مجموعه نظامی و غارت ثروت مردم آمریکا

واشنگتن از شش سال جنگ در سوریه چه به دست آورد؟

۰۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۲:۵۴ کد : ۱۹۷۲۲۸۳ آمریکا آسیا و آفریقا یادداشت
نویسنده خبر: ران پل
چرا به نظر می‌رسد که سیاست ایالات متحده در خاورمیانه همواره بیشتر از همه به مسیحیان آسیب می‌زند؟
واشنگتن از شش سال جنگ در سوریه چه به دست آورد؟

دیپلماسی ایرانی: اکنون که شکست داعش در سوریه قطعی به نطر می رسد و سوری ها آخرین قلعه های داعش را در شرق کشور پاکسازی می کنند، مدافعان واشنگتن به دنبال توجیه های جدید برای حضور نظامی غیرقانونی ایالات متحده در این کشور هستند. منطق اصلی آنها برای مداخله دروغ دیگری است که مدت ها به کار گرفته می شود.

به یاد داشته باشید که رئیس جمهور اوباما برای جلوگیری از نسل کشی ایزدی ها ارتش ایالات متحده را در عراق و سوریه درگیر کرد و قول داد که از این عملیات برای کشاندن جای پای چکمه های نظامیان ایالات متحده به خاک سوریه استفاده نخواهد شد. این قول مربوط به سال پیش است و از آن زمان ارتش ایالات متحده به طور پیوسته در سوریه درگیر است درحالی که گنگره همچنان مجوزی قانونی برای ادامه این عملیات صادر نکرده است. ایالات متحده حتی پایگاه های نظامی در سوریه ایجاد کرده علی رغم اینکه وعده داده بود که چنین کاری نخواهد کرد. تصور کنید اگر سوریه برخلاف خواست ما اینجا و در آمریکا پایگاه نظامی می ساخت چه اتفاقی می افتاد؟

شش سال پس از جنگ ارتش سوریه تقریبا داعش و القاعده را شکست داده است و نظامیانی که ایالات متحده از آنها حمایت می کند به تروریست های اسلامی دیگر یا سربازهای تحت استخدام کردها بدل شده اند. براساس گزارش های اخیر، ایالات متحده محموله سلاحی به ارزش دو میلیارد دلار را از طریق شرق اروپا برای جنگجویان سوری حمل کرده است. بسیاری از این سلاح ها در نهایت به طور مستقیم به دست داعشی ها افتاد یا در اختیار جنگجویانی قرار گرفت که در نهایت به داعش و القاعده پیوستند.

اوباما در سال 2011 سیاست «اسد باید برود» را اعلام کرد چرا که ادعا داشت رهبر سوریه مرتکب قتل عام مردم خود شده است و از نظر او تغییر حکومت سوریه تنها راه نجات مردم این کشور بود. سپس در اوایل سال جاری، زمانی که شرق حلب از سوی دولت سوریه آزاد شد، نومحافظه کاران اخطار دادند که اسد همه ساکنان را خواهد کشت. آنها هشدار دادند که جمعیت شرق حلب باید از دست ارتش سوریه فرار کنند. اما همه چیز کاملا متفاوت پیش رفت. به گفته سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل، 600 هزار پناهنده تا ماه آگوست به سوریه بازگشتند. نیمی از این جمعیت به حلب برگشتند جایی که گفته شده بود اسد منتظر آنهاست تا بکشدشان.

چه شد؟ نومحافظه کاران و مدافعان حقوق بشر دروغ گفتند. همانطور که درباره لیبی و عراق و غیره دروغ گفتند. درحالی که بسیاری از رسانه های جربان اصلی به این مساله نپرداختند این هفته یک مسیحی به عنوان سخنگوی پارلمان سوریه انتخاب شد. سخنگوی جدید 58 ساله و فارغ التحصیل حقوق و عضو حزب بعث رئیس جمهور اسد است. چند مسیحی در عربستان سعودی، کشور متحد ما در پارلمان حضور دارند؟ آه، فراموش کرده بودم که عربستان سعودی انتخابات مجلس ندارد.

چرا به نظر می رسد که سیاست ایالات متحده در خاورمیانه همواره بیشتر از همه به مسیحیان آسیب می زند؟ در عراق، مسیحیان بیش از همه از تجاوز آمریکا در سال 2003 رنج بردند. در واقع هیچ یک از مسیحیان در این کشور باقی نماندند. چرا بیشتر گروه های مسیحی خواستار این هستند که ایالات متحده از خاورمیانه خارج شود؟

ایالات متحده نمی تواند عادات بدش را ترک کند. با شکست داعش در سوریه بسیاری در واشنگتن گفتند که ارتش ایالات متحده باید به حضور غیرقانونی خود در این کشور ادامه داده و حتی بخش هایی از این کشور را در اختیار خود بگیرد به ویژه در مناطقی که ایران نفوذ دارد تا از این بخش ها در برابر نفوذ ایران محافظت کند. البته که قبل از حضور و فعالیت نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه، ایران نفوذ بسیار کمتری در منطقه داشت. بنابراین مداخله خارجی ایالات متحده تنها مشکلات جدیدی را ایجاد کرد. پس چگونه می شود با دخالت بیشتر این مشکلات را حل کرد؟ مجموعه اقتصادی نظامی ایالات متحده نمی تواند بیشتر از این از درگیری برای غارت ثروت مردم آمریکا بهره ببرد. ما از زمان حضور در سوریه چه دستاوردی داشتیم؟ هیچ چیز خوبی به دست نیاوردیم.

منبع: انستیتو ران پاول/ مترجم: روزبه آرش 

انتشار اولیه: دوشنبه 17 مهر 1396 / انتشار مجدد: دوشنبه 1 آبان 1396

ران پل

نویسنده خبر

رانالد ارنست پال ملقب به ران پال، پزشک، نویسنده و سیاستمدار سابق آمریکایی است که از 1976 تا 1985 و از 1997 تا 2013 نماینده مجلس نمایندگان امریکا بوده ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا ران پاول جنگ سوریه حلب


نظر شما :