به آینده امیدواریم

صحنه عراق، صحنه پرچالش

۲۷ آذر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۶۵۴۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
دکتر کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی: اداره مسایل عراق و تدابیری که بتواند منجر به خروج داعش شود و استقلال عراق و نقش مردم در حکومت عراق در قالب مردم سالاری اسلامی، تدبیر بسیار قوی و جدی می خواهد.
صحنه عراق، صحنه پرچالش

دکتر کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی*

دیپلماسی ایرانی: توجه به نقشی که خانواده حکیم دارند، برای ما بسیار آموزنده خواهد بود. اصولا خانواده محترم حکیم و جد بزرگوارشان آیت الله حکیم و سید محمد باقر حکیم در عراق جدید نقش بسیار مهمی داشتند. خانواده حکیم بنای مبارزه جدی با صدام را نهادند. در طول جنگ این خانواده و یاران ایشان و شیعیان از عراق سازمان مجاهدان عراقی را تشکیل دادند و اسرای عراقی به این سازمان پیوستند و لشگر بدر را تشکیل دادند و در دوران جنگ و سقوط صدام نقش بسیار مهمی ایفا کردند. بعد از سقوط صدام، شهید محمد باقر حکیم به عراق عزیمت کردند و از آنجا بود که نقش این خانواده در شکل گیری ساز و کارهای جدید در عراق نمود پیدا کرد.

همه گروه های موافق، نقش بسیار مهمی در صحنه عراق ایفا می کنند و نمونه آن نمایندگانی است که از مجلس اعلای عراق در ائتلاف ملی عراق حضور دارند.

صحنه بسیار پرچالشی است؛ ورود داعش به عراق و حضور آمریکایی ها و دخالت های کشورهای مرتجع عربی و ترکیه در عراق ، صحنه بسیار پرچالش و حساسی را به وجود آورده است و اداره مسایل عراق و تدابیری که بتواند منجر به خروج داعش شود و استقلال عراق و نقش مردم در حکومت عراق در قالب مردم سالاری اسلامی، تدبیر بسیار قوی و جدی می خواهد. خوشبختانه مقامات عراق و احزاب موجود در این کشوراز جمله ائتلاف ملی نقش مهمی در این ارتباط ایفا کردند.

با نگاه تاریخی به چند دهه گذشته، معجزه تاریخی رخ داده است. صدام حسین به ایران تجاوز کرد و با دفاع ملت ایران و دفاع مقدس شکست خورد و از آن زمان می بینید که عملا چه توانایی بالایی به دلیل این تجاوز و مقاومت مردم و ایمان و اعتقاد به وجود آمد و چه آثاری در داخل عراق داشت.

کسانی که در مراسم اربعین شرکت کردند داستان هایی می گفتند که مردم عراق ارتباط تنگاتنگ عاطفی با مردم ایران دارند و به برکت بیداری اسلامی یک ارتباط عاطفی بسیار قوی بین این دو ملت پدید آمد و این یک معجزه است و به سادگی چنین تحولاتی در سطح کشورها رخ نمی دهد. امید است با تدابیر بسیار خوب مقامات عراق، بخوبی از مسایل جاری این کشور عبور شود و از جمله آزادی موصل و تمامیت ارضی عراق حفظ شود. اقوام و قومیت های مختلف در عراق دست به دست هم دهند و عراقی آزاد مستقل و آباد بسازند.

*متن صحبت در نشست با عمار حکیم در شورای روابط راهبردی خارجی

کلید واژه ها: عراق كمال خرازی


نظر شما :