نماینده دولت ترامپ در طرح موسوم به صلح خاورمیانه

"معامله قرن" در مجمع عمومی رونمایی نمی شود

۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۹۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
جیسون گرینبلات، نماینده دولت ترامپ در طرح موسوم به صلح خاورمیانه گفت که این طرح در مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است در این ماه در نیویورک برگزار شود، اعلام نخواهد شد.
"معامله قرن" در مجمع عمومی رونمایی نمی شود

دیپلماسی ایرانی: جیسون گرینبلات، نماینده دولت ترامپ در طرح صلح خاورمیانه گفت: «دولت دونالد ترامپ آماده می شود تا شنونده انتقادهای اسرائیل باشد، انتقاد از چیزی که هنوز از آن رونمایی نشده است.»

وی که او را عالی ترین معمار طرح صلح دونالد ترامپ برای حل بحران فلسطین و اسرائیل می دانند در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفت: «مذاکره کنندگان امریکایی وارد مرحله «قبل از رونمایی» شده اند، طرحی که با وجود قطع حضور رهبران فلسطینی برای تدوین آن، طرح ریزی شده است.»

با این حال وی از تعیین جدول زمانی برای رونمایی از این طرح خودداری کرد و به گفتن این خبر بسنده کرد که این طرح در مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است در این ماه در نیویورک برگزار شود، اعلام نخواهد شد. وی همچنین از بیان جزئیات این طرح که قبل از رونمایی از آن شبهات بسیاری را برانگیخته است، خودداری کرد. 

به گزارش روزنامه الاهرام، چاپ قاهره، گرینبلات در پاسخ به این سوال که به طور گسترده ای در افکار عمومی و میان فلسطینی ها و رهبران عرب و تحلیلگران مستقل این گونه تصور می شود که طرح صلح مذکور بیشتر به سود اسرائیل است، و دولت ترامپ گام های نهایی را مطابق با تلاش هایی که گارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ رهبری می کند، برداشته است، گفت: «ما باید از طرحی دفاع کنیم که به نفع اسرائیلی ها و فلسطینی ها باشد، ما آماده شنیدن انتقادها از همه طرف ها هستیم. اما معتقدیم این بهترین طرح برای حرکتی رو به جلو برای همه است.»

اسرائیلی ها نسبت به سیاست های خاورمیانه ای ترامپ تا اندازه بسیاری احساس رضایت می کنند اما بعضی وقت ها هم از این که می شنوند پیشنهادهایی وجود دارد که از آنها می خواهد امتیازات بزرگی بدهند، عصبانی می شوند. گرینبلات در این باره گفت: «ایالات متحده توصیه می کند که طرف ها امتیاز بدهند اما تلاش نمی کند که توافقی را تحمیل کند.»

وی در ادامه افزود: «هر دو طرف باید تصمیم بگیرند که کدام طرح مناسب آنهاست و زندگی آنها را بهتر خواهد کرد، هر دو طرف باید این توانایی را داشته باشند که امتیاز بدهند اما این امتیازها نباید درباره نیازهای امنیتی اسرائیل باشد.»

گریبنلات همچنین گفت: «دولت ترامپ امیدوار است که متحدان عربش از طرحی که برای صلح طراحی شده به محض آغاز اجرای آن حمایت کنند، اما انتظار ندارد که آنها تلاش کنند فلسطینی ها را به سمت توافقی هل دهند که فلسطینی ها نمی خواهند.»

این در حالی است که هئیت دیپلماتیک فلسطینی در واشنگتن روز پنج شنبه آخرین روز کاریش را انجام داد و به تقاضای دولت ترامپ که به بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن دستور داده است، عمل کرد. دیپلمات های فلسطینی ابراز امیدواری کردند که «این لحظه حزن آور کوتاه و گذرا باشد.» 

حسام زملاط، نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین در ایالات متحده امریکا با انتشار یک فیلم ویدئویی در صفحه فیسبوک خود گفت: «بسیار از این وضعیت ناراحتم. همچنان میلیون ها امریکایی دوستان فلسطین هستند. امیدوارم که این لحظه ناراحت کننده خیلی کوتاه باشد و در نزدیک ترین زمان ممکن برگردیم و سمبل و بازتابی از روابط تاریخی دو ملت فلسطین و امریکا باشیم.»

دونالد ترامپ بعد از روی کار آمدنش در کاخ سفید در اقدامی که تمامی مجامع بین المللی نسبت به انجام آن هشدار دادند، دستور داد سفارت امریکا در تل آویو به بیت المقدس انتقال یابد. وی همچنین از طرحی سخن گفت که آن را «معامله قرن» نامید. طرحی که دامادش، گارد کوشنر که خود یهودی است و تمایلات روشن صهیونیستی دارد را موظف به اجرای آن کرده است. وی همچنین در جهت حمایت از اسرائیل حضور امریکا در یونسکو را تعلیق کرد و کمک های مالی سالیانه امریکا به موسسه آنروا و سازمان آزادیبخش فلسطین در رام الله را متوقف کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین معامله قرن


( ۱ )

نظر شما :