معاون وزیرخارجه انگلیس دیدار با عراقچی را مفید خواند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۹۷۶۶۴۶ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، برت در پیام خود آورده است که در این دیدار موضع لندن مبنی بر اهمیت برجام برای امنیت مشترک انگلیس و ایران را مورد تأکید قرار داده است.
او در ادامه پیام خود افزود که لندن به حفظ برجام متعهد خواهد بود.
برت پیشتر در مصاحبه با ایرنا گفته بود: موضع ما روشن است و مصمم به تداوم برجام هستیم. برت ضمن اعلام وفاداری لندن به حفظ توافق با ایران تصریح کرد: در این زمینه به همکاری با سایر طرف های باقیمانده در برجام ادامه خواهیم داد.
او اولین مقام انگلیسی است که نسبت به خروج آمریکا از برجام علاوه بر تأسف، ابراز «نگرانی» کرد و اظهار داشت که «این توافق مطابق باهدفی که برای آن طراحی شده بود عمل کرده است.»
معاون وزیرخارجه انگلیس در پاسخ به سؤالی درباره تضمینی که ایران برای ماندن در برجام خواسته گفت: ما از ایران انتظار داریم که به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بماند؛ هم زمان با شرکای اروپایی خود درباره گام هایی که تداوم بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم ها را تضمین کند همکاری خواهیم کرد.
برت در ادامه اظهار داشت که لندن از آمریکا خواسته تا به دستاوردهایی که برجام درزمینهٔ خلع تسلیحات اتمی به دست آورده لطمه ای وارد نسازد و از هرگونه اقدامی که مانع پایبندی طرف های باقیمانده به برجام شود خودداری کند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته 18اردیبهشت (8 مه) واشنگتن را از توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 شامل روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد و به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) مشهور شد، خارج کرد.
در پی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، 'فدریکا موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواست، اجازه ندهد برجام از بین برود. همچنین سران انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه ای بر پایبندی خود به توافق هسته ای با ایران تأکید کرده و از ایران خواستند تا در مقابل تصمیم آمریکا خویشتن داری نشان دهد.
«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران نیز به وزارت خارجه دستور داد تا ظرف چند هفته آینده با اروپا و روسیه و چین رایزنی ها و مذاکرات لازم را انجام دهد و اگر در پایان این مهلت کوتاه، ایران به این نتیجه رسید که با همکاری 5 کشور، خواست ملت ایران به دست می آید، به رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی، برجام باقی خواهد ماند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بر مبنای دستورالعمل رئیس جمهوری اسلامی ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران، از شنبه شب سفر فشرده ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز کرده است.
وزیر امور خارجه پس از دیدار با مقامات ارشد چینی، راهی مسکو شد و فردا با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می کند.


نظر شما :