همراهی آل سعود با صهیونیسم؛ ازکمپ دیوید تا معامله قرن

۱۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۹۷۷۰۷۳ سرخط اخبار

طی چند سال گذشته و بویژه از زمان به قدرت رسیدن 'محمدبن سلمان' به عنوان وزیر دفاع و سپس ولیعهد عربستان سعودی، اخبار متعددی از ملاقات و گفت و گوهای مقامات و شخصیت های سعودی و صهیونیستی منتشر شده که تا کنون هیچ کدام از این اخبار از سوی عربستان سعودی تکذیب نشده است.
طی روزهای اخیر هم انتشار اسنادی در مورد موافقت و حمایت رژیم سعودی از صلح ننگین سادات رییس جمهوری اسبق مصر با رژیم صهونیستی ، خبر ساز شده است .

*** پشتیبانی از خیانت سادات به فلسطین
هیات های مصر و اسراییل 5 سپتامبر 1978 به کمپ دیوید رسیدند و در روز اول مذاکرات سادات ایده هایش را در خصوص حل بحران فلسطین از جمله موضوع عقب نشینی کامل اسراییل از کرانه ی باختری و نوار غزه و موضوع شهرک های یهودی نشین مطرح کرد اما طرف آمریکایی تلاش کرد تا طرفین را از موضوعات مورد اختلاف دور ساخته و به موضوع کم اهمیت تری هم چون عقب نشینی اسراییل از صحرای سینا بکشاند.
سرانجام پس از پایان مذاکرات، طرفین 17 سپتامبر معاهده ی صلحی را به امضا رساندند که شامل9 ماده بود و از مهمترین موضوعات آن می توان به صلح مصر با اسراییل، تخلیه صحرای سینا و استرداد آن از سوی اسراییل به مصر که در طی جنگ شش روز توسط اسراییل اشغال شده بود و هم چنین آغاز مذاکره جهت خود مختاری کشور فلسطین در کرانه ی باختری رود اردن و نوار غزه اشاره کرد.
به دنبال این پیمان دو طرف اقدام به تبادل سفیر و آغاز عادی سازی روابط دیپلماتیک فی مابین کردند.
امضای قرارداد خائنانه بین مصر و اسرائیل که بدون توجه به خواسته‏ های مشروع ملت فلسطین و مصالح امت اسلام انجام گرفت، به معنای صحه گزاردن به تجاوزات صهیونیسم بین الملل و پایمال کردن حقوق مردم فلسطین بود که سرزمین آنها مورد تجاوز اسرائیل غاصب قرار گرفته است .
این قرارداد که تحت نظر آمریکا تنظیم شده بود، جز استقرار اسرائیل در سرزمین‏ های اشغالی فلسطین و تثبیت آن به عنوان یک دژ استعماری در منطقه و ذلت و خفت و اسارت مردم مسلمان نتیجه‏ ای در برنداشت. هر چند در میان کشورهای عرب، در مقابله با این قرارداد، «جبهه پایداری» تشکیل شد که مرکب از الجزایر، سازمان آزادی بخش فلسطین، سوریه، لیبی و یمن جنوبی بود.
پس از امضای معاهده ی کمپ دیوید، در سال 1994 میلادی معاهده ی دیگری بین اردن و اسراییل به نام قرارداد وادی عربه امضا شد و به این ترتیب دو کشور از طرف های اصلی جبهه ی جنگ با اسراییل با دخالت های آشکار و نهان آمریکا به این معاهدات صلح تن دادند اما همه می دانند که از سال 1948 رژیم صهیونیستی به هیچ قطعنامه ی بین المللی و توافقنامه عمل نکرده و پایبند نبوده است و به رغم آن برخی سران عرب هنوز در خیال خود به دنبال طرح صلحی غیر قابل اجرا پی آمریکا و اسراییل می دوند تا شاید بتوانند سرزمین های خود و فلسطینیان را پس بگیرند!
اینک سالها بعد از کمپ دیوید ننگین ، اسناد تاریخی وزارت خارجه آمریکا فاش ساخته است که عربستان از پیمان صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی در اواخر دهه 80 قرن گذشته میلادی پشتیبانی کرده است.
وزارت امور خارجه آمریکا اسناد جدیدی در رابطه با پیمان 'کمپ دیوید' برای برقراری صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی منتشر کرد که پشتیبانی عربستان سعودی از این فرآیند را ثابت می کند.
بر اساس این گزارش، یک تلگراف به تاریخ 10 آگوست سال 1978 میلادی که از سفارت آمریکا در ریاض به وزارت خارجه این کشور ارسال شده، حاکی از آن است که روز قبل از آن 'جان سی وست'، سفیر آمریکا در شهر طائف با شاهزاده 'سعود الفیصل'، وزیر وقت امور خارجه عربستان دیدار کرده است.
مسئول آمریکایی نویسنده تلگراف که در این دیدار حضور داشته اما نامش فاش نشده، در این باره تاکید کرده که وزیر خارجه عربستان ضمن اعلام پشتیبانی کامل از دعوت 'جیمی کارتر'، رئیس جمهوری وقت آمریکا از همتای مصری خود 'انور سادات' و 'مناخیم بیگن'، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای برگزاری نشست در استراحتگاه کمپ دیوید، تصریح کرده که در اندیشه توصیه به کمیته مشورتی عمومی برای صدور یک بیانیه علنی در رابطه با این حمایت می باشد.
بنابر آن چه در این تلگراف آمده، الفیصل در دیدار با سفیر آمریکا در ریاض ضمن تاکید بر این که موضع کشورش از مذاکرات میان مصر و رژیم صهیونیستی تحریف شده جایی که عربستان برای پایان آن تلاش نکرده و سفر «فهد بن عبدالعزیز»، ولیعهد وقت این کشور به قاهره نیز چنین هدفی را دنبال نکرده است.
وزیر وقت خارجه عربستان همچنین خاطر نشان ساخته که کشورش خواهان موفقیت نشست کمپ دیوید به عنوان موفقیت دوستان نزدیک خود در آمریکا و مصر بوده و برای کمک به این مسئله نیز هر آن چه در توان دارد را انجام می دهد.
حمایت دولت وقت سعودی از سازش با رژیم صهیونیستی در یادداشت های 'سایروس ونس' وزیر امورخارجه ' جیمی کارتر ' رئیس جمهوری اسبق آمریکا هم آمده است . طبق یادداشت های ونس زمانی که سادات، رئیس جمهور اسبق مصر عازم قدس شد حکام عرب بویژه عربستان با اجماع موافق صلح با رژیم اشغالگر بودند .

*** عربستان علیه مقاومت فلسطین
سازمان آزادیبخش فلسطین در دهه هشتاد، نوعی بازگشت به عقب داشت و در دو عرصه داخلی و خارجی در رویکرد انقلابی خود ضعیف عمل کرد و بر خلاف مفاد منشور ملی فلسطین حقوق ملت فلسطین را ضایع نمود و بعد از امضای توافقنامه کمپ دیوید و تجاوز صهیونیست ها به لبنان و محاصره بیروت در سال 1982 امتیازهای بیشتری به دشمن داد.
این مسئله در کنار بی توجهی دولت های عرب به مسئله فلسطین و شکل گیری جریان سازش در این کشور و پیامدهای منفی مترتب بر این رویکرد و نیز شکل گیری نضج فکری مقاومت مردمی در داخل و خارج فلسطین، شکل گیری جنبشی جهادی با رویکرد اسلامی را ضروری کرده بود . نشانه های پیدایش این رویکرد در سال 1981 و با شکل گیری مجموعه شیخ احمد یاسین در سال 1983 و دیگر مجموعه های جهادی آشکار شد.
مقاومت گروههای فلسطینی طی سال های گذشته موجب شده است نه تنها رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف خود در مورد فلسطین ناکام بماند که در مواردی مقاومت گروههایی مانند حماس موجب شکست نظامی این رژیم هم شده است . شکستی که ارتش های بزرگ کشورهای عربی در طی سه جنگ بزرگ نتوانستند بر تل آویو تحمیل کنند.
در شکست ارتش مجهز اسرائیل از جنبش مقاومت فلسطین همین بس که 'گئورا ایلاند' مشاور سابق امور امنیتی کابینه اسرائیل در گفت وگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت، اذعان کرده است: حماس همان صدای واقعی مردم در غزه است. حماس ارتشی قوی ایجاد کرد و در صحنه عمل آنها دولت خود را برپا کردند. در حقیقت، اسرائیل به این دولت سال ها اجازه داد که موشک و گلوله به سمتش شلیک کند و همزمان ما به آنها اجازه دادیم که مواد غذایی دریافت کنند که این امر مسخره است.
اما رویکرد دولت عربستان نسبت به این گروهها از ابتدای تشکیل ،منفی و در جهت خلاف سیاست های آنها بوده است .
سعودی ها نه تنها تاکنون نیروهای مقاومت مردمی را به رسمیت نشاخته اند که از هر تلاشی برای ناکام گذاشتن مقاومت آنها در مقابل رژیم صهیونیستی فروگذار نکرده است .
عربستان معتقد است برای سازش با رژیم صهیونیستی می بایست گروه هایی مانند حماس خلع سلاح شوند و چون تاکنون موفق به عملی کردن این خواسته نشده است طی سال های اخیر این جنبش را تروریستی خوانده است .
عربستان که در یک سال گذشته روابط خود با قطر را قطع کرده است ، یکی از دلایل خود برای قطع رابطه را حمایت دوحه از جنبش های فلسطینی از جمله حماس عنوان کرده است.
دولت سعودی همچنین تظاهرات بازگشت در مرزهای غزه که از ماه پیش آغاز شده است را محکوم و همراه با مصر به حماس فشار وارد کرده است تا به این راهپیمایی ها پایان ببخشد.
عربستان در راستای سیاست هایش علیه جنبش های اسلامی در فلسطین آذر ماه سال گذشته و در جریان افتتاحیه نشست شورای وزرای دفاع ائتلاف اسلامی برای مبارزه با تروریسم ویدئویی توهین آمیز علیه مقاومت فلسطین پخش کرد.
در بخشی از این ویدئو تصویری از یک سرباز فلسطینی در حال نبرد با نظامیان اسرائیلی دیده می شود و همزمان او تروریست خوانده می شود.
تصویر مورد بحث، مربوط به انتفاضه دوم و خیزش فلسطینی ها پس از اشغال کرانه باختری رود اردن و نوار غزه به دست نیروهای اسرائیلی در سال 2001 بود که یک مبارز فلسطینی را در جنوب بیت المقدس نشان می دهد.
این اقدام با واکنش منفی مردم فلسطین و افکار عمومی کشورهای اسلامی روبرو شد . کاربران فضای مجازی از این که سرباز فلسطینی در حال مبارزه با اشغالگران اسرائیلی به عنوان تروریست تلقی شده، خشمگین شدند.
بیشترین واکنش ها به پخش این ویدئو در توئیتر دیده شد. کاربران خطاب به 'کسانی که می خواهند اشغال فلسطین را عادی جلوه دهند' گفتند که مقاومت با تروریسم فرق دارد.'
یکی از کاربران توئیتر نوشت: مردم کاری ندارند معیار شما برای تروریست نامیدن چیست. تروریسم یعنی همه کسانی که وجود اسرائیل را عادی می دانند. ارزش مقاومت فلسطین از شما بیشتر است.
یکی دیگر از کاربران نوشت که درجه شرف و کرامت مقاومت بالاتر از آن است که نام دیگری به آن بدهند.
دیگری تاکید کرد «رهبران کشورهای عربی ، کسانی را که باعث سربلندی ما شدند تروریست می خوانند. این سران هیچ ارزشی ندارند. مقاومت، تروریسم نیست.'
بیشتر کاربران معترض گفتند در این که این تصاویر تعمدا پخش شده، تردیدی ندارند. یکی از آنها نوشت : فکر می کنید این یک اشتباه یا اتفاق است؟ نه، این حرکت تعمدی است به منظور حمله به مقاومت و حساسیت زدایی از صهیونیست ها.
این اقدام اما با حمایت رژیم صهیونیستی مواجه شد . 'آویخای ادرعی' سخنگوی وزارت جنگ این رژیم پخش این تصویر را تلویحا دلیلی بر اطلاق تروریسم به فلسطینی ها دانست و نوشت :این رویداد چه عمدی باشد چه سهوی، عرب ها حقیقت را گفته اند.

*** پادویی سعودی ها برای اجرای معامله قرن
اکنون فاش شده که آمریکا با برخی سران کشورهای عربی مانند عربستان، قطر، امارات و مصر در مورد مفاد معامله قرن به توافق رسیده و بندهای این طرح نیمه ماه ژوئن (خرداد/تیر) اعلام خواهد شد، حتی اگر فلسطینی ها آن را نپذیرند.
سایت صهیونیستی 'دبکا' برخی از بندهای طرح یاد شده را این گونه فاش کرده است:
1- کشور فلسطین با حاکمیت محدود در نوار غزه و نیمی از کرانه باختری تشکیل خواهد شد.
2- مسئولیت کنترل امنیت اغلب مناطق کرانه باختری و گذرگاه های مرزی به عهده 'اسرائیل' خواهد ماند.
3- حاکمیت بر 'وادی اردن' (شرق کرانه باختری) و کنترل نظامی آن به عهده اسرائیل باقی خواهد بود.
4- همه محله های عربی بخش شرقی قدس در اختیار فلسطین خواهد بود، به جز شهر قدیمی آن که بخشی از قدس در دست اسرائیل خواهد بود.
5 - 'ابودیس' بخش شرقی قدس، پایتخت پیشنهادی برای کشور فلسطین خواهد بود.
6 - نظارت دینی بر مساجد شهر قدیمی قدس به عهده فلسطین و اردن خواهد بود.
7 - غزه جزئی از کشور جدید فلسطین خواهد بود، به شرط اینکه حماس خود را خلع سلاح کند.
8 - هیچ بندی در این طرح درباره 'حق بازگشت' آوارگان فلسطینی درج نشده است، اما مکانیزمی از سوی جامعه جهانی برای رسیدگی به آن ایجاد خواهد شد.
9 - شناسایی اسرائیل به عنوان وطن یهودیان و کشور فلسطین با حاکمیت محدود به عنوان وطن فلسطینی ها.
به نوشته دبکا، ترامپ در دیدارها با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، 'محمد بن زاید آل نهیان' ولیعهد ابوظبی، 'تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر، 'عبد الفتاح السیسی' رئیس جمهوری مصر و 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی چند جلسه درباره این طرح گفت و گو و رایزنی کرده است.
این سایت صهیونیستی افزود: 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه نیز برای بررسی و رایزنی درباره این طرح، به جلسات گفت و گو دعوت شده بود، اما وی با رد آن، این طرح را 'اقدام کشنده' علیه حماس در نوار غزه خواند.
به معنای دیگر در حالی که سران کشورهای عربی به ظاهر اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم می کنند، پشت پرده، قدس را دو دستی تقدیم این رژیم کرده اند.
وصف حال سران عرب در جملاتی که نخست وزیر سابق قطر توئیت کرد را به خوبی می توان مشاهده کرد.
'حمد بن جاسم' در صفحه توئیتر خود خطاب به سران کشورهای عربی پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی نوشت: بهای این کار چقدر بود. هیچ چیزی ارزش دست کشیدن از مقدسات فلسطین و حق آن ها در مالکیت سرزمینشان را ندارد.
نخست وزیر سابق قطر تصریح کرد که جهان عرب وارد 'تونل تاریکی' نه فقط در مساله فلسطین بلکه در همه مسایل منطقه ای و بین المللی شده است و بیانیه هایی که از سوی آن ها صادر می شود، تنها برای رفع تکلیف است، زیرا خود این کشورها در همه قضایا دست دارند.
در این میان تنها موضوعی که می تواند طرح های آمریکایی - صهیونیستی - سعودی برای منطقه به ویژه فلسطین را ناکام بگذارد، مقاومت مردم فلسطین است .
همانطور که رهبران مقاومت فلسطین همواره تاکید داشته اند، ملت فلسطین اجازه نمی دهد که سرزمینش یهودی سازی شود و آرمان و کشورش به طور کل از بین برود. آنها برای گرفتن حق بازگشت خود ثابت قدم مانده اند. فلسطینیان، به شهرک سازی و داشتن کشوری جایگزین به همه طرح های شوم آمریکا که از سوی برخی از رژیم های عربی ذلیل و وابسته شنیده می شود، نه می گویند.
امت اسلام اکنون متوجه یک واقعیت وحشتناک شده است و آن اینکه سران کشورهای عربی به نام فلسطین شعار می دهند و ملت هایشان را به بهانه آزادسازی فسلطین سرکوب می کنند. در حالی که آنها چشم خود را بر روی واقعیت های فلسطین بسته اند تا در قدرت باقی بمانند.

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی اسراییل حماس نوار غزه قطر


نظر شما :