بعد از تشدید اختلافات میان برلین و آنکارا

اردن جایگزین اینجرلیک ترکیه می شود

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۹۰۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت آلمان ابراز تمایل کرده است که فعالیت های تسلیحاتی خود را به اردن انتقال دهد، به ویژه در مساله مبارزه با تروریسم آلمان قصد دارد اردن پایگاه آن برای نقش آفرینی اش در این زمینه باشد.
اردن جایگزین اینجرلیک ترکیه می شود

دیپلماسی ایرانی: تحولات نظامی و امنیتی در خاورمیانه دست خوش تحولات تازه ای شده است. در این راستا اردن می رود نقشی استراتژیک و عمیق به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و محاصره و تحت فشار گذاشتن گروه های تندرو بازی کند. اهمیت این اتفاق زمانی بیشتر می شود که شاهدیم بازیگران بزرگی مثل ایران و ترکیه نقشی متفاوت از آن چه امریکا و متحدان عربش در منطقه ایفا می کنند، در دستور کار خود دارند.  

در همین رابطه منابع آگاه اردنی گفتند که اردن هاشمی به جایی برای انتقال برخی از فعالیت های پایگاه اینجرلیک ترکیه تبدیل شده است. این نقل و انتقال در سایه بروز اختلافات میان آلمان و ترکیه صورت گرفته و دولت آلمان ابراز تمایل کرده است که فعالیت های تسلیحاتی خود را به اردن انتقال دهد، به ویژه در مساله مبارزه با تروریسم آلمان قصد دارد اردن پایگاه آن برای نقش آفرینی اش در این زمینه باشد. این منابع همچنین گفتند که قرار است اردن نقشی محوری در مبارزه با داعش در اراضی سوریه ایفا کند، و انتقال بخشی از فعالیت کشورهایی نظیر آلمان از اینجرلیک به اردن می تواند آینده نقش این کشور را در مبارزه با تروریسم تقویت کند و جایگاهی ویژه به اردن در منطقه بدهد، همچنین اردن می تواند ظرفیت کمک به حل بحران های منطقه ای بعد از شکست تروریسم را پیدا کند.

اورزولا فون دیر لاین، وزیر دفاع آلمان روز جمعه بعد از دیدار از پایگاه هوایی الازرق در اردن گفت که انتقال نیروهای آلمانی از پایگاه اینجرلیک ترکیه به خاک اردن کاری شدنی است. وی همچنین گفت: «ارزیابی اولیه من می گوید که پایگاه ازرق در این جا در اردن پایگاه مناسب و ایجابی برای انتقال کارهای ماست.»

وی در ادامه افزود: «تلاش های سازمان یافته برای انتقال نیروهای آلمانی به اردن قطعا هزینه بر است اما بعد از مدت کوتاهی  "استراحت عملیاتی" ارتش آلمان می تواند از این پایگاه برای انجام وظایف خود در مبارزه با داعش در چارچوب نیروهای پیمان بین المللی استفاده کند.»

بعد از این که مقامات ترکیه ای ملاقات مسئولان آلمانی با سربازان فعال در پایگاه اینجرلیک در ترکیه و پایگاه های وابسته به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ممنوع اعلام کردند، آلمانی ها به فکر انتقال 260 سرباز خود از ترکیه افتادند.

مقامات ترکیه ای هفته گذشته بار دیگر سفر نمایندگان کمیسون دفاعی که متشکل از نمایندگان پارلمان آلمان بودند برای دیدار با سربازان آلمانی در ترکیه را رد کردند.

قرار است دولت آلمان تصمیم نهایی برای انتقال نیروهای آلمانی از ترکیه به اردن را بعد از پایان نشست ناتو که قرار است در این هفته برگزار شود، اتخاذ کند.

اردن در حال حاضر مسئولیت عملیات آموزش صدها نیروی مخالف سوری در خاک خود را نیز بر عهده دارد. در آموزش این افراد کارشناسان نظامی امریکایی و بریتانیایی مشارکت دارند. قرار است این نیروها برای محاصره داعش از جنوب سوریه آموزش ببینند.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اینجرلیک اردن ترکیه آلمان


نظر شما :