می‌کند، این موضوع موجب علامت سوال بزرگی حتی بین حامیان پرونده او شده است.

این روزنامه به نامه‌های مکتوبی بین خاشقجی و مدیر اجرایی موسسه بین‌المللی قطر اشاره می‌کند که نشان می‌دهند مگی میچل سالم در برخی موارد پیشنهاداتی در زمینه نگارش مقالات به جمال خاشقجی می‌داده و او در روزنامه واشنگتن پست به آنها می‌پرداخته است.

مگی میچل سالم فعال و دیپلمات سابق آمریکایی بوده که می‌گوید ۱۲ سال دوست خاشقجی بوده اما واشنگتن پست تاکید می‌کند او تلاش می‌کرده خاشقجی مقتول را به اظهار مواضع تند و متعدد علیه عربستان تشویق کند.

براساس افشاگری این روزنامه، دوست خاشقجی که مرتبط با قطر بوده تنها به ارائه سوژه و پیشنهاد درباره نگارش مقالات بسنده نمی‌کرده بلکه سازمان متبوعش برای این روزنامه‌نگار سعودی یک مترجم انگلیسی و یک محقق نیز استخدام کرده بود.

مگی سالم در دفاع از روابطش با خاشقجی در پاسخ به سوالات واشنگتن پست می‌گوید، کمکی که به خاشقجی کرده بود از سوی یک دوست به یک دوست جهت موفقیت در آمریکا بوده است.

وی می‌افزاید، اطلاع و آشنایی خاشقجی با زبان انگلیسی اندک بود و موسسه به خاشقجی پولی پرداخت نمی‌کرد و هیچ اقدامی در جهت تاثیرگذاری بر او به نیابت از قطر نداشت.

در گزارش این روزنامه که خاشقجی برای آن مطلب می‌نوشت، دیوید اگناتیوس،‌ روزنامه‌نگار واشنگتن پست در ۱۲ اکتبر گفته بود، خاشقجی از زمان وقوع بحران بین ریاض و دوحه معمولا با مگی سالم، مدیر اجرایی موسسه بین‌المللی قطر در دوحه نشست برگزار می‌کرد.

اگناتیوس تنها به این موضوع که نوعی افشاگری خوانده شده، بسنده نکرده و اذعان می‌کند، خاشقجی و سالم در تاریخ چهار ژوئیه ۲۰۱۷ در رستورانی در لندن دیدار داشتند و در آنجا بعد از آغاز طرح اصلاحاتی محمد بن سلمان در عربستان خاشقجی تمایلش برای رفتن به واشنگتن را مطرح کرد اما دو هفته بعد از ورود به واشنگتن به دلیل اینکه درک کرده بود تصمیمش اشتباه است، تصمیم به بازگشت گرفت و در اوت ۲۰۱۸ به دفتر سالم در دوحه رفت و از او سوال کرد که امکان دارد برنامه‌اش را متوقف کند و به یک جزیره دور دست برود که سالم به او جواب داد: "نه. تو نمی‌توانی این کار را بکنی."

در گزارش واشنگتن پست معرفی او به عنوان مخالف برجسته کشورش نیز زیر سوال رفته و طبق این گزارش، خاشقجی مدافع اصلاحات کشورش بوده و هرگز خود را مخالف نمی‌دانست به هر حال به وقوع تغییر ریشه‌ای در کشورش باور نداشت اما با این وجود در بسیاری از مواقع در برابر درخواست‌های هم‌قطارانش درباره اینکه موضعی تند و انتقادی علیه عربستان بگیرد، مقاومت می‌کرد. به هر حال نوشته‌هایش در میان افکار عمومی غرب مورد توجه قرار گرفته بود.

خاشقجی در آمریکا همچنان حامی کشورش بود و در قطع روابطش با کاخ سلطنتی تردید داشت.

در گزارش مذکور آمده است، در سپتامبر ۲۰۱۷ یعنی درست زمانی که خاشقجی شروع به انتشار مقالاتی در واشنگتن پست کرد در صدد بود به بودجه‌ای دو میلیون دلاری از سوی دولت عربستان به منظور ایجاد یک اندیشکده که پیشنهاد کرده بود در واشنگتن تاسیس کند، دست یابد.

کلید واژه ها: جمال خاشقجی واشنگتن پست قطر عربستان


نظر شما :