وزیر خارجه اتریش:خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از بازار ایران به دلیل تحریم ها، باعث تقویت اقتصاد چین شده است

۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۷ کد : ۱۹۷۸۴۳۴ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه اتریش با انتقاد از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه دولت واشنگتن در عرصه جهانی تاکید کرد: سیاست آمریکا ناامنی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، «کارین کنایسل» وزیر امور خارجه اتریش در آستانه نشست غیررسمی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که اواخر آگوست در اتریش برگزار خواهد شد، با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا در حوزه سیاست خارجی گفت: "موضوع تنها بر سر حاکمیت قانون است. وقتی ما بر سر تعهداتی که خود ایجاد کرده‌ایم باقی نمی‌مانیم، تعهداتی مانند توافق هسته‌ای ایران و یا عضویت در سازمان تجارت جهانی و چارچوب‌های دیگری که براساس اقدامات مشترک بوده است، آنگاه ناامنی افزایش می‌یابد."

آمریکا اعلام کرده که از سازمان تجارت جهانی خارج خواهد شد و پیش از این نیز از توافق هسته‌ای با ایران بیرون آمد. مرحله اول تحریم‌هایی که علیه ایران به اجرا درآورده نیز می‌تواند متوجه شرکت‌های اروپایی شود.

وزیر امور خارجه اتریش در مورد راهکارهای عملی بر سر مناقشه با ایران نیز افزود: تلاش‌های مختلفی در جریان است تا از رویارویی تمام قد جلوگیری شود. اتحادیه اروپا در پی جبران خسارت برای شرکت‌های فعال در ایران و همچنین راه‌های انتقالات مالی است. عمان نیز در این مسیر آنگونه که من می‌دانم فعال شده است.

وی با اشاره به اهمیت تجارت با ایران برای اتحادیه اروپا گفت: موضوع اصلی آن است که هر جا شرکت‌های غربی خارج شوند، چین وارد می‌شوند. برای مثال در پروژه پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان است، شرکت توتال تنها چند روز بعد از اعلام کناره‌گیری ترامپ از توافق هسته‌ای، از این پروژه خارج شد. من تلاش کردم تا برای همکاران آمریکایی خود  توضیح دهم که تحریم‌های ثانویه که عمدتا شرکت‌های اروپایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، به تقویت تجارت و اقتصاد چین منجر می‌شود.

کلید واژه ها: چین اتحادیه اروپا اتریش بازگشت تحریم ها


( ۱ )

نظر شما :