دولت فلسطین، پیر و سرکوب گر

وقت آن رسیده محمود عباس برود

۱۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۷۴۷۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
زمانی که ژورنالیسم افشاگر قدرتمند در اسرائیل به نگرانی ها در خصوص پرونده فساد نتانیاهو در دامن می زد، عباس به فعالیت آزاد مطبوعات خاتمه داد.
وقت آن رسیده محمود عباس برود

راجر کوهن

دیپلماسی ایرانی - رام الله، کرانه غربی – عالیه شماع از همان مردان جوانی است که فلسطین به آنان نیاز دارد. یک متخصص فناوری است که برای یک شرکت بین المللی در کرانه غربی کار می کند، به زبان انگلیسی مسلط است و از طریق یک برنامه آمریکایی در رام الله در رشته اِم بی اِی تحصیل می کند. اما صبرش لبریز شده است. آینده خود را در جای دیگر می بیند. او به من گفت، "مردم به نقطه ای رسیده اند که می دانند دارند زندگی خود را از دست می دهند."

همانطور که از رام الله به سمت نابلس در حرکت بودیم، با هم صحبت می کردیم. شهرک های هیل تاپ اسراییل، نگاه ها را جلب خود می کرد، با سقف های قرمز که نشان از نیم قرن اشغال این منطقه داشتند در پیچ هر جاده به چشم میخورد. همانطور که از یک ایست بازرسی اسرائیلی عبور کردیم، شماع زمزمه کرد: "در یک دقیقه آنها می توانند هر چیزی را ببندند؛ در یک دقیقه آنها می توانند هر چیزی را باز کنند." برنامه ریزی برای سه میلیون فلسطینی در کرانه غربی امکان پذیر نیست. زندگی آنها به هوس های اسرائیل بند است.

با وجود دهه ها نزاع ملی، فلسطینی ها هرگز تا به این حد ضعیف نبوده اند. رفتاراسرائیل تحت رهبری بنیامین نتانیاهو، در تضعیف دولتمردان فلسطینی کینه توزانه بوده است. کشورهای عربی، با وسواسی که بر سر مواضع ایران داشتند، علاقه خود را به آرمان های فلسطینی ها از دست دادند. پرزیدنت ترامپ، پس از تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و به قول او "از روی میز برداشتن" این مسئله، در پاسخ به آنچه او فتنه انگیزی فلسطینی ها خوانده، تهدید به قطع "صدها میلیون دلار کمک و پشتیبانی" از فلسطینیان کرده است.

اما حتی در این شرایط نیز محمود عباس، رئیس جمهور 82 ساله فلسطینی، نمی تواند از زیر بار مسئولیت شکست، شانه خالی کند. دولت او اکنون به عنوان حکومت سالخوردگان فاسد شناخته می شود. مدیریت او بی منطق، جزئی، خودخواهانه و از همه بیشتر اقتدارگرا بوده است. اوکه در ژانویه 2005 برای یک دوره چهار ساله در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شده بود، اکنون وارد 14 امین سالگی ریاست جمهوری – اغلب غیر مسئولانه - خود می شود.

اختلاف فاحش بین جنبش فتح و حماس در غزه همچنان در زیر روکش "مصالحه آمیز" ادامه دارد. برای جمعیتی که سن متوسط ​​آن حدود 20 سال است، عباس و معاونان او پیر و قدیمی به نظر می رسند. از 18 عضو منتخب کمیتۀ مرکزی فتح، تنها یک نفر زیر 50 سال سن دارد. اکثر آنها به خوبی زندگی می کنند تا جایی که حتی تعداد زیادی از فلسطینی ها از آنها را به عنوان سگ های دست آموز اسرائیل یاد می کنند چرا که آنها همکاری امنیتی و اطلاعاتی نزدیکی با اسرائیل دارند.

دارین حسین، مدیر یک سازمان غیردولتی که مشوق فعالبت های ورزشی را برای کودکان فلسطینی است، گفت: «فضای ترس و وحشت روز به روز رو به افزایش است." شما می توانید برای ارسال هر چیز انتقادی در رسانه های اجتماعی دستگیر شوید. در اواسط دهه 30 زندگیش، او نیز به آخر خط رسیده و امیدش را از دست داده است. او به من گفت: "هیچ چیز تغییر نخواهد کرد."

زمانی که ژورنالیسم افشاگر قدرتمند در اسرائیل به نگرانی ها در خصوص پرونده فساد نتانیاهو دامن می زد، عباس به فعالیت آزاد مطبوعات خاتمه داد. وی تابستان سال گذشته قانون جرایم سایبری را صادر کرد که طبق آن هر کس که یک وب سایت ایجاد کند هدف از آن " انتشار اخباری است که می تواند یکپارچگی دولت فلسطین را تحت الشعاع قرار دهد" یا "نظم عمومی" را برهم زند، به یک سال زندان محکوم می شود. این قانون حکم دو سال حبس در مورد انتشار هرگونه اطلاعات "با قصد حمله به اصول و ارزشهای خانوادگی" در نظر می گیرد. این احکام زندان، به نحوی ناقض قانون اساسی فلسطین سال 2003 است که حق همه برای ابراز نظر و انتشار آن به صورت شفاهی، نوشتاری و یا هر نوع شکل دیگری محفوظ می دارد. این قانون همچون یک اسلحه سرکوبگر عمل می کند.

زمان آن فرا رسیده است که عباس از دولت کناره گیری کند، پیش از آن که جوانان فلسطینی با استعدادی مانند عالیه شماع، که متخصص فناوری جوانی است، از سرزمین اشغال شده خود مهاجرت کنند.

منبع : نیویورک تایمز / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

 

کلید واژه ها: فساد در فلسطین آزادی بیان فلسطین محمود عباس


نظر شما :