اعضا شیوه جدید را می‌پذیرند؟

ناتو، استراتژی جدید سایبری و اجلاس پیش روی سران

۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۷۷۱۷ اخبار اصلی اروپا
کلارا جردن، مدیر بخش موضوعات مرتبط با سایبر در شورای آتلانتیک معتقد است که این استراتژی می تواند به عنوان سندی که موانع پیش روی دولت های عضو برای سرمایه گذاری در قابلیت های سایبری را مرتفع می سازد، مورد استفاده قرار گیرد.
ناتو، استراتژی جدید سایبری و اجلاس پیش روی سران

 

نویسنده: ژوستین لینج

دیپلماسی ایرانی: در میانه تشدید حملات سایبری روسیه و در آستانه نشست سران کشورهای عضو ناتو، این سازمان پروتکل سایبری خود را ارتقا بخشید، اقدامی که از نگاه  تحلیلگران می تواند شکل دفاع را در کل سازمان بازتعریف کند. استراتژی مشترک نیروی هوایی که در 26 ژوئن منتشر شد، ناتویی را به تصویر می کشد که در کنار فعالیت هایش در زمین، هوا و دریا، در فضای سایبر نیز به صورت هماهنگ عمل می کند. این استراتژی جدید، اعضای پیمان را قادر می سازد تا نبرد سایبری را نیز به عملیات مشترک خود اضافه کند (بر اساس توافقات پیشین، ناتو راسا اقدام به توسعه تسلیحات و عملیات سایبری نمی‎کرد ودر این خصوص به کشورهای عضو وابسته بود). این استراتژی، تقویت امنیت سایبری جمعی از طریق آموزش و هماهنگی بیشتر میان اعضا را هدف قرار داده و تاثیر واقعی آن در زمان بروز درگیری سایبری نمایان خواهد شد.

کلارا جردن، مدیر بخش موضوعات مرتبط با سایبر در شورای آتلانتیک معتقد است که این استراتژی می تواند به عنوان سندی که موانع پیش روی دولت های عضو برای سرمایه گذاری در قابلیت های سایبری را مرتفع می سازد، مورد استفاده قرار گیرد.  بر اساس نظر کارشناسان، این سئوال در آستانه اجلاس ناتو مطرح است که آیا رهبران سیاسی مهر تایید خود را بر این استراتژی جدید خواهند زد؟

اخیرا روابط دو سوی آتلانتیک دست خوش مشکلاتی شده است. دیدار سران ناتو در تاریخ 11 و 12 ژوئیه در بروکسل برنامه ریزی شده و انجام دیداری محرمانه بین دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین نیز محتمل است. بر اساس برخی گزارش ها ترامپ به ارسال مکاتباتی به متحدان خود در ناتو اقدام کرده و در خصوص هزینه نکردن دو درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو در حوزه دفاعی به آنها اخطار داده است.

پیمان آتلانتیک شمالی برای حدود 70 سال پشتوانه اصلی امنیت دو سوی آتلانتیک در زمین، هوا و دریا بوده است. بر اساس اعلام دبیر کل ناتو این موضوع به عرصه سایبر نیز تسری خواهد یافت. ژنرال جنس استولتنبرگ  از کشورهای عضو خواست موافقت خود را با فعال شدن مکانیسم دفاع جمعی در زمان بروز حملات سایبری اعلام کنند. در ابتدا ناتو برای مبارزه با خیزش کمونیسم روسی در سال های پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد ولی در ادامه به باشگاه کشورهای آمریکای شمالی و اروپای نیازمند به امنیت دسته جمعی تبدیل شد. با وجود اینکه در سند جدید نیز مستقیما نامی از روسیه به میان نیامده است اما کارشناسان حوزه سایبری تدوین آن را با اقدامات سایبری خطرناک روسیه مرتبط می دانند.

بر اساس اعلام خبرگزاری دولتی اسپوتنیک، الکسی کندراتیف، یکی از قانونگذاران روسیه اعلام کرده که استراتژی جدید ناتو تهدیدی علیه روسیه است. سند اخیر ناتو در حالی تهیه شده که اخیرا روسیه اقدامات تهاجمی خود را در فضای سایبر افزایش داده است. بر اساس اعلام رئیس پلیس سایبری اوکراین، هکرهای روس حملات سایبری را علیه شرکت های اوکراینی تشدید کرده اند. با وجود اینکه اوکراین عضوی از ناتو نیست ولی این سازمان کمک هایی برای تقویت دفاع سایبری به آن کشور ارائه داده است. بر اساس گفته های کوین ماندیا، مدیر شرکت امنیت سایبری فایرآی (FireEye) در دانشگاه واشنگتن، روسیه از سال 2015 عملکرد خود در فضای سایبر را تغییر داده و در حال حاظر عمده تمرکز خود را بر استونی و اوکراین قرار داده است. یک گزارش سازمان اطلاعات استونی پیش بینی کرد که پوتین به اقدامات تجاوزگرایانه خود در شرق اروپا و حوزه بالتیک ادامه خواهد داد. در این گزارش آمده است: "نیروهای مسلح روسیه مشابه آنچه در سالهای گذشته در اوکراین اتفاق افتاده، نبرد اطلاعاتی را در سایر کشورها نیز در پیش خواهد گرفت." این گزارش در ادامه می افزاید که یکی از مهمترین اهداف روسیه، ناتو و کشورهای عضو آن خواهند بود.

منبع: فیفث دامین / ترجمه: علی اصغر دهقانی

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا ناتو ولادیمیر پوتین


( ۱ )

نظر شما :