همه برای ایران هستیم

قوم پرستی از روی نادانی یا خیانت؟

۱۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۹۷۴۰۶۶ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کوتاه نظران و دسیسه چینان قوم پرست که آذربایجان را سرزمین تات ها،کردها یا ارامنه تعریف کرده و ترک ها را مهاجر و یا مهاجم می‌خوانند اگر خائن نباشند، ناآگاهند و درک اجتماعی و فرهنگی از علل تاریخی و جابجایی ها اقوام نداشته و ندارند.
قوم پرستی از روی نادانی یا خیانت؟

دیپلماسی ایرانی: روزنامه ایران در تاریخ 5/10/96 در مورد آذربایجان مقاله ای تحت عنوان آذربایجان، ایران کوچک را منتشر کرده است که بر خلاف نام ظاهراً مناسب، محتوای نامناسب داشت و جای انتقاد بسیار دارد. این مقاله به دور از درایت سیاسی و با عدم رعایت حساسیت های اجتماعی به رشته تحریر درآمده و با توجه به گذشته این گونه ورودهای رسانه ای به مسائل قومی و حساسیت های رخ داده، بسیار قابل تعمق است. نویسنده در مقاله ترک های آذری را مهاجر و مهاجم خوانده و صاحبان اصلی آذربایجان را کُرد، تات و اَرمنی معرفی کرده است.

این یاداشت اگرچه در نگاه کلی یاداشتی مستقل است، اما در عین حال پاسخی تلویحی به آن نوشتار نیز هست.

رهایی از سلطه تاریخ آسان نیست و همه بنوعی درگیر و بعضا اسیر تاریخند. بسیاری از  اسیران تاریخ دیروز، سوگوران نوستالوژی آرمانی  هستند که می تواند جغرافیای امروز را به آتش و بحران بکشاند. تاریخ و روایات های سیاسی ناشی از آن دلیل بسیاری از جنگ های دو قرن اخیر و  عامل مهم اختلافات داخلی کشورها بوده و هست. ما بعنوان ایرانی باید از تاریخ بعنوان پل و نقطه پیوند سود جسته و از روایت های عامل تفرقه دوری و تنها در پی تاریخ و روایت های مشترکی باشیم که عامل تقویت انسجام و وحدت ملی باشد. آنانی که در ایران روایت ها و ادعاهای تاریخی را با هدف هویت سازی در عرصه جغرافیایی، مصادره به مطلوب می کنند، خواسته و ناخواسته به مهین صدمه زده و تأمین کننده منافع بیگانگانند.

جغرافیای امروز ایران چون هر نقطه از جغرافیای جهان داستانی تاریخی داشته که آن تاریخ  تمام شده را نباید با واقعیت های جغرافیایی امروز به چالش کشید. مصر، سرزمین قبطی ها، امروز سرزمین عرب ها و بیزانس شرقی امروز سرزمین ترک هاست. آریایی ها مهاجران و مهاجمان پهنه سرزمینی بوده اند که قبل از آن نیز تمدن های کهنی در آن وجود داشته است. آذربایجان ایران نیز در یک روند تاریخی که جای بحث آن نیست طی یک دوره تاریخی با استقرار و مهاجرت ترکان در آن به سرزمین آنان تبدیل شده و امروز قرن هاست که آذری ها به صاحبان اصلی آذربایجان  تبدیل شده  و علاوه بر پاسداری از آن، جان بر کفان سرزمینی به وسعت ایران بوده و هستند. نباید در گذشته ماند و با تکیه بر آن به امروز رسید. دیروز  ایران زردتشتی و پایتخت آن مداین بود و امروز مداین در جغرافیای سیاسی عراق بوده و هویت غالب ایران و ایرانی نیز مسلمانان اهل تشیع است. کردها، لرها، ترک ها، بلوچ ها، عرب ها، ترکمن ها، تات ها، ارامنه و ... همه بیانگر تنوع قومیتی ایرانی هستند که استحکام و بقای این سرزمین بر قدرت آنان استوار است. در کنار این اصل بنیادی که ایران سرزمین همه ایرانیان است،  هر یک از  اقوام ایرانی نیز در جای خود،  جغرافیای مختص بخویش داشته که نباید با روایات های تاریخی هدف دار و مهندسی های اجتماعی متاثر از نیات شوم سیاسی زمینه ساز تحریکات قومی و عامل صدمه به وحدت ملی شد.  

 کسانی که با جعل تاریخ به هدف استحاله و رسیدن به اهداف سیاسی متوسل به ادعاها و دعواهای تاریخی شده و آن را به جغرافیا و بافت جمعیتی امروز ایران تعمیم می دهند بی شک عاملان بیگانه اند.

ایران سرای همه ایرانیان و آذربایجان سر ایران است. اگرچه همه اقوام و قومیت ها نقش بنیادین در قدرت و انسجام ایران داشته و دارند اما آذربایجان نقش ویژه در ظهور دوباره قدرتی بنام ایران داشته و این نقش همچنان پایدار است. صفویان از میان ترکان ایرانی برخواسته و با پذیرش، ترویج و نهادینه کردن تشیع در ایران و با تکیه بر میراث دولت داری ایرانی، توانستند ایران متحد و قدرتمند را به عرصه ظهور برسانند. ایران صفوی که تفاوت ماهوی با دولت های ایلخانی داشت، توانست با برقراری آشتی میان  فرهنگ ملی – اسلامی، احیاگر  روح سرکوب شده ایران و ایرانی در قالب تشیع شود. نوروز و عاشورا در زایش دوباره ایران بعد از صفوی، نقطه ثقلی شد که ایرانیت هنوز بر پایه های آن استوار است. در نهادینه کردن بخش مهمی از این فرهنگ، ایرانیان آذری نقش بنیادی داشته اند.

صفویان با تثبیت هویتی مستقل و خاص برای ایران توانستند برای آن تعریف و جایگاه جدید ایجاد کنند. صفویان ترک زبان در انتخاب هویت غالب خویش نه تنها به هویت قومی خود اولویت ندادند، بلکه با پذیرش تشیع، مذهب این مهمترین مولفه قدرت سیاسی عثمانی را  به چالش کشانده و خود قدرتی بزرگ تحت لوای نام ایران شدند. جنگ چالدران و دلاورهای ایرانیان نتایج آن انتخاب بود. چالدران را شکست ایرانیان تلقی کرده اند، اما این شکستی بود که به بیداری روح ایرانی انجامید و مرثیه های چالدران خود به تنهایی این نبرد را به حماسه و بستری برای تقویت ایرانیت و تشیع تبدیل کرد. 

 آذربایجان  همچنان سر ایران است و قلب همه ایرانیان برای آن می تپد. مردم آذربایجان تنها مرزبانان جغرافیای ایران در آذربایجان نبوده اند، بلکه در تمامی هنگامه های تاریخی از جنگ های ایران و روس، مشروطیت، 29بهمن 56 و از همه مهمتر در جنگ تحمیلی، پاسدار هویت ایران، اسلام و تشیع بوده اند.

 زخم های به یادگار مانده از قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای و غارتها و تجاوزات عثمانی نه جسم آذربایجان و آذربایجانی بلکه  روح ایران و  ایرانی را تا ابد جریحه دار کرده است. این زخم ها خود نقطه پیوند عمیقتر اقوام ایرانی با یکدیگر بوده و هست. دلیران و فرماندهان لشکر عاشوار و حماسه هایی که در جبهه های جنوب و شمال غرب آفریده اند همچنان زبانزد تاریخ جنگی است که اتحاد ایرانیان رمز پیروزی آن بوده است. سخت ترین معبرها و عملیات ها از آن دلیران آذربایجانی بود و این حماسه آفرینی و جایگاه علیرغم توطئه ها و دسیسه ها همچنان تدام خواهد داشت. توطئه گران بدانند که ایران و آذربایجان حیات و مماتشان به یکدیگر وابسته است و نام هر یک تبلور نام دیگری است.

کوتاه نظران و دسیسه چینان قوم پرست که آذربایجان را سرزمین تات ها،کردها یا ارامنه تعریف کرده و ترک ها را مهاجر و یا مهاجم می خوانند اگر خائن نباشند، ناآگاهند و درک اجتماعی و فرهنگی از علل تاریخی و جابجایی ها اقوام نداشته و ندارند. آذربایجان سرزمین همه ایرانیان است اما بافت غالب بومی و ساکنان امروز آذربایجان،  از آن ترکان است. آذری ها را مهاجم و زبان آنان را زبان بیگانه تلقی کردن، عین دشمنی با ایران است. همه پانیست ها با هر رنگ و پوشش آشکار و نهان، به یک میزان در خدمت خیانت اند و دانسته و ندانسته به ساز دشمن می رقصند. نباید تاریخ دیروز را به جغرافیای امروز کشیده و به خدمت روایت های قومی و اهداف سیاسی درآورد.

تاریخ ایران نشان می دهد که جغرافیای این سرزمین مملو از جابجایی های قومی بوده و بقول استاد شهید مطهری نه در ایران بلکه در خاورمیانه ای که محل تهاجمات،کوچ ها و گذرها بوده ادعای نژادی و قومی باطل بوده و امروزه علاوه بر اثبات باطل بودن دعواها و ادعاهای ژنتیکی – نژادی، مانور دادن روی نژاد نشانه جهالت ذهن های بسته و محدود است. همچنان که لرستان سرزمین لرهاست، آذربایجان نیز سرزمین آذریهاست و همه این سرزمین ها در سایه جغرافیای بنام ایران دارای معنا و هویتی واحد هستند. نام سرزمین ما، ایران است. این نام برخلاف بسیاری از کشورها تبلور نام یک قوم و به تبع آن نفی اقوام دیگر نیست. ایران نامی است که  همه هویت های قومی و مذهبی ذیل آن تعریف می شوند. پان های متکی بر رؤیای قومی بر موجی نشسته اند که امتداد آن بی راهی است. اقوام مستقر در جغرافیای امروز ایران حاصل قرن ها جابجایست. زبان آذرهای ایرانی ترکی است، چنان که زبان لرها، لریست. نیازی به ورود و مهندسی تغییر در این بستر نیست. فولکلور و مرثیه های ترکی آذری بیشترین نقش را در حفظ ایرانیت داشته و خود به تنهایی نقطه پیوند و تقویت ایرانیت بوده است. باشد که همه برای ایران باشیم. باشد که همه با پذیرش تنوع زبانی و هویت ها در سرزمین وسیع ایران، از تاریخ دیروز برای پیوند به واقعیت های جغرافیای امروز بهره برده و همه با هم فقط و فقط برای اعتلای ایرانیان و ایران تلاش کنیم.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جمهوری اسلامی ایران ایران اقوام ایران


( ۴۸ )

نظر شما :

ناشناس ۰۳ دی ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۹
با حقیقت نمیشه جنگید. ترک ها و عرب ها و مغول ها اقوام مهاجر و مهاجم به ایران بودند
اردبیلی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۵
نکنه فکر میکنی اجداد بیابانگرد شما با نقل و نبات وارد ایران شدند ؟ خلاصت کنم ترک ها از نسل بومیان ایرانند و تور لقبی بود که هندوهای تازه وارد به بومیان ایران دادن. تک تک اقوام بومی ایران اسامی ترکی دارن شما که تازه واردین رفتین حاشیه نشین شدین دقت کن ما ترک ها در زمین های حاصلخیز زندکی میکنیم ولی شما کویر . دلیلش اینه که صاحبان اصلی ایران ما هستیم .
بهمن ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۱
فقط یک پان ترک احمق میتونه ادعا کنه که ترکها بومی ایران بوده ،کل سابقه حضور اولین ترکها به نهصد سال پیش با هجوم ترکان سلجوقی آغاز و با حمله مغول کامل شد
دلیر ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵
آریایی ها هم که امروز ثابت شده فقط ده درصد هستند در ایران هم مهاجر بوده اند و دو هزار و ششصد سال قدمت دارند . این ده درصدی که عرض کردم مال نژاد آریایی هست و ربطی ب زبان ندارد به نژاد مربوط است که کار یک دانشگاه آمریکایی هست و به ده درصد درکل رسیده است و چه جالب است . قبل از آریایی ها هم ایلامی ها و آشوری ها حضور داشتند پس اینگونه شما هم مهاجر هستید . در ضمن تعجب میکنم که چگونه سیاه پوستان آمریکا سفید پوستان راکه از انگلیس و .... به آمریکا مهاجرت کرده اند را مهاجر و مهاجم نمی نامند و به آنها نمی گویند بیرون بروید چون آمریکایی هارا سفید پوستان آمریکا کرده اند به همراه سیاه پوستان آن و اگر غزنویان سلجوقیان خوارزمشاهیان که در مقابل مغول ها یک میلیون کشته داده اند و افشاریان و صفویان و.... نبوده اند شما باید به زبان شیرین عربی صحبت می کردی و الان عرب بودی و با حقیقت نمی شود جنگید
ترک با غیرت ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۱
خود شما اریایی ها هم مهاجرید
خان اوغلان .خ.اهری ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۱
اگر به عنوان مسلمان فقط بخواهیم چند منبع معتبر با پشتوانه دینی و تاریخی را مستند کنیم ریشه ترک و ترک آذری در خاورمیانه و نه فقط آسیای مرگزی و قفقاز به ابتدای نسل جدید بشر پس از نجات در کشتی نوح می رسد ۱. آیه ۷۴تا۷۶سوره انعام ...اولین و قدیمی ترین منبع معتبر دینی است که حصرت ابراهیم را از وفرزندان آذر یعنی نوادگان نوح نام می برد.۲.تنها نویسنده قدیمی و معتبر و معروف و منصف ایرامی معروف به طبری " غیر از بخش های تحریف شده در ترجمه بلعمی که در ۲۰سال گذشته معلوم شد" یافث ابن نوح را ابوالترک می داند .با این وصف ارتباط آذر و یافث به عنوان نوادگان نوح و قدمت آنها و کلمه آذر فراتر از جعلیات پهلوی جالب و قابل تامل است.۳.شیخ فضل الله همدانی که در دوره غازان با استفاده از فرصت استیلای غازان بر آسیا و ایجاد بزرگترین کتابخانه ربع رشیدی در تبریز از تمام منابع آسیا استفاده کرده و جامع التواریخ را نوشته است یافث ابن نوح را با تطبیق منابع موجود در آسیا ابوالترک تایید می کند.
تورک ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۸
کسایی که میگن ترکا فقط میگن بریا یک هزار سال پیشن برن سابقه حضور ترکان ایشغوز رو ببین ترکان ایشغوز از هزاران سال قبل تو آذربایجان بودن
تات یعنی غیرترک نه قومیت ۰۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۷
«آریایی ها مهاجران و مهاجمان پهنه سرزمینی بوده اند که قبل از آن نیز تمدن های کهنی در آن وجود داشته است»!! از شما انتظار مطالعه نمیره ولی حداقل فکر کنید که این آریاییان بقول شما مهاجر! از زمین کجا روییده‌اند که بعد ایران را انتخاب کردند؟ آیا کتابی به قدمت اوستا برای درک بومی بودن آریاییها کافی نیست؟!
آغای اردبیلی ۰۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۵
اجداد ما اگر بیابانگرد بودند اسمشون ترک بود نه آریایی که معناش نجیب و شریف (متمدن) باشه. ضمنا در زبان پهلوی به سگ کوچک توروک میگویند (فرهنگ لغت آنلاین اگه چاپ بشهhttp://pahlavi.surge.sh واژه‌ای که عینا در کتیبه‌ی اورخون مغولستان آمده (جایی که اولین نام از تورک در تاریخ آمد) وقتی یک دزد وارد خانه میشه به اتاق خالی نمیره مطمئنا به بهترین جای خانه دستبرد میزنه. اون صاحبخانه است که از ترس جان به زیرزمین پناه میبره. حالا بیلدین؟
اهالی آلتای مغولستان ۰۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۱
جالبه اتراکی که برای بدست آوردن چراگاه‌های بیشتر بعد از ایران راهی آناتولی یونانی‌زبان شدند، و بعد از آن همه قتل و غارت الآن اون فلات رو هم سرزمین آبا و اجدادی خودشون میدونن. احتمالا ترکهایی که برای کار به آلمان و فرانسه رفتند هم ۲ نسل که بگذره میگن ما از روز ازل اینجا بودیم و این آلمانیها و فرانسویها هستند که مهاجرند!
آغای تورک ۰۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۶
قضیه‌ی گنجشک رنگ کردن و جای قناری فروختن قدیمی شده: نام اسکیت‌ها رو ایشغوز کردن و بعد از بالای دریای کاسپین به شمالغرب ایران آوردن و قدمت رو به هزاران سال قبل بردن فقط برای دلگرمی خودتون خوبه ولی برای اهل علم و مطالعه تصدیقی برای شناخت شارلاتان بازی است و بس.
هربژی کوردستان ۰۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۰
ببین آنقدر از تمدن ترک حرف نزنید خداوکیلی شما به آشوریان نگاه کنید به ایلامیان نگاه کنید کوردلر‌لک از زمانی ک ایران بوده وجود داشتن مهاجر نیستیم چون صاحب خانه آیم ترک ها کل اصالتشون ۹۰۰ساله ولی کرد ها ۲۷۰۰سال دایکو اولین پادشاه بود ک کورد بود و اولین فرمان روایی ایران بود اولین قانون گذار ایران بوده ترک ها پرچمشون از کبریت توکلی قدمتش کم تره اینقدر از اصالت صحبت نکنید
به آغای تورک ۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۸
حالا اینکه از بالای دریای کاسپین به شمالغرب ایران آوردن یه بحثه اینکه الان دیگه فقط شمالغرب و آذرباییجان نمیدونن از شمال تا مرکزِ ایران (قم و اراک ) و آذرباییجان میدونن یه بحث دیگه است آرزو دارن غیرترکها رو از شمال تا مرکز نسل کشی و نابود کنن که پرچم جعلی آذرباییجان و بذارن روشون چون ترکها زمانی به اینجاها با زور و قلدری وارد شدن والا عربا هم اینجوری نیستن
مهدی ۲۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۵۶
تنها نژاد اصیل ایرانی لرا ها هستن
آریایی ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۵
اینها همه توطئه غرب است که می خواهد بین ایرانیان تفرقه پراکنی کند ترک ها اگر هم از پارس ها کینه گرفتند بخاطر مشکلات شدید اقتصادی است
به ایرانی نماها ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۱
کردها ولرای هندوستانی الاصل و فارسهای افغانی الاصل(هنوز هم باقیمانده طوایف و قبایل و شهرهای همنامشون تو هندوستانه)میگن ما صاحبخانه ایم و ترکهای صاحب تمدن سومر و ماننا و اورارتو میهمان و مهاجر خخخخخ
مجید ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۵
ما لرهای لک زبان افتخار میکنیم . که ایرانی هستیم . چه ترک چه لر چه سیستانی . چه بلوچ چه کرد . همه ایرانی هستیم.
بال ۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۳
آوارگان کرد های عراقی دیروز ادعای مالکیت امروز در آذربایجان