ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از لغو قرداد کلان نظامی اسرائیل و هند تا دستگیری خطرناک ترین تروریست زن

۱۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۴۱۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
لغو قرارداد کلان نظامی اسرائیل و هند، دستگیری خطرناک ترین تروریست زن، آتش گرفتن شبکه تلویزیونی دجله در بغداد، نجات رئیس ستاد ارتش هوایی کویت از حادثه هوایی و دستور عبادی به قطع حقوق نمایندگان مجلس عراق از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از لغو قرداد کلان نظامی اسرائیل و هند تا دستگیری خطرناک ترین تروریست زن

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

آتش گرفتن شبکه تلویزیونی دجله در بغداد

دیده بان آزادی های رسانه ای عراق آتش زدن شبکه تلویزیونی دجله در بغداد را محکوم کرد و از وزارت کشور خواست درباره ابعاد این حادثه و کشف دلایل این اتفاق تحقیقات لازم را انجام دهد.

به گزارش سایت خبری نون 14، روز سه شنبه ساعت یک بعد از ظهر افراد ناشناس به شبکه تلویزیونی دجله در مرکز بغداد حمله کردند و ساختمان آن را آتش زدند. این ساختمان، ساختمان جدید شبکه دجله بود که قرار بود امروز پنج شنبه به طور رسمی افتتاح شود.

در پی این حادثه تمامی تجهیزات و انبار روزنامه که از زیر مجموعه های های شبکه دجله است، در آتش سوخت و صدها هزار دلار خسارت وارد آمد.

پیش از این شبکه دجله حملات شدیداللحنی را علیه شماری از مسئولان در استان الانبار به دلیل حجم بالای فساد انجام داده بود که باعث بسته شدن دفاتر این شبکه در رمادی، مرکز الانبار شده بود.

 

امریکا درصدد تحریم ایران به دلیل اغتشاشات اخیر

مایکل ماکفول، رئیس کمیته امنیت داخلی امریکا گفت که مجلس نمایندگان امریکا در حال طرح ریزی برای اعمال تحریم های جدید علیه کسانی است که به ادعای او در «سرکوب اعتراض های اخیر ایران دست داشته اند.»

به گزارش اسرار مدیا، وی گفت: «طراح این بسته تحریمی خودم هستم و به زودی لایحه قانونی آن را در مجلس نمایندگان به رای می گذارم.»

پیش از این سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید از احتمال اعمال چنین تحریم هایی خبر داده و گفته بود که کاخ سفید اعتراض های ایران را «قیامی مردمی» قلمداد می کند و به دقت اوضاع را زیر نظر دارد.

 

رئیس ستاد ارتش کویت از حادثه هوایی نجات یافت

بالگرد ژنرال محمد الخضر و هیئت همراه او در حین سفر رسمی به بنگلادش دچار صاحنه شد و سقوط کرد اما وی از آن جان سالم به در برد.

به گزارش سایت خبری اسرار مدیا، وزیر دفاع کویت در این باره گفت: «رئیس ستاد ارتش با شیخ ناصر صباح الاحمد الصباح، معاون اول نخست وزیر، وزیر دفاع و همچنین ژنرال عبدالله نواف الصباح، معاون رئیس ستاد ارتش تماس گرفت و از بابت سلامتی اش به همگان اطمینان داد.»

در شبکه اجتماعی فیسبوک تصویری از سقوط بالگرد رئیس ستاد ارتش کویت منتشر شده است.

 

بیکار شدن 94 هزار خارجی در پی سیاست های محمد بن سلمان

در پی سیاست های دولت عربستان به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بیش از 94 هزار کارمند خارجی در سه ماهه اول سال 2017 از کار بیکار شدند.

به گزارش سایت خبری خبرگزاری آناتولی، سازمان آمار عربستان اعلام کرد تعداد کارکنان خارجی در دو بخش دولتی و خصوصی تا پایان سه ماهه سوم سال گذشته در حدود 10میلیون و 69 هزار نفر برآورد شده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل 10 میلیون و 165 هزار نفر بوده که نشان از خروج حدود 94 هزار نفر دارد.

الویت دادن به استخدام شهروندان عربستانی یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد کارگران خارجی در عربستان سعودی اعلام شده است.

 

لغو قرارداد کلان نظامی هند و اسرائیل

روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت نوشت که دولت هند رسما قرارداد تسلیحاتی خود با اسرائیل را که بیش از نیم میلیارد دلار ارزش داشت، لغو کرد.

به گزارش سایت اسرار مدیا، به موجب این قرارداد بنا بوده که هند موشک های ضد تانک از اسرائیل وارد کند اما آن طور که شرکت رفائیل اسرائیل، شرکت تولیدکننده این تسلیحات اعلام کرده طرف هندی به طور یک جانبه و به شکل رسمی این قرارداد را لغو کرده است.

قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در میانه های ژانویه سفری به هند داشته باشد.

 

بازداشت خطرناک ترین تروریست زن در سوریه

مبارزان کُرد در سوریه توانستند تروریست فرانسوی مشهور، امیلی کونیگ که در سال 2012 به طور غیرقانونی به سوریه رفت و نقش کلیدی در تبلیغات و سربازگیری برای شبکه داعش داشت را دستگیر کنند.

مادر کونیگ به روزنامه فرانسوی وست فرانس گفته است که دخترش در اردوگاهی وابسته به نظامیان کرد در داخل سوریه تحت بازداشت به سر می برد. وی همچنین گفت که کونیگ اواخر هفته گذشته با او تلفنی صحبت کرده است.

وی همچنین گفت که دخترم در تماس تلفنی به من گفت که در اردوگاهی کردی نگهداری می شود و از او بازجو شده و مورد شکنجه قرار گرفته است.

وی از مقامات دولت فرانسه خواست که دخالت کنند و او را به همراه سه فرزندش که در سوریه به دنیا آورده است به فرانسه منتقل کنند.

کونینگ از نخستین شهروندان فرانسوی بود که به سوریه رفت تا در آن جا با گروه های تروریستی فعالیت کند. وی تربیت کودکش از همسر اولش را به مادرش سپرد تا در سوریه به تروریست ها بپیوندد. در سپتامبر سال 2014 سازمان ملل نام او را در فهرست سیاه خطرناک ترین تروریست های تحت پیگرد وارد کرد. بعد از آن به فهرست افراد تروریستی خارجی دولت امریکا نیز وارد شد. وی قبل از عزیمت به سوریه در دانشگاه با یک الجزایری آشنا و مسلمان شده بود. همسر او به جرم قاچاق مواد مخدر توسط پلیس فرانسه زندانی شده است.

 

دستور عبادی به قطع حقوق نمایندگان مجلس عراق

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دستور داد حقوق نمایندگان مجلس تا زمان اصلاح پرداخت حقوق آنها مطابق با مدرک تحصیلیشان پرداخت نشود.

به گزارش سایت خبری کنوز مدیا، یک منبع در مجلس نمایندگان گفت: «نماینده ها از این که حقوقشان تا کنون پرداخت نشده متعجب شدند تا این که روز چهارشنبه به آنها اطلاع داده شد که دستور آمده است تا حقوق آنها پرداخت نشود.»

وی در ادامه افزود: «بانک به نمایندگان ابلاغ کرده است که حقوق نمایندگان تا زمانی که مدارک تحصیلی فرد به فرد آنها بررسی شود و بر اساس ارزش مدرک تحصیلی رده بندی شود، پرداخت نخواهد شد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دجله فرانسه اسرائیل سوریه عراق


نظر شما :