مسکو پایان جنگ را نزدیک می داند

روسیه درصدد خروج نیروهای نظامی خود از سوریه

۱۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۲۹۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه روسی کومرسنت به نقل از منابع آگاه نظامی – دیپلماتیک نوشت که مسکو طرحی در اختیار دارد که به موجب آن بعضی از واحدهای نظامی روسیه از سوریه عقب نشینی می کنند.
روسیه درصدد خروج نیروهای نظامی خود از سوریه

دیپلماسی ایرانی: زمان زیادی از سفر تاریخی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به مسکو نگذشته است که حوادث و اظهارات پشت سر همی روی داده و بیان شده که نشان می دهد پایان جنگ در سوریه بعد از پنج سال نبرد بی امان نزدیک است.  

بعد از این که اعلام شد حمایت مسلحانه از مخالفان سوری متوقف شده است، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که جنگ در سوریه در مراحل پایانی آن است. بعد از او ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که بیش از 90 درصد از اراضی سوریه آزاد شده و کار گروه های تروریستی به پایان رسیده است.

حالا روزنامه روسی کومرسنت به نقل از منابع آگاه نظامی – دیپلماتیک نوشت که مسکو طرحی در اختیار دارد که به موجب آن بعضی از واحدهای نظامی روسیه از سوریه عقب نشینی می کنند.

این روزنامه نوشت: «نیروهای دولتی سوریه امروزه بر 95 درصد از اراضی سوریه مسلط شده اند، و این بدان معناست که دیگر نیازی به حمایت نظامی از جانب مسکو ندارند، برای همین مقامات روسی به فکر خارج کردن تعدادی از واحدها و مهمات نظامی از آن جا هستند.»

از این دیدگاه برخی منابع روسی انتظار دارند که مسکو تعدادی از نیروهای هوایی خود را که برای بمباران مواضع داعش و دیگر گروه های تروریستی به سوریه گسیل داشته بود، به روسیه بازگردند. اما آنها گفتند که سامانه های دفاع هوایی باید در سوریه بمانند، و اشاره کردند که «حرف نهایی» در این رابطه را فرماندهی عالی نیروهای مسلح، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواهد زد. اما درباره جزئیات و ابعاد این «حرف نهایی» کرملین هنوز چیزی بیان نکرده است، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی رئیس جمهوری روسیه گفت که درباره «چنین تصمیم هایی علنا صحبت نمی شود.» در عین حال روزنامه کومرسنت نوشت که وزارت دفاع روسیه از هر گونه اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

این خبرها در حالی منتشر می شود که دور هفتم مذاکرات آستانه بر سر تسویه سیاسی بحران سوریه آغاز شده است. الکساندر لاورنتیف، رئیس هیئت روسی شرکت کننده در این مذاکرات گفت که با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه درباره مسائل مربوط به مرحله انتقالی بحران سوریه بحث و تبادل نظر کرده است.

در این راستا، لاورنتیف از مخالفان سوری خواست از پیش شرط های سابق خود برای به نتیجه رسیدن مذاکرات دست بردارند، و تاکید کرد که اهمیت مذاکرات جاری در آستانه این است که اعتماد از دست رفته طرف های درگیر احیا شده است، همچنین بازگشت بسیاری از آوارگان سوری به خانه و کاشانه شان از دیگر نشانه های موفق نشست آستانه است. این مقام روس همچنین ابراز امیدواری کرد که دیگر اراضی تحت کنترل تروریست ها نیز ظرف هفته های آینده به سرعت پاک سازی شوند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این اعتقادند که بسیاری از نیروهای گروه های تروریستی در تلاشند سلاح های خود را زمین بگذارند و به خانه و کاشانه شان بازگردند. واسیلی کوزنتسوف، مدیر مرکز مطالعات عربی و اسلامی وابسته به مرکز شرق شناسی در مسکو در این باره می گوید: «بسیاری از عناصر گروه های تروریستی تلاش می کنند به نزد خانواده هایشان بازگردند تا زندگی عادی خود را از سر بگیرند تا فضای لازم برای از سرگیری فعالیت های سابقشان فراهم شود.»

وی در ادامه می گوید: «این در حالی است که بسیاری از آنها به دلیل کارها و جنایت هایی که مرتکب شده اند و ممکن است مورد بازخواست و مجازات قرار بگیرند نمی توانند به خانه و کاشانه شان بازگردند. اتباع کشورهایی مثل لیبی و یمن یا کشورهای دیگری که در آستانه یک جنگ مسلحانه تمام عیار هستند.»

گزارش ها حاکی از آن است که کشورهایی نظیر مالزی و اندونزی در کنار افغانستان و تاجیکستان شماری از کشورهای آسیای میانه در ردیف کشورهایی هستند که احتمال انتقال تروریست ها به آنها وجود دارد. فعالیت گروه های سیاسی تندرو در این کشورها زیاد است و احتمال این که به بستری برای جذب تروریست ها تبدیل شوند، وجود دارد.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از احتمال بازگشت هزاران نفر از شهروندان روسی و کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق که به گروه های تروریستی در سوریه پیوسته بودند، هشدار داده بود و گفته بود آنها در صورتی که به میهنشان برگردند ممکن است فعالیت های تروریستی خود را از سر بگیرند به خصوص که شبکه های تروریستی آنها در سوریه سرکوب شده اند.

منبع: ایلاف / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رئیس جمهوری روسیه سوریه ولادیمیر پوتین


نظر شما :