ترامپ دیپلمات ها را هیچ نمی شمارد

دیپلماسی آمریکا در معرض فروپاشی

۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۷۵۴۴۱ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: استفان والت
در تاریخ آمریکا نیز ناچیز شمردن دیپلماسی به چشم می خورد. اگرچه آمریکا در دوران جنگ داخلی و یا جنگ جهانی دوم به دیپلماسی روی آورد اما در سایر موقعیت ها دیپلماسی بیشتر حالت نمایشی داشته است.
دیپلماسی آمریکا در معرض فروپاشی

دیپلماسی ایرانی: دیپلماسی آمریکا در مقابل دولت ترامپ درحال شکست است، هرچند هنوز هم می تواند برنده شود. زمانی که رئیس جمهور ایالات متحده فکر می کند که اکثر شغل های رسمی در وزارت امور خارجه "غیر ضروری" هستند، احتمالا دیپلماسی جدی و حرفه ای مورد توجه نخواهد بود و به طور واضح در دولت ترامپ این وضعیت وجود دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، رکس تیلرسون آسیب جدی به دیپلماسی آمریکا وارد کرده اند و جبران این آسیب ها باید مورد توجه قرار بگیرد. باید در نظر داشت که وزارت امور خارجه آمریکا بیش از دولت ترامپ هم دارای مشکلات جدی بود هر چند دولت ترامپ این روند را شدت بخشید.

 ایالات متحده نسبت به دیپلماسی خود نگرش غیرجدی داشته است. به جای در نظر گرفتن سیاست خارجی به عنوان اصلی ترین مهارت برای پیگیری منافع دو جانبه، آمریکایی ها تسلیم بدون قید و شرط را ترجیح می دهند. این رویکرد کوته نگری است چون دیگران را به جنگ بیشتر و سخت تر ترغیب می کند. تاکنون بسیاری از موفقیت های سیاست خارجی آمریکا از طریق دیپلماسی به دست آمده است. برای مثال، قرارداد کمپ دیوید و مذاکره پایان جنگ سرد، دستاوردهای قابل توجه سیاست خارجی بود که نه در میدان جنگ، بلکه در میز مذاکره به دست آمد.

در تاریخ آمریکا نیز ناچیز شمردن دیپلماسی به چشم می خورد. اگرچه آمریکا در دوران جنگ داخلی و یا جنگ جهانی دوم  به دیپلماسی روی آورد اما در سایر موقعیت ها دیپلماسی بیشتر حالت نمایشی داشته است . خصوصا با تبدیل آمریکا به ابر قدرت جهانی، رهبران آمریکا بیشتر به قدرت نظامی و تهدید تکیه کرده اند. و البته هر زمان که شکست خورده اند، تاوان آن را مردم بیچاره داده اند. البته که این شکست ها در وزارت امور خارجه دولت ترامپ نیز بوده است.

تلاش های تیلرسون برای بروز بخش هایی از وزارت امور خارجه نتیجه معکوس داده است. تعداد استعفاها افزایش یافته و روحیه کارکنان تضعیف شده است. بعد از یک سال از سمتش هنوز مشخص نیست او چه هدفی دارد و اولویت های دیپلماسی آمریکا را در چه می بیند.

ایالات متحده آمریکا به طور جدی در حال مقابله با افزایش نفوذ قدرت چین در آسیا است و با مسئله ی کره ی شمالی نیز درگیر است. هنوز آمریکا هیچ سفیری در کره جنوبی و هیچ دستیار وزیر امور خارجه برای امور شرق آسیا و اقیانوس آرام ندارد. این هفته هم، کارشناس ارشد در امور کره شمالی بازنشستگی خود را اعلام کرد.

در زمان ترامپ سیاست خارجی بیشتر شبیه یک قطار شکسته است و نیاز به اصلاحات جدی دارد. علاوه بر آن دوران تک قطبی به پایان رسیدهو برای آمریکا اجرای سیاست خارجی مبتنی بر تحریم، زورگویی و تهدید سخت تر شده است. در جهانی که قدرت پراکنده و گذرا است، نیاز به دیپلماسی افزایش یافته است. به عنوان مثال برای رقابت با چین و حفظ موقعیت آمریکا در آسیا نیاز به گفتگو با کشورهای منطقه وجود دارد.

در جهت بازسازی ظرفیت دیپلماتیک آمریکا، دولت ترامپ تلاش ناچیزی کرده است. بنابراین باید بخش های خصوصی، دانشگاه ها و سایر موسسات جامعه مدنی آن را رهبری کنند.

باید یک جنبش اصلاحاتی راه اندازی شود تا مردم را از اهمیت دیپلماسی آگاه کند. عده زیادی از مردم حفظ اقتصاد قوی را ضروری می دانند. اما تعداد نسبتا کمی از مردم از خطرات ناشی از رویکرد بی منطق و خشن نسبت به سایر کشورها و یا از مزایای دیپلماسی آگاه هستند.

آمریکایی ها می دانند زمانی که یک کشور با سلاح های قدیمی و آموزش ناکافی به جنگ می رود چه اتفاقی می افتد. بنابراین صدها میلیارد دلار صرف حفظ برتری نظامی می شود. اما آمریکایی ها باید بدانند که وقتی یک نماینده ی غیر حرفه ای به کشورهای خارجی فرستاده می شود چه اتفاقی خواهد افتاد.

مدافعان دیپلماسی نیز باید تلاش بیشتری را برای توضیح دقیق آنچه بر عهده ی دیپلمات ها است، انجام دهند. دیپلمات ها علاوه بر انتقال موضع رسمی ایالات متحده در موضوعات، منبع ارزشمند اطلاعات سیاسی و فرهنگی هستند.

در سیاست خارجی فعلی آمریکا خوشبینی وجود ندارد. ایالات متحده هنوز در حال تلاش حل مجموعه ای از مشکلات بین المللی است. هنوز هم در چندین جنگ بی پایان، عمدتا بدون استراتژی واضح و قابل اطمینان و تحت نظر ناشایست ترین رهبر گرفتار است. با این حال، بحران کنونی دیپلماسی آمریکا برای کسانی که به دیپلماسی اعتقاد دارند، یک فرصت برای ایجاد نهادهای دیپلماتیک جدید، توافق بیشتر برای ارج نهادن به دیپلماسی و اتخاذ رویکرد جدید در مقابل سایر ملت هاست.

منبع : فارین پالیسی / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

استفان والت

نویسنده خبر

استفان مارتين والت (متولد 2 جولاي 1955) در امريكا و استاد روابط بين الملل دانشگاه هاروارد است. وي چندين كتاب در همين زمينه تاليف كرده است. والت بارها سياست ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دولت ترامپ دیپلماسی آمریکا


نظر شما :