نگاه فارن پالیسی به دکترین سیاسی رئیس جمهور روسیه

اروپا باید در برابر پوتین متحد شود

۰۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۳۷۵۴۱ اخبار اصلی اروپا
سوزان رایس مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در این رابطه در توییترش می نویسد:تهاجم نظامی ارتش روسیه به اوکراین شامل سیستم ضد هوایی، تانک ها، سربازها و توپخانه می شود که در مقایسه با گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
اروپا باید در برابر پوتین متحد شود

دیپلماسی ایرانی: در حالی که مذاکرات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با پترو پروشنکو، همتای اوکراینی اش در بلاروس ادامه دارد، شواهد حاکی از این است که روسیه با اعزام نیرو و تانک، تحرکاتش در شرق اوکراین را افزایش داده است. ناتو روز دوشنبه سریعاً اقدامات روسیه را محکوم کرد. اما همانند محکومیت های قبلی، این گونه اقدامات نمی تواند جلوی پوتین را بگیرد. اما متحد شدن گزینه ای کارآمدتر از بیان محکومیت در برابر اقدامات روسیه در همسایه کلیدی اروپا است. اوکراین عضو ناتو نیست، به همین خاطر نمی توان براساس این پیمان اعزام نیروی نظامی و حملات هوایی را در دستور کار قرار داد. ناتو می تواند سلاح و مهمات تامین کند ولی این اوکراینی ها هستند که باید دست به مبارزه بزنند.

حتی اگر متحدین ناتو نتوانند سلاح مورد نیاز اوکراینی ها را تامین کنند، در نهایت ممکن است به طور غیرمستقیم هزینه ی تامین سلاح را به آنها بدهند. اوضاع اقتصادی هم همان گونه که پروشنکو در ماه می هنگام پیروزی اش پیش بینی کرده بود، وخیم است. براساس دکترین پوتین، روسیه حق مداخله در هر جایی که روس زبان ها در آنجا زندگی می کنند را برای خود قایل است. این مسئله کشورهای استونی، لیتوانی و لهستان را که عضو ناتو هم هستند، مورد مخاطره قرار می دهد. همه ای کشورها شهروندانی دارند که به زبان روسی صحبت می کنند. کرملین گفته است که زمانی که حس کند روس زبان ها مورد تهدید قرار گرفته اند، اهمیتی به مرزها نمی دهد.

براساس گفته های کورت وولکر، سفیر ایالات متحده در روسیه مابین سال های 2008 و 2009، اتحاد برابر مسکو در حال حاضر در یک مرحله ی تعادلی قرار دارد و سعی می شود که به روسیه برای دخالت در کشورهای عضو ناتو، که قبلاً کشورهای عضو بلوک شرق بودند، هشدار داده شود. این درحالی است که معلوم نیست این گونه اقدامات جاه طلبی های ارضی روسیه را مورد تحریک قرار دهد. آخرین چیزی که ناتو می خواهد جنگ سرد دوم است. وولکر در ادامه می گوید «بهترین و بیشترین کاری که ما برای محافظت از متحدینمان می توانیم انجام دهیم، بدترین کار برای کشورهایی همانند مولداوی، گرجستان و اوکراین است. شما به روسیه می گویید که اگر عضو ناتو نیستی، منصفانه بازی کن، این پیام خطرناکی است»

از زمانی که بحران اوکراین شروع شده است، ناتو به دنبال نشان دادن زور در کشورهای بلوک شرق سابق بوده است. آنها در نظر دارند در ماه اکتبر یک مانور نظامی بزرگ در لهستان انجام دهند. همچنین در ماه می، میزان گشت های هوایی برفراز کشورهای بالتیک و مانورهای دریایی در این منطقه سه برابر شده است. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم هفته ی آینده به منظور شرکت در اجلاس ناتو در ولز، سفری به استونی خواهد داشت. اقدامی که برای نشان دادن همبستگی با کشوری است که پوتین به دنبال مداخله در آن است.

با این وجود وولکر معتقد است که این اتحاد باید اقدامات بیشتری انجام دهد. وی در این رابطه می گوید «ناتو می تواند یک نیروی جمعی ایجاد کند، یک نیروی واکنشی. براین اساس نیروها نباید فقط بر روی کاغذ باقی بمانند بلکه باید با هم شناخته شوند و با هم تمرین کنند. آنها می توانند تحت عنوان نیروهای چندملیتی اروپای شرقی با هم تمرین کنند. این نمایشی قدرتمندانه از همبستگی چندملیتی است» وزیر دفاع اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که 10 چترباز روسی را در منطقه ی دونتسک بازداشت کرده اند. یک خبرگزاری روسی هم گزارش داد که مقامات روسی گفته اند این سربازان به صورت تصادفی در آن مکان حضور داشته اند. سه شنبه ی گذشته هم دولت اوکراین فیلم بازداشت سربازان روسی را پخش کرده بود.

تصادفی نبودن این حرکت روس ها روز دوشنبه بیشتر آشکار شد، زمانی که ستونی از تانک ها و نیروهای روسی وارد شرق اوکراین شدند. جفری پیات، سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین در این باره می گوید «ورود ستون جدید تانک ها و نیروهای زرهی روسیه به اوکراین نشان دهنده ی طراحی ضد حمله ی احتمالی روس ها می باشد» سوزان رایس مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در این رابطه در توییترش می گوید «تهاجم نظامی ارتش روسیه به اوکراین شامل سیستم ضد هوایی، تانک ها، سربازها و توپخانه می شود که در مقایسه با گذشته افزایش قابل توجهی داشته است»

منبع: فارن پالیسی    / ترجمه : تحریریه دیپلماسی ایرانی        

کلید واژه ها: اوکراین ناتو عضو ناتو روسيه ولاديمير پوتين دكترين پوتين


نظر شما :