سوریه از حملات هوایی آمریکا نگران است

شایعاتی درباره پایگاه نظامی اردنی

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۹۰۵۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
دمشق کماکان نگران حملات هوایی آمریکاست و اگر مقابله‌ای از سوی آمریکا صورت بگیرد احتمالا از هوا خواهد بود.
شایعاتی درباره پایگاه نظامی اردنی

نویسنده: وایل الحسینی

دیپلماسی ایرانی: بر اساس گزارش ها یک پهباد از عملیات نظامی بزرگی در داخل خاک اردن و در حدود 43 کیلومتری مرز سوریه فیلم برداری کرده است. تصاویر این عملیات در خروجی رسانه های مختلف قرار داده شده است. این تصاویر نشان می دهد که تجهیزات سنگینی از جمله تانک و زرهپوش در نزدیکی های مرز سوریه مستقر شده اند. ناشر این تصاویر ادعا می کند که نیروهای ویژه ایالات متحده و بریتانیا در کنار حضور نظامی اردن این صف نظامی را تشکیل می دهند. همچنین ادعا شده است که این نیروها در حالت آماده باش بوده و در انتظار دستور شروع عملیات نظامی در قلمرو خاک سوریه هستند.

با این حال جزئیات این داستان چندان با واقعیت جور درنمی آید. اردوگاه ذکر شده در اصل بزرگترین انبار زرهی ارتش اردن است که در نزدیکی شهر الزرقا در 48 کیلومتری مرز این کشور با سوریه واقع شده است.

با انجام مقایسه ای کوتاه میان تصاویر ماهواره ای و تصاویری که ادعا می شود توسط هواپیماهای بدون سرنشین گرفته شده است می توان فهمید که بسیاری از تجهیزات از سال 2015 در آن مکان نگهداری می شده اند. به احتمال زیاد این اردوگاه هیچ ارتباطی با علاقه فعلی آمریکا در اعزام سربازان به جنوب سوریه برای مبارزه با داعش ندارد.

همچنین اگر این اردوگاه نیروهای بریتانیایی و آمریکایی و اردنی را در خود جای داده باشد چگونه هواپیمای بدون سرنشین می تواند 48 کیلومتر در درون حریم هوایی اردن پرواز کند و از فاصله ای دور به ضبط تصاویر بپردازند آن هم تصاویری که در آن تشخیص نیروها غیرممکن است. باید در ذهن داشته باشیم که حریم هوایی اردن، از سال 2012 توسط نیروهای آمریکایی و با استقرار موشک های پاتریوت و جنگنده های اف 16 حفاظت می شود. دمشق کماکان نگران حملات هوایی آمریکاست و اگر مقابله ای از سوی آمریکا صورت بگیرد احتمالا از هوا خواهد بود.

ارتش سوریه به تازگی عملیاتی بزرگ را به راه انداخته تا بزرگراه دمشق - بغداد را آزاد کند. بزرگراهی که در آن شبه نظامیان آموزش دیده و مورد حمایت آمریکا به خصوص در منطقه ای به نام الطناف مستقر هستند. اخیرا در گزارش های منتشر شده از شبکه تلویزیونی المنار لبنان آمده است که نیروهای سوری حاضر در این عملیات تعدادی سیستم های برد کوتاه ضدهوایی در اختیار دارند. استقرار چنین سیستم هایی در این عملیات می تواند تنها نشان دهنده فقدان اعتماد کامل بین فرماندهی سوریه و ائتلاف به رهبری آمریکا باشد. این عدم اعتماد کاملا قابل درک است چرا که از زمان شکل گیری همکاری بیشتر از 80 سرباز سوری در منطقه دیر الزور کشته شده اند. اتفاقی که آمریکایی ها آن را «حادثه» اعلام کردند.

منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش  

کلید واژه ها: اردن سوریه عملیات نظامی امریکا


( ۲ )

نظر شما :