هک انتخابات آمریکا به دستور شخص پوتین انجام شد

۱۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۶۶۰۲۷ سرخط اخبار

آژانس های اطلاعاتی آمریکا با انتشار گزارشی گفتند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شخصا دستور داده بود یک کمپین مخفی چند جانبه به منظور اعمال نفوذ بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع دونالد ترامپ عمل کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گزارش اطلاعاتی یک نسخه طبقه بندی نشده از یک گزارش دقیق تر و طبقه بنده شده است که قبلا به دونالد ترامپ، کاخ سفید و رهبران کنگره تحویل داده شد. در آن از ذکر شواهد و مدارک دولت آمریکا در خصوص ادعاهایش خودداری شده است.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا نتیجه گرفته اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برای ضربه زدن به هیلاری کلینتون و کمک به پیروزی دونالد ترامپ، دستور یک عملیات چند جانبه علیه انتخابات آمریکا را صادر کرده بود.

در نسخه غیرمحرمانه گزارش این سازمان ها آمده است: هدف روسیه تضعیف اعتماد به روند دموکراتیک آمریکا، بدنام کردن هیلاری کلینتون و ضربه زدن به شانس انتخاب شدن و ریاست جمهوری احتمالی وی بود.

این گزارش توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و پلیس فدرال (اف.بی. آی) و همچنین سازمان امنیت ملی آمریکا تهیه شده است.

این گزارش می افزاید: ما همچنین ارزیابی می کنیم که دولت روسیه و پوتین به رئیس جمهور منتخب دونالد ترامپ تمایل مشخصی پیدا کرده اند.

این گزارش نخستین گزارش اطلاعاتی در نوع خود است که شخص ولادیمیر پوتین را به شکل مستقیم مرتبط با هک های صورت گرفته در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانسته و این کار را "جسورانه ترین تلاشی که تاکنون برای تاثیر گذاری بر یک انتخابات در آمریکا صورت گرفته" توصیف کرده است.

به گفته تدوین کنندگان این گزارش، دولت روسیه ایمیل های هک شده را در اختیار ویکی لیکس قرار داده است و روسیه به تلاش هایش برای تاثیر گذاری بر رخدادهای آتی در آمریکا و در سطح جهان به ویژه هم پیمان های آمریکا ادامه خواهد داد.

در این گزارش تصریح شده است: همچنین ارزیابی ما این است که پوتین و دولت روسیه خواهان آن بودند که هر زمان که ممکن باشد از طریق بی اعتبار کردن هیلاری کلینتون و مقایسه علنی منفی وی با دونالد ترامپ، شانس پیروزی رئیس جمهوری منتخب را بالا ببرند.

این نهادها می گویند که عملیات روسیه دارای جوانب مخفی - از جمله عملیات سایبری - و در عین حال شامل تلاش های رسانه های دولتی روسیه و نیز کاربران رسانه های اجتماعی بوده که پول دریافت می کردند.

این گزارش نتیجه می گیرد که شمارش آرا در حوزه های رای گیری هدف قرار نگرفت.

گزارش با «اطمینان بالا» نتیجه گرفته است که سازمان اطلاعاتی ارتش روسیه (جی.آر.یو) هویت مجازی "گوسیفر ۲ " و وبسایت "دی سی لیکس" را به راه انداخته بود تا ایمیل های هک شده کمیته مرکزی حزب دموکرات و مدیر ستاد انتخاباتی کلینتون، جان پودستا را از طریق آنها و نیز سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر کند.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا پیش بینی کرده اند که روسیه احتمالا در آینده برای اثر گذاشتن بر نتیجه انتخابات کشورهای دیگر از جمله متحدان آمریکا دست به اقدامات مشابه بزند.

جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، روز جمعه در نیویورک گزارش مذکور را در اختیار دونالد ترامپ گذاشت.

ترامپ پس از این نشست با صدور بیانیه ای دیدارش را "سازنده" خواند و گفت که برای خدمات نهادهای اطلاعاتی کشورش احترام زیادی قائل است.

دونالد ترامپ همچنین گفت، کشورهایی مانند روسیه و چین همواره تلاش می کنند که به زیرساخت های آمریکا رخنه سایبری کنند و اقدامات اخیر روسیه ابدا تاثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است.

او گفت: گزارش روشن می کند که کمیته مرکزی حزب جمهوری خواه نیز هدف حملات هکرها قرار گرفت اما چون دفاع سایبری قوی تری داشت هکرها نتوانستند به آن رخنه کنند.

ترامپ وعده داد، در ظرف ۹۰ روز پس از ورود به کاخ سفید یک هیئت ویژه را مامور بررسی راه های مقابله با حملات سایبری به کشورش کند. او گفت برای خنثی کردن چنین حملاتی تدابیر جدی اتخاذ خواهد کرد.

ترامپ مشخص نکرد که در نشست مذکور چه شواهد و مدارکی به او ارائه شده و تنها گفت که "مسائل محرمانه زیادی را فهمیده است".

نهادهای اطلاعاتی آمریکا روز جمعه گفتند که توانسته اند عوامل روس مسئول هک کردن ایمیل های حزب دموکرات در جریان انتخابات ریاست جمهوری را شناسایی کنند.

پیشتر، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، گفته بود که گزارش نهادهای اطلاعاتی را دیده که در آن ها، ارتباط دولت روسیه با عملیات هک شدن حزب دموکرات و انتشار محتوای آن ها توضیح داده شده بود.

بنا بر گزارش یاد شده، هکرها بین ماه ژوئیه ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۱۶ به سرور کمیته مرکزی حزب دموکرات دسترسی داشتند.

طرفداران حزب دموکرات آمریکا معتقدند که انتشار ایمیل های محرمانه حزب دموکرات باعث تضعیف موقعیت هیلاری کلینتون، نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات شد.

این رسانه ها به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا گفته اند که در پی اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، مقام های ارشد دولت روسیه این پیروزی را جشن گرفتند.

این در حالی است که روسیه هرگونه ارتباط با این ماجرا را تکذیب کرده و جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس هم گفته که روسیه منبع کسب اطلاعات این وبسایت در مورد محتوای ایمیل های حزب دموکرات نبوده است.

اسامی این «عوامل» منتشر نشده اما به گفته بعضی رسانه های آمریکایی، این افراد پس از دستیابی به ایمیل های حزب دموکرات، آن ها را برای انتشار در اختیار وبسایت افشاگر ویکی لیکس قرار دادند.

برخی طرفداران دونالد ترامپ اتهام ارتباط روسیه با هک کردن کامپیوترهای حزب دموکرات را دارای انگیزه سیاسی دانسته و گفته اند که هدف از آن، ایجاد شبهه درباره مشروعیت پیروزی ترامپ در انتخابات است.

دونالد ترامپ پیشتر در توییتر نوشته بود از اینکه برخی رسانه های خبری و مقامات دولتی با اطمینان از مداخله هکرهای روسی در انتخابات سخن می گویند انتقاد کرده است. وی پیشتر گفته بود که تشخیص دقیق هکرها همیشه دشوار است.

ترامپ نوشت: اگر حتی درخواست بررسی سِروِر کامپیوتر را هم نکرده اند چرا و چه طور از هک شدن اطمینان دارند؟ چه حسابی در کار است؟

وی همچنین انتشار خبر ردیابی و شناسایی هکرهای روسی در برخی رسانه های خبری را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: شبکه ان بی سی چگونه توانست گزارش فوق محرمانه ارسالی برای او (باراک اوباما) را ببیند؟ چه کسی این گزارش را در اختیار آن ها قرار داد و چرا؟ سیاست!

وی پیشتر در مطلب دیگری نوشته بود: رسانه های خبری دروغ می گویند تا چنین القا کنند که من مخالف «اطلاعات» هستم، حال آنکه در واقع، من یک هوادار واقعی آن هستم!

کلید واژه ها: حزب دموکرات دونالد ترامپ ایمیل دولت روسیه هیلاری کلینتون هکرها


( ۱ )

نظر شما :