در پی اقدامات نظامی روسیه در شرق اروپا و تلاش های تازه لهستان

اروپا برای جنگ آماده می شود؟

۰۳ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۱۷ کد : ۱۹۶۷۲۲۲ اخبار اصلی اروپا
مقامات سازمان امنیت ملی لهستان بر این باورند روسیه بزرگترین و جدی ترین تهدید پیش روی امنیت دریایی این کشور است و این سازمان به دنبال آن است تا با افزایش بودجه های فدرال میزان توانمندی های نیروی دریایی لهستان را ارتقاء بخشیده و از این طریق تهدیدات و خطرات احتمالی را خنثی کند.
اروپا برای جنگ آماده می شود؟

نویسنده: جان والش

دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه در یادداشتی به موضوع تلاش لهستان برای نوسازی نیروی دریایی این کشور پرداخته است. در این یادداشت عنوان شده که مقامات سازمان امنیت ملی لهستان بر این باورند روسیه بزرگترین و جدی ترین تهدید پیش روی امنیت دریایی این کشور است و این سازمان به دنبال آن است تا با افزایش بودجه های فدرال میزان توانمندی های نیروی دریایی لهستان را ارتقاء بخشیده و از این طریق تهدیدات و خطرات احتمالی را خنثی کند.

این نهاد امنیتی لهستان جمعه گذشته با انتشار گزارشی به دلایل اصلی نیاز لهستان برای نوسازی نیروی دریایی این کشور اشاره کرده است. مقامات امنیتی لهستان بر این باورند که برخورداری از ناوگان کشتی هایی با توانایی پرتاب موشک بسیار لازم و حیاتی است؛ به خصوص ناوگانی که توانایی برابری با نیروهای دریایی آمریکا و روسیه را داشته باشد. سازمان امنیت ملی لهستان که مسئولیت انجام دستورات رئیس جمهور در امور امنیت داخلی را به عهده دارد، تلاش می کند تا نیروی دریایی این کشور را به ناوچه های چندمنظوره با قابلیت دفاع هوایی مجهز کند. براساس گزارش منتشر شده از سوی این نهاد امنیتی این ناوچه های جنگی می توانند به راحتی و به سرعت به کمک کشورهای عضو ناتو بیاید و در عین حال نیز از مرزهای لهستان نیز محافظت کند.

در بخشی از گزارش منتشر شده از سوی این نهاد آمده است: «لهستان تنها از این طریق قادر خواهد بود تا تهدیدات بالقوه ای همچون تهدیدات ناشی از روسیه را خنثی کرده و در عین حال همبستگی خود با متحدانش را نشان دهد». همچنین در این گزارش به تهدیدات فزاینده روسیه و افزایش اقدامات نظامی این کشور در دریای بالتیک و به ویژه منطقه «کالینینگراد» به عنوان اهرم ژئوپلیتیکی روسیه در قبال اروپا اشاره کرده و همین تهدیدات را علت اصلی نیاز لهستان برای ارتقاء و پیشرفت نیروی دریایی این کشور می داند. این گزارش ارتقاء، تجهیز و نوسازی نیروی دریایی لهستان را به عنوان ابزاری بسیار مهم برای این کشور می داند که می توان از آن در روابط خارجی در منطقه بهره برد.

در این گزارش همچنین نمایی کلی از یک جنگ و درگیری تمام عیار در دریای بالتیک ارائه شده است. گزارش منتشر شده از سوی سازمان امنیت ملی لهستان همچنین به این موضوع اشاره می کند که شرایط نامساعد و نقاط ضعف جغرافیایی روسیه در آب های شمال شرقی این منطقه موجب خواهد شد تا این کشور حملات هوایی متعددی را علیه کشورهای عضو ناتو و همچنین سوئد و فنلاند راه بیندازد. براساس گزارش منتشر شده از سوی شبکه خبری «راشا تودی»، سازمان امنیت ملی لهستان در این گزارش پیشنهاد می دهد که نیروی دریایی این کشور می تواند از دسترسی اندک روسیه به دریای بالتیک، نهایت استفاده و بهره برداری را انجام دهد و با ایجاد مانع و سد از پیشروی ناوهای روسی به سمت غرب جلوگیری کند.

در بخش دیگری از این گزارش نیز عنوان شده: «در صورت همکاری نیروی دریایی لهستان با ناتو یا دست کم با نیروهای فنلاند و سوئد و در عین حال همکاری با نیروهای هوایی با قابلیت هدف قرار دادن و نابودی ناوهای جنگی، این راه های خروجی به آسانی می توانند مسدود شوند». روزنامه «یو اس ای تودی» در گزارش اخیر خود اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا در ژانویه گذشته، حدود 3 هزار سرباز خود را در لهستان و شش کشور عضو ناتو در شرق اروپا را مستقر کرده است تا با اقدامات خصمانه احتمالی روسیه در این مناطق مقابله و برخورد کند. سخنگوی رئیس جمهور روسیه نیز اخیراً در اظهاراتی اعلام کرد که کرملین این اقدام آمریکا را به مثابه تهدیدی برای روسیه، منافع و امنیت این کشور قلمداد می کند.

منبع: پایگاه خبری «اینترنشنال بیزینس تایمز»/ مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: سازمان امنيت ملي لهستان روسيه ناتو كشورهاي حوزه بالتيك


نظر شما :