دوحه در راستای حمایت از ایران به اعمال فشار بر آمریکا ادامه خواهد داد

۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۷ کد : ۱۹۷۴۸۳۷ سرخط اخبار

تحلیلگر حوزه علوم سیاسی با اشاره به پیامدهای سیاسی و اقتصادی عدیده بروز بحران و تنش های جدید در خاورمیانه، بر تشدید فشارهای قطر بر آمریکا در راستای حمایت از ایران و خودداری از وقوع جنگ جدید در منطقه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری اسپوتنیک، خالد بن محمد العطیه وزیر دفاع قطر در جریان سفر اخیر خود به آمریکا طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران از قصد واشنگتن برای گفت وگو با تهران خبر داد و اعلام کرد که واشنگتن باید بمنظور اجتناب و جلوگیری از بروز بحران جدید در خاورمیانه، با تهران وارد گفت وگو و مذاکره شود. این اظهارات وزیر دفاع قطر تحلیل هایی را در پی داشته  و شماری از کارشناسان و تحلیلگران به تحلیل این سخنان پرداخته اند.

«علی الهیل» کارشناس و تحلیلگر علوم سیاسی قطر در گفت وگو با پایگاه خبری اسپوتنیک در تحلیل این اظهارات می گوید: همه از جمله آمریکا از برقراری ثبات در منطقه نفع می برند. دوحه خواهان جنگ در منطقه که وقوع آن منجر به تقابل مستقیم میان آمریکا و ایران یا دیگر کشورها و نیروها خواهد شد و مشکلات عدیده ای را در زمینه های اقتصادی و سیاسی بوجود خواهد آورد، نیست.

وی با اشاره به افزایش شمار شرکت های آمریکایی فعال در بخش تولیدات گازی قطر گفت:  در شرایط کنونی ایران در وضعیتی مشابه وضعیت کره شمالی قرار دارد. آمریکایی ها بر این باورند که پیونگ یانگ سلاح های هسته ای، گرماهسته ای، بیولوژیکی و حتی هولناک تراز آن  در اختیار دارد؛ بنابراین درخواست جنگ علیه این کشور را متوقف کرده اند و تا حد زیادی بر رویکرد متفکرانه در این خصوص تأکید دارند. در این میان کره جنوبی و ژاپن هم دو کشوری هستند که همچون واشنگتن از این موضوع نگرانند اما از آنجا که شاهد انفعال آمریکا هستند ، مذاکرات خود با کره شمالی را افزایش داده اند.

این تحلیلگر قطری در ادامه گفت: ایران هنوز سلاح هسته ای ندارد اما می تواند در هر زمانی چنین سلاحی را در اختیار داشته باشد. قطر از آمریکا خواسته که بر سر میز مذاکره بنشیند و برای درک خواسته های ایرانی ها به حرفهایشان گوش بدهد و در نهایت باید گفت که موفقیت چنین دیدار و ملاقاتی تحولی جدید را برای منطقه به ارمغان خواهد آورد.

وی همچنین با اشاره به عزم قطر برای اجتناب از بروز تنش های جدید در منطقه خاطرنشان کرد: دوحه قاطعانه به دنبال اجتناب از بروز تنش های جدید در منطقه است و معتقد است که موفقیت رقابت های جام جهانی فوتبال 2022 به میزبانی قطر، مستلزم وجود ثبات منطقه ای است. اما سؤال اینجاست که اگر آمریکا قادر به فرونشاندن بحران موجود حول محور کره شمالی است، چرا همان کار را در خصوص ایران انجام نمی دهد؟

سعید اللوندی تحلیلگر مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاحرام به عنوان تحلیلگری دیگر در مصاحبه با اسپوتینک با اشاره به ارتباطات و روابط مستحکم میان دوحه و تهران و استقرار یک گروه نظامی ایرانی در قطر در این خصوص می گوید: دوحه در راستای کمک به تهران و حمایت از آن برای خارج کردن ایران از انزوای فعلی آن به فشارهای خود بر آمریکا ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع قطر اخیرا در سفری به آمریکا از واشنگتن خواست با ایران به صورت جدی وارد گفت وگو شود و ضمن تأکید بر لزوم انجام تلاش های بیشتر از جانب مقامات ایالات متحده در رابطه با مسئله ایران، هشدار داد که در غیر این صورت در منطقه فاجعه رخ خواهد داد.

بن محمد العطیه همچنین اظهار داشت که کشورش در مورد صحت هر گونه اطلاعاتی که کشورهای تحریم کننده قطر در ارتباط با ایران ارائه می کنند، مشکوک است و با اشاره  به بحران پیش آمده بین کشورش با متحدان عربستان نیز گفت که رئیس جمهوری آمریکا تنها کسی است که می تواند تنها با یک تماس تلفنی آن را حل کند.

کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و روابط دیپلماتیک خود را با این کشورها به طور کلی قطع کرده اند.

وزیر دفاع قطر در جریان اظهارات اخیر خود رفتارهای چهار کشور مذکور را «بچه گانه» خواند و تصریح کرد که امنیت منطقه را تهدید می کند و باید جلوی این رفتارها گرفته شود.

قطر طی چند ماه گذشته که از سوی کشورهای عربستان، امارات و بحرین در محاصره بوده،  تنها از طریق آسمان ایران توانسته به کشورهای دیگر دسترسی داشته باشد.

کلید واژه ها: قطر دفاع قطر دوحه


( ۱ )

نظر شما :