CR929 ترکیبی از تکنولوژی و پول

هواپیماهای مسافربری رقیب از چین و روسیه می‌آیند

۰۲ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۴۷ کد : ۱۹۷۳۸۴۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
پرتال خبری چینی نتسا اذعان کرده است که همکاری کوماک به نوعی «پول در ازای تکنولوژی» است از آنجایی که شریک روسی مسئول توسعه موتور هواپیماهاست.
هواپیماهای مسافربری رقیب از چین و روسیه می‌آیند

دیپلماسی ایرانی: تلاش های پکن و مسکو برای توسعه هواپیماهای مسافربر پهن پیکر با نام  CR929 به نظر سرآغازی خوش داشته است. این همکاری ها با سرمایه گذاری مشترک میان شرکت هواپیمایی چینی کوماک و شرکت هواپیمایی راشا یونایتد شکل گرفت. یکی از جنبه هایی که ناظران علاقه دارند تا آن را دنبال کنند این است که چین تا چه حد به تکنولوژی روسی برای توسعه مولفه های کلیدی موتورهای هواپیماهای جت وابسته است. درحال حاضر هواپیمای تک راهروی C919 آزمایش های متعددی را از سر می گذارند درحالی که چینی ها بخش هایی از این هواپیما را با قطعات وارداتی ساخته اند.

پرتال خبری چینی نتسا اذعان کرده است که همکاری کوماک به نوعی «پول در ازای تکنولوژی» است از آنجایی که شریک روسی مسئول توسعه موتورهواپیماهاست. اعتقاد بر این است که تیم CR929 مدل توسعه یافته ای از ایلیوشن – 86 است که توسط ایلوشن شرکت همکار راشا یونایتد در سال های 1970 طراحی شده است. این نخستین هواپیمای پهن پیکر روسی و دومین هواپیمای چهار موتوره پهن پیکر، از بهترین ایمنی ها که در دهه های اخیر برای استفاده تجاری لازم است بهره خواهد بود و تقریبا بی عیب و نقص خواهد بود.

آویادویگاتل، شرکت موتورسازی روسی توربوفن های PD-14 را که در رده فن های متناسب با موتورهای اجسام سنگین هستند تولید کرده تا بتوانند برای هواپیماهای CR929 قدرتی برابر با بوئینگ های 787 ایجاد کنند. چیزهای دیگری که تاکنون درباره این هواپیماها می دانیم این است که 53,5 متر طول و 13,5 متر ارتفاع دارند و طول بال آنها 55,6 متر است. وزن بیشینه هنگام برخاستن آنها 220 تن و به طور عادی می توانند 9500 کیلومتر را با یک بار سوختگیری طی کرده و سرعت آنها 950 کیلومتر بر ساعت است و قابلیت حمل 290 مسافر را دارا هستند. نوع دیگر این هواپیما CR929-600 است که با گسترش توانایی ها قادراست تا 12 هزار کیلومتر را طی کند. ناظران می گویند که ارتش آزادی بخش خلق ممکن است با سازگار کردن این هواپیماها از آنها برای مقاصد نظامی استفاده کرده و این هواپیما می تواند طیف وسیعی از کاربردهای نظامی داشته باشد. در طراحی برقی این هواپیماها از مدل های نظامی و تجهیزات شوروی تقلید شده است و همچنین هواپیماهای چهار موتوره آنتونوف نیز مورد نظر بوده اند. ورژن چینی و کوچکتر هواپیماهای مشترک این دو شرکت Y-8 نام دارد که می توان از آن به عنوان هواپیمای جنگی تمام الکترونیک استفاده کرد.

منبع: آسیا تایمز/ مترجم: روزبه آرش

 

کلید واژه ها: روسیه چین هواپیما


( ۵ )

نظر شما :