پس لرزه‌های یک انفجار صوتی در هاوانا

ترامب برای کاسترو شمشیر از رو بسته است

۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۲۲۴۴ اخبار اصلی آمریکا
اتحاد جماهیر شوروی نابود شده است و کشورهای اروپای شرقی هم به سمت آزادی و دموکراسی حرکت کرده‌اند اما کوبا همچنان می‌خواهد به دنیای کمونیستی و شوروی وفادار بماند.
ترامب برای کاسترو شمشیر از رو بسته است

نویسنده: مایک گونزالس

دیپلماسی ایرانی: تصمیم دولت ترامپ در اخراج پرسنل سفارت کوبا در ایالات متحده، اقدامی محدود و معقول پس از حملات مرموز صورت گرفته در هاوانا است. این اقدامات می توانست و حتی باید بیشتر هم شود اما این اقدام پاسخی حداقلی به رژیم سرسخت کاسترو است که در حال حاضر بر ضد منافع ایالات متحده ایستاده است.

تا کنون بیش از 50 درصد از پرسنل دیپلماتیک در سفارت ایالات متحده در هاوانا خارج شده اند چرا که کار آنها غیرضروری خوانده شده است. این اتفاق یک هفته پس از اعلام وزارت امور خارجه افتاده که گفته اند حداقل 21 دیپلمات آمریکایی بر اثر حمله ای مرموز شنوایی خود را از دست داده و با آسیب مغزی جزئی روبه رو شده اند. به نظر می رسد این حمله ای صوتی بوده که کارکنان دیپلمات و خانواده آنها را هدف قرارداده بود. چنین حملاتی پس از دهه ها مشکلات ایالات متحده و غرب با رژیم کمونیستی که در همکاری با اتحاد جماهیر شوروی بود، عادی به نظر می رسد.

اتحاد جماهیر شوروی نابود شده است و کشورهای اروپای شرقی هم به سمت آزادی و دموکراسی حرکت کرده اند اما کوبا همچنان می خواهد به دنیای کمونیستی و شوروی وفادار بماند. نمایندگان رژیم به مدتی طولانی دیپلمات های آمریکایی را آزار می دهند و قبل از این که دولت اوباما در سال 2015 سفارت آمریکا در هاوانا را بازگشایی کند این آزارها در قبال دفتر حافظ منافع ایالات متحده در هاوانا انجام می شد.

وزرات امور خارجه علاوه بر خروج پرسنل غیرضروری، صدور ویزا برای اتباع کوبا را متوقف کرد و به آمریکایی ها نسبت به سفر به کوبا هشدار داد. افسران آموزش دیده کا.گ.ب در رژیم رائول کاسترو این اقدانات را با عنوان «شتابزده» مورد انتقاد قرار دادند و حتی معاون اوباما، بن رودز که ماه ها جلسات مخفی با کوبایی ها برگزار کرده بود به نظر طرف کوبایی ها را گرفته و توییت کرده است: «به نظر می رسد هدف هر کسی که پشت این حملات است خراب کردن رابطه ایالات متحده و کوبا باشد. شرم آور است اگر آنها موفق شوند و مردم کوبا بیشتر رنج خواهند کشید.»

رودز داستان نویس سابق که رئیس جمهور باراک اوباما او را برای مدیریت ستیزه جویان دیپلماتیک از کوبا تا برمه استخدام کرده بود همیشه می گوید ک به سود منافع مردم کوبا عمل خواهد کرد. اما در اوایل سال جاری او از تصمیم رئیس خود برای جلوگیری از قبول کوبایی هایی که از طریق اقیانوس اطلس و آبها خود را به آمریکا می رساندند دفاع کرد و گفت که این کار مانع از «دزدی کوبایی های جوان از این کشور» خواهد شد. بنابراین اگر به او باشد، کوبایی ها باید همچنان به بردگی در معادن نمک و در نسخه قرن 21 کاسترو ادامه دهند.

در واقعیت دولت کاسترو از تضمین امنیت کارکنان ایالات متحده سرباز زده است. هیچ همکاری با ایالات متحده در جهت شناسایی عاملان حمله، اگر کار خود رژیم نباشد، صورت نگرفته است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه باید سطح روابط با دولت کاسترو را کاهش دهد و کار سفارت را تا حد حفاظت از منافع پایین بیاورد. او همچنین می تواند تعداد زیادی از مقامات کوبا را از واشنگتن اخراج کند. کاسترو به وضوح شرایط کنوانسیون وین را که رفتار کارکنان دیپلماتیک را تنظیم می کند نقض کرده است.

رئیس جمهور دونالد ترامپ در ابتدای سال جاری اعلام کرد که بسیاری از گشایش ‍ های صورت گرفته در دولت اوباما در قبال رژیم کاسترو را لغو خواهد کرد اما تا کنون اتفاق خاصی نیفتاده است. خانواده کاسترو که رهبری کوبا، این جزیره پر رونق و ثروتمند را از سال 1959 در اختیار دارند، طولانی ترین دیکاتوری نیم کره غربی را طی چند دهه اخیر بنا نهاده اند. ترامپ روز جمعه گفت: «اتفاقات بسیار بدی در کوبا افتاده است.» بله این اتفاقات به مدت 58 سال است که ادامه دارد و این امید وجود دارد که حالا این درک به وجود آمده باشد که کاسترو قادر به انجام چه کارهایی است و فشار بر او افزایش پیدا کند.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش

این مطلب به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست و انتشار آن فقط برای بازتاب افکار طرفدار ترامپ منتشر شده است.

کلید واژه ها: کوبا ایالات متحده امریکا رائول کاسترو بمب صوتی سفارت آمریکا


نظر شما :