گزینه‌های ترامپ برای کره شمالی

۱۹ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۶ کد : ۱۹۶۸۲۴۵ سرخط اخبار

شورای امنیت ملی آمریکا سه گزینه را برای پاسخ دادن به برنامه هسته ای کره شمالی در مقابل رییس جمهور این کشور قرار داده است. گزینه هایی که استقرار موشک های هسته ای آمریکا در کره جنوبی و ترور کیم جونگ اون رهبر پیونگ یانگ را شامل می شود.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری ان بی سی با اشاره به منابع مختلف اطلاعاتی و نظامی درباره سناریوهایی که واشنگتن ممکن است در مقابل برنامه موشکی و هسته ای پیونگ یانگ اتخاذ کند گزارشی منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است: هر دوی این سناریوها بخشی از تغییر رویکرد آمریکا در قبال کره شمالی است که پیش از دیدار دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با شی جینپینگ، همتای چینی اش آماده و تدوین شده است.

کاخ سفید امیدوار است که چین برای افزایش نفوذ خود بر پیونگ یانگ از طریق دیپلماسی و یا افزایش تحریم ها دست به اقدامات بیشتری بزند اما اگر نتواند برای رسیدن به این سیاست طرف چینی خود را متقاعد کند و همزمان کره شمالی به توسعه تسلیحات هسته ای خود ادامه دهد گزینه های دیگری نیز وجود دارد که آمریکا می تواند از آنها استفاده کند.

اولین و مناقشه آمیزترین این اقدامات که اکنون از سوی آمریکا در حال بررسی است استقرار تسلیحات هسته ای در کره جنوبی است.

خروج کامل تسلیحات هسته ای آمریکا از کره جنوبی 25 سال پیش عملی شد. بازگرداندن این بمب ها اولین استقرار هسته ای خارجی از زمان پایان جنگ سرد خواهد بود که بی هیچ چون و چرایی اقدامی تحریک آمیز توصیف می شود.

یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا که در بازنگری سیاست آمریکا نسبت به کره شمالی نقش دارد، در این باره توضیح می دهد: ما در قبال این کشور 20 سال دیپلماسی و تحریم را اجرا کردیم و با تمام این اقدامات در متوقف کردن برنامه هسته ای کره شمالی ناکام بوده ایم. من از شرایط پیش از جنگ یا شرایط شبه جنگی حمایت نمی کنم اما گمان هم نمی کنم که استقرار تسلیحات اتمی ارزش هزینه آن را داشته باشد.

این مقام اطلاعاتی با این حال تاکید می کند که کشورش امروزه در حال دست و پنجه کردن با یک شرایط جنگی است.

وی همچنین نسبت به تقارن منافع آمریکا و چین در مساله کره شمالی برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک در این مساله ابراز تردید کرد.

همزمان جیمز استاوریدیس دریادار بازنشسته آمریکایی در این باره عنوان می کند: من گمان نمی کنم که استقرار تسلیحات هسته ای در کره جنوبی ایده خوبی باشد. به نظر من این اقدام تنها طرف کره ای را جری تر می کند.

وی همچنین خاطرنشان می کند: همچنین من فکر نمی کنم که اجرای این ایده نتیجه بخش باشد چرا که استفاده آمریکا از سلاح هسته ای علیه پیونگ یانگ اقدامی کاملا غیرممکن است.

علاوه بر این دو منبع نظامی نیز می گویند رهبری نیروهای هوایی نیز در این میان از استقرار تسلیحات هسته ای در کره جنوبی حمایت نمی کند.

به عنوان یک جایگزین، این فرماندهی در حال استفاده تمرینی از حملات موشکی دوربرد با بمب افکن های استراتژیک است تا در صورت لزوم این بمب افکن ها را به منطقه کره ارسال و آنها را در خلیج گوام و سایر نقاط این شبه جزیره مستقر کند.

مارک لیپرت، سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی نیز در این باره معتقد است: استقرار تسلیحات هسته ای مساله ای است که حمایت از آن در میان مردم کره رو به افزایش است.

به گفته لیپرت، برخی نظرسنجی ها نشان می دهد که بیش از 50 درصد مردم با این اقدام موافق هستند. این مساله ای است که مورد توجه و گفتگو میان مردم قرار گرفته و حمایت از آن در طی زمان شکل گرفته و در حال حاضر رو به افزایش است.

با این حال وی معتقد است که استقرار این تسلیحات در کره جنوبی ایده بسیار بدی است چرا که هدف آمریکا در ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته ای و همچنین حاکمیت اخلاقی کره جنوبی نسبت به خلع سلاح هسته ای از این شبه جزیره را تضعیف می کند.

گزینه دیگری که در مقابل مقامات آمریکایی وجود دارد ترور کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و سایر مقامات عالیرتبه این کشور است که مسئولیت کنترل برنامه های موشکی و هسته ای آن را بر عهده دارد.

به گفته لیپرت، مطرح کردن چنین ایده ای اساسا یک پسرفت است.

وی که در دوران باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا به عنوان معاون وزیر دفاع خدمت می کرد در این باره تشریح می کند: گفتگوها درباره تغییر رژیم و تغییر سیاسی در این کشور باعث آن خواهد شد که چین نگرانی های خود در این پرونده را متوقف کند و باعث می شود که آنها در مسیر برعکسی که ما به دنبال آن هستیم حرکت کنند.

استاو ریدیس به عنوان یکی از فرماندهان سابق ناتو نیز در این باره می گوید که ترور و براندازی همواره یک استراتژی است اما برای زمانی که شما با یک رهبر فوق ترسناک و غیرقابل پیش بینی مواجه هستید. اما سوالی که باید شما از خود بپرسید این است که فردای روز ترور کیم جونگ اون چه اتفاقی می افتد؟ من فکر می کنم که در کره شمالی پیش بینی این وضعیت بسیار مشکل خواهد بود.

گزینه سوم که یک اقدام ترکیبی محسوب می شود نفوذ نیروهای ویژه آمریکایی و کره جنوبی در کره شمالی به منظور نابود کردن زیرساخت های کلیدی چون پل ها و زیرساخت های موشکی است.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا که در صورت انتخاب چنین گزینه ای باید بر عملیات آن نظارت کند می گوید این نهاد درباره این گزینه هیچ هدایت و راهنمایی ارائه نخواهد کرد اما استاو ریدیس معتقد است که این بهترین استراتژی است که آمریکا بر اساس آن دست به یک اقدام نظامی بزند.

او چنین اقدامی را این چنین توصیف می کند: ترکیبی از نیروهای ویژه با نیروهای کره ای که همزمان با یک عملیات سایبری، عملیات نظامی را در کره شمالی پیش می برند.

سال گذشته کره جنوبی اعلام کرد که واحد عملیات ویژه ای را تحت عنوان اسپارتان 3 هزار ایجاد کرده است که هدف آن انجام عملیات پشت خطوط مقدم دشمن درون کره شمالی است.

در همین حال ترامپ از اقدامات یکجانبه نسبت به کره شمالی استقبال کرده است آن هم در صورتی که چین نتواند متعهد خود را کنترل کند.

وی در این باره گفته بود اگر چین نمی تواند مساله کره شمالی را حل کند ما می توانیم.

اما روز چهارشنبه ژنرال جان هیتن، فرمانده فرماندهی استراتژیک آمریکا به کمیته سرویس های مسلح سنا گفت که هرگونه راه حل برای مساله کره شمالی باید با مشارکت چین صورت بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد در حالیکه وظیفه او ارائه گزینه های نظامی به کاخ سفید است شرایط را برای حل مساله کره شمالی بدون مشارکت چین بسیار دشوار می داند.

با این حال رزمایش های نظامی و شبیه سازی های نظامی با تمرکز بر کره شمالی طی سال های اخیر گسترده تر و پیچیده تر شده است. تنها در سال 2017 چهار رزمایش تخصصی و پیچیده به منظور مقابله با تهدیدات ناشی از کره شمالی برگزار شده است.

ماه گذشته ارتش آمریکا اعلام کرد که این کشور به صورت دائمی بخشی از گروه های خود را تحت عنوان عقاب خاکستری در شبه جزیره کره مستقر می کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که تابستان سال گذشته طی رزمایشی پهپادهای ریپر نابودی پرتاب کننده های موشکی متحرک کره شمالی را شبیه سازی کردند.

از زمان اولین آزمایش هسته ای موفقیت آمیز کره شمالی در سال 2009، آمریکا استراتژی «آرام کردن، متوقف کردن و شکست دادن» را در مقابل برنامه موشکی و هسته ای پیونگ یانگ پیش گرفت اما کاخ سفید در دوران ترامپ از طریق شورای امنیت ملی خواهان گزینه های فراتری در این خصوص است.

گفته می شود پیشنهاد بسیاری درباره مقابله با کره شمالی از سوی مقامات آمریکایی تاکنون رد شده است اما در بخش نظامی منابع می گویند همچنان سه گزینه با بیشترین تاثیر هنوز محل مناظره و گفتگوی مقامات هستند.

کلید واژه ها: کره جنوبی استقرار تسلیحات پیونگ یانگ استقرار تسلیحات هسته مساله کره که استقرار استقرار تسلیحات هسته ای مساله کره شمالی


نظر شما :