بولتون: کره شمالی، مار سمی قرن 21 است

۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۹۷۱۴۲۶ سرخط اخبار

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و چهره شناخته شده نومحافظه کاران، در یک مصاحبه درباره کره شمالی خواستار پایان دادن به رژیم حاکم بر این کشور شده است.

به گزارش فارس، «جان بولتون» در مصاحبه با فاکس نیوز درباره آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی گفت که «تنها راه دیپلماتیکی که باقی مانده آن است که با غالب و مسلط کردن کره جنوبی، رژیم کره شمالی را پایان دهیم».

مجری شبکه آمریکایی درباره این جمله بولتون گفت: «تا آنجایی که به آنها(کره شمالی) مربوط می شود، چنین موضوعی از نظرشان دیپلماتیک محسوب نمی شود».

سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت جورج بوش که از حامیان سرسخت جنگ های 2001 افغانستان و  2003 عراق بوده و همچنان حامی حملات نظامی به دیگر کشورها است، در پاسخ به مجری آمریکایی گفت: «خوب این مشکل آنها است و مشکل ما نیست».

وی ادامه داد: «هر کسی که فکر می کند که انجام اقدامات دیپلماتیک بیشتر در رابطه با کره شمالی یا اعمال تحریم ها علیه کره شمالی یا تلاش برای اعمال تحریمها علیه چین کارساز است، اینطور نیست بلکه تنها به کره شمالی زمان بیشتر برای افزایش دادن زرادخانه اتمی و توانمندی موشک بالستیکش و بالا بردن دقت سیستم موشکی آن می دهد و کره جنوبی و ژاپن را در معرض خطرات بیشتری قرار می دهد. ما برای 25 سال درباره کره شمالی، احمقانه رفتار کرده ایم و ادامه این گونه اقدامات، مشکلات را بدتر خواهد کرد».

مجری فاکس نیوز پرسید: «ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که کره شمالی تهدیدی برای تک تک آمریکایی ها است».

بولتون در جواب گفت: «آنها(کره شمالی) هنوز به این مرحله(که تهدیدی برای تک تک آمریکایی ها باشند) نرسیده اند اما خیلی به وضعیتی که بتوانند اهدافی را در سراسر آمریکا هدف قرار بدهند، نزدیک شده اند و با آزمایش بمب هیدروژنی که کردند این خطر هم وجود دارد. علاوه بر این باید بگویم که این رژیم همه چیز برای به دست آوردن ارز و پول به همه می فروشد. آنها می توانند و ممکن است که این سلاح ها، موشکهای بالستیک و تجهیزات هسته ای به دیگران بفروشند. باید بگویم که استعاره محور شرارت واقعا یک استعاره نیست بلکه یک واقعیت است. کره شمالی می تواند این وسایل و تجهیزات را به گروه های تروریستی در سراسر جهان بفروشد. این ایده که ما می توانیم کره شمالی را با توانمندی اتمی بپذیریم، بدان معنا است که ما برای همیشه تحت کنترل آنها باشیم».

مجری آمریکایی در پایان از خطرات تقابل نظامی آمریکا با کره شمالی سوال کرد و گفت : «خوب ما اگر با استفاده از حملات استراتژیک نظامی، برنامه هسته ای او(کیم جونگ اون رهبر کره شمالی) را از بین ببریم و شاید احتمالا او را هم از بین ببریم یا حداقل او را از قدرت کنار بزنیم، خطرات این اقدامات چیست؟ آیا ما با شرایطی مواجه می شویم که جان تعداد بسیار زیادی از افراد در کره جنوبی، در سئول از بین برود؟»

بولتون در پاسخ به این سوال گفت: «بگذار از تو بپرسم که احساس تو نسبت به مرگ آمریکایی ها چیست؟ ببین این موضوع ساده ای نیست. آیا واقعا کسی هست که فکر کند یک سال بعد یا 5 سال بعد یا 10 سال بعد، تصمیم ساده ای در پیش خواهد بود. ما باید توصیه فرانکلین روزولت(رئیس جمهور اسبق) را به گوش بسپاریم. او در 11 سپتامبر 1941 گفت که وقتی دیدی که یک مار زنگی درصدد حمله است، تا زمانی که حمله کرده باشد، صبر نکرده و آن را از بین ببرید. او گفت که زیردریاییهای نازی ها و رادارهایشان در شمال اقیانوس اطلس، مارهای سمی هستند. من اینطور استدلال می کنم که امروزه، موشکهای بالستیک و سلاح اتمی کره شمالی، مارهای سمی قرن 21 هستند».


نظر شما :