وال استریت ژورنال: ترامپ دستور خروج ۷۰۰۰ نیروی آمریکایی از افغانستان را صادر کرد

۳۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۲ کد : ۱۹۸۰۷۳۳ سرخط اخبار

روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد ترامپ به وزارت دفاع آمریکا دستور داده روند خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان را آغاز کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «وال استریت ژورنال» بامداد جمعه (به وقت تهران) به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون گزارش داد که نیمی از نیروهای نظامی آمریکا که در افغانستان حضور دارند، از چند هفته به مرور این کشور را ترک می‌کنند.

بنا بر این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به وزارت دفاع این کشور دستور داده که روند کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را آغاز کنند. در پی این دستور، از چند هفته دیگر بیش از ۷۰۰۰ نظامی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد.

این اقدام، اولین گام از برنامه مرحله‌بندی‌شده کاهش چشمگیر حضور نظامی آمریکا در افغانستان و نهایتا پایان دادن به این حضور پس از ۱۷ سال است.

آمریکا در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰۰ نیروی نظامی در افغانستان دارد که بخش عمده آن‌ها در قالب مأموریت سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در زمینه آموزش نیروهای محلی و پشتیبانی از آن‌ها فعالیت می‌کنند. 

ترامپ پیش از این بارها از حضور نظامیان این کشور در خارج از کشور انتقاد کرده و آن را «تلف کردن پول» خوانده است. وی در سال ۲۰۱۱ هم، زمانی که هنوز وارد عرصه سیاسی نشده بود، در توییتر نوشته بود: «کی می‌خواهیم از تلف کردن پول برای بازسازی افغانستان دست برداریم؟ باید اول کشور خودمان را بسازیم.»

این تصمیم یک روز پس از آن اعلام شده که دولت آمریکا در بیانیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرد نظامیان این کشور ظرف دو تا سه ماه آینده سوریه را ترک خواهند کرد. (+) ساعتی پیش هم یک رسانه آمریکایی گزارش داد که آمریکا قصد دارد پایگاه راهبردی «التنف» واقع در مثلث مرزی سوریه، اردن و عراق را تعطیل کند. (جزئیات بیشتر)

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا پنج‌شنبه شب به دلیل آنچه برخی رسانه‌های آمریکایی مخالفت وی با خروج از سوریه خوانده‌اند، از سمتش کناره‌گیری کرد. او در استعفانامه‌اش به اختلاف نظرش با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرده و گفته ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه، از نمونه‌های همکاری موفق میان آمریکا و متحدانش است. (جزئیات بیشتر)

آمریکا در سال ۲۰۰۱، پس از حادثه یازده سپتامبر، به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد. با وجود آنکه تنها چند ماه بعد «جورج بوش» پسر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که مأموریت این کشور در افغانستان به موفقیت پایان یافته، اما با گذشت ۱۷ سال، هنوز حضور نظامی آمریکا در این کشور ادامه دارد.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ افغانستان


نظر شما :