قطر همچنان زیر بار خواسته‌های عربستان و متحدانش نمی‌رود

۱۱ تیر ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۹۶۹۸۹۹ سرخط اخبار

در حالی که با پایان امشب و فرا رسیدن فردا (دوشنبه) ضرب الاجل کشورهای عربی به دوحه برای پاسخگویی به خواسته هایشان خاتمه می یابد اما هیچ شواهدی دال بر حل بحران مشاهده نمی شود. قطر همچنان اصرار دارد که از اصول حاکمیتی خود دفاع کند و همچنان بر غیرمنطقی بودن و واقعیت نداشتن این خواسته ها تاکید دارد. وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد، فهرست خواسته های عربستان و هم پیمانانش از دوحه نقض حاکمیت قطر است و با این هدف ارائه شده که رد شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی در رم اعلام کرد: همه خواسته هایی که کشورهای محاصره کننده قطر ارائه دادند با این هدف تدوین شده که از سوی دوحه رد شود.

وی همچنین خواسته های کشورهای عربی از قطر را نقض حاکمیت قطر خواند.

در پنجم ژوئن عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیکشان را با قطر قطع و تحریم های اقتصادی علیه این کشور به اتهام حمایت از تروریسم اعمال کردند.

این کشورها اخیرا در لیستی ۱۳ بندی از قطر خواستند که ضمن بستن پایگاه نظامی ترکیه در این کشور و تعطیلی شبکه الجزیره روابطش با ایران را قطع کند.

وزیر امور خارجه قطر پس از دیدارش با همتای ایتالیایی خود گفت: هدف از خواسته های کشورهای عربی نقض حاکمیت قطر و قیمومیت بر آن است.

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی در کنفرانسی مطبوعاتی در رم خاطر نشان کرد که تحریم قطر در مسیر تلاش ها برای بازسازی غزه خلل ایجاد می کند، اما مجازات ها علیه قطر هیچ تغییری در سیاست این کشور ایجاد نخواهد کرد و سیاست دوحه بر اساس اصول و ارزش ها تنظیم می شود و نه بر اساس بحران ها.

وی افزود، قطر هیچ ترس و نگرانی ندارد و آماده مقابله با هر گونه تبعات و پیامدهای این مساله پس از پایان مهلت تعیین شده از سوی کشورهای تحریم کننده است.

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی با اشاره به اینکه متهم شدن کشورش به حمایت از تروریسم مسخره است، از آمادگی دوحه برای گفت وگو و مذاکره به شرط فراهم شدن شرایط لازم خبر داد.

وی هدف از لیست خواسته های ارائه شده از سوی کشورهای تحریم کننده قطر را اعمال ساز و کار نظارتی روی دوحه دانست و گفت خود این کشورها هم می دانند که این شروط قابل پذیرش نیست و بهتر است خواسته هایی مبتنی بر اصول مشخص ارائه شود.

وزیر خارجه قطر همچنین موضع اتحادیه عرب در قبال این بحران را محکوم کرد و گفت: اتحادیه عرب از زمان اعمال اقدامات جائرانه علیه غزه هیچ اقدامی نکرده است.

وزیر امور خارجه قطر همچنین اعلام کرد، از میانجی گری کویت و نقش آمریکا و کشورهای دوستی چون فرانسه، روسیه و آلمان استقبال می کند.

وی از انحراف نشست سران کشورهای اسلامی و آمریکایی در ریاض از مساله مبارزه با تروریسم به مبارزه با قطر که توسط برخی کشورهای مشخص و با ادعاهای دروغین صورت گرفت، ابراز تعجب کرد و گفت: خواسته های کشورهای محاصره کننده هیچ ربطی به تروریسم ندارد و اصلا برای این ارائه نشده که اجرا شود بلکه هدف آن قیمومیت و سلطه بر قطر است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین عنوان داشت: آمریکا بارها از سوی وزارت خارجه و دفاع خود اعتراضش به این محاصره را اعلام کرده و این به خاطر نقش قطر در قبال تروریسم است. روابط استراتژیک آمریکا و قطر بیش از نیم قرن ادامه داشته و همه نهادهای آمریکایی اهمیت قطر را می دانند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیت هایش به جانبداری از کشورهای محاصره کننده پرداخته و اگر به موسسات آمریکایی رجوع کند اطلاعات درست را در خواهد یافت. محاصره قطر فاجعه ای انسانی را به دنبال خواهد داشت. کشورهای محاصره کننده تحریم هایی گروهی علیه قطر تدوین کرده اند که این نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است.

وی تصریح کرد: ترامپ درباره بحران به وجود آمده از زبان برخی رهبران منطقه صحبت می کند ما می دانیم که ترامپ به حرف های وزیران خارجه و دفاع خود گوش نمی کند تا دیدگاهی صحیح و روشن درباره بحران منطقه به دست آورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر اظهار داشت: درست است آمریکا گفته نقش میانجی گر را بازی می کند اما از همان ابتدا جزئی از مساله بود.

وزیر امور خارجه قطر درخصوص رابطه با تهران نیز گفت: ایران کشور همسایه قطر و تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است و قطر دوست دارد روابط دوستانه با توجه به روابط حسن همجواری روابط دوستانه با ایران داشته باشد. ما در زمینه گاز با ایران مشترک هستیم و این براساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور یکدیگر است.

وی تاکید کرد: این تصمیم سران شورای همکاری خلیج فارس در دو نشست اخیرش بود و این موضع گروهی شوراست و نه تنها قطر.

درباره بستن شبکه الجزیره نیز این مقام قطری گفت: شبکه الجزیره شبکه مفید و مایه افتخار ماست و تاکنون صدایی جز صدای دولت ها از آن شنیده نشده. این شبکه حرفه ای است و در طول ۲۱ سال این را ثابت کرده است. کسانی که خواهان تعطیلی الجزیره هستند یک رقیب و جایگزین معرفی کنند چنانکه شبکه های همین کشورها خشونت را ترویج می دهند و قادر به رقابت با الجزیره نیستند. تصمیم گیری ها درباره آینده این شبکه نمی تواند از خارج بر آن دیکته شود.

درباره بهار عربی نیز عبدالرحمن آل ثانی گفت که کشورش بهار عربی را به وجود نیاورده بلکه آن میراث رنج ملت ها از استبداد است. قطر از بهار عربی حمایت نمی کند اما جلوی آن نیز نایستاده و به ملت ها بعد از بهار عربی برای پیشرفت کمک می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر درباره امکان حمله نظامی علیه کشورش گفت: ما هیچ ترسی از این احتمال نداریم  کشورهای منطقه که اهل منطق هستند و نیز قوانین بین المللی امکان ندارد اجازه چنین اقدامی را بدهند.

کلید واژه ها: قطر دوحه الجزیره آل ثانی بهار عربی


نظر شما :