در مناظره کین و پنس

معاون ترامپ از پس معاون کلینتون برآمد

نویسنده خبر: حسین هوشمند
پنس توانست در این مناظره عملکرد خوبی از خودش نشان دهد. وی که به مدت یک هفته با اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین تمرین کرده بود به صورت حرفه ای و دقیق هرگونه حمله ای از سوی کین را خنثی می کرد و آن را به انتقاد از کلینتون تبدیل می کرد.
معاون ترامپ از پس معاون کلینتون برآمد

دیپلماسی ایرانی: تنها مناظره معاونان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا سه شنبه شب انجام شد و تیم کین، دموکرات به رقابت با مایک پنس جمهوری خواه پرداخت.

پس از برگزاری مناظره میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، که کلینتون توانست در آن عملکرد بهتری از خودش نشان دهد و ترامپ هم نشان داد که آمادگی کافی برای مناظره ندارد، مناظره معاونان در هنگامی که رقابت دو کاندیدا بسیار نزدیک است و اکثریت رای دهندگان هم از دو کاندیدای معاونت شناختی ندارند، برگزار شد. از این رو این مناظره اهمیت زیادی داشت.

رقابت فرماندار باتجربه و سناتور کهنه کار

هم پنس و هم کین، هر دو، از سیاستمداران با تجربه و کارکشته محسوب می شوند. هر دو در سالیان متمادی جزء کاندیداهای بالقوه حزبشان برای انتخابات ریاست جمهوری بوده اند. کین از سال 2012 سناتور ویرجینیا است و پیش از آن هم یک دوره فرماندار این ایالت بوده است. پنس هم از سال 2012 فرماندار ایالت ایندیانا است و قبل از آن 12 سال در مجلس نمایندگان حضور داشت.

پنس توانست در این مناظره عملکرد خوبی از خودش نشان دهد. وی که به مدت یک هفته با اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین تمرین کرده بود به صورت حرفه ای و دقیق هرگونه حمله ای از سوی کین را خنثی می کرد و آن را به انتقاد از کلینتون تبدیل می کرد: ایمیل ها، بنیاد کلینتون و شکست هایش در سیاست خارجی در هنگامی که وزیر امور خارجه بود، همگی موضوعاتی بودند که معاون ترامپ می توانست به راحتی از آنها استفاده کند و معاون کلینتون را به چالش بکشد.

عملکرد پنس بسیار فراتر از ترامپ بود، در حالی که ترامپ در جریان مناظره اش با کلینتون بهترین سوژه حمله اش یعنی کمک های مالی به بنیاد کلینتون را فراموش کرد، اما پنس با آرامش به این موضوع پرداخت و از قضا توانست از آن به عنوان برگ برنده خود در مناظره استفاده کند. وی در این رابطه گفت: «بنیاد کلینتون، هنگامی که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه بود، ده ها میلیون دلار کمک خارحی از دولت ها و حامیان مالی خارجی دریافت کرده است.» این جمله ای بود که ترامپ باید در مناظره به آن می پرداخت که به آن نپرداخت.

در سمت مقابل تیم کین برای پیروزی در مناظره نیامده بود بلکه تنها هدفش حمله به ترامپ بود. بنابراین هدف حملات کین، نه پنس، بلکه ترامپ بود. کین در یکی از بهترین (و معدودترین) لحظاتش در مناظره به پنس گفت: «او از دفاع کردن از شریک انتخاباتی اش طفره می رود، اما با این حال از همه می خواهد که به کسی رای دهند که نمی تواند از او دفاع کند.»

براساس چندین منبع دموکرات، کلینتون از عملکرد کین در مناظره راضی است. اگرچه ترامپ از دفاعیات پنس تقدیر می کند اما میزان رضایتش کمتر است. لحظاتی پس از آن که کاندیداها صحن مناظره را ترک کردند، جان هاروود، از نیویورک تایمز به نقل از یکی از مشاوران ترامپ گفت که ترامپ که مناظره را از یک هتل در لاس وگاس تماشا می کرده رضایت کمتری از عملکرد یار انتخاباتی اش داشته است. مشاور ترامپ می گوید: «پنس به طور کلی پیروز شد اما این پیروزی با استفاده از ترامپ نبود.»

مناظره ای کم بیننده

براساس گزارش موسسه نیلسن مناظره معاونان کم بیننده ترین مناظره معاونان از انتخابات سال 2000 تا کنون بوده است. بر اساس نظر بیننده های شبکه های ماهواره ای ای بی سی، سی بی اس، ان بی سی و فاکس و شبکه های کابلی وابسته به آن، سی ان ان، فاکس نیوز و ام اس ان بی سی، حدود 36 میلیون نفر این مناظره را تماشا کردند. این در حالی است که این میزان نصف بینندگان مناظره کلینتون و ترامپ است که با 84 میلیون نفر رکوردشکنی کرد.

این نکته قابل ذکر است که در مناظره معاونان در سال 2012 میان جو بایدن و پل رایان، 51 میلیون نفر شاهد آن بودند. در سال 2008 میان جو بایدن و سارا پیلین که رکوردشکن بود، 70 میلیون بیننده آن بودند. در انتخابات 2004 میان جان ادواردز و دیک چنی 44 میلیون بیننده و در سال 2000 میان چنی و جو لیبرمن، 29 میلیون بیننده، مناظره را تماشا کردند.

چه کسی پیروز شد؟

براساس تمام نظرسنجی هایی که توسط شبکه ها و سایت های خبری انجام شد، رای دهندگان و بینندگان مایک پنس را به عنوان برنده این مناظره انتخاب کردند. در نظرسنجی سی ان ان، 48 درصد از بینندگان پنس را و 42 درصد کین را برنده مناظره می دانند. در نظرسنجی یو اس ای تودی هم 54 درصد از بینندگان پنس را انتخاب می کنند.

یکی از دقیق ترین جواب ها در نظرسنجی پولیتیکو از اعضا و استراتژیست های حزب دموکرات و جمهوری خواه صورت گرفته است. اعضای هر دو حزب معتقدند که پنس نه تنها عملکردی بهتر از کین بلکه بهتر از ترامپ هم داشته است.

60 درصد از عضای هر دو حزب پنس را برنده مناظره و 40 درصد کین را پیروز مناظره می دانند. 79 درصد از دموکرات ها کین را و 21 درصد از آنها پنس را برنده می دانند. 96 درصد جمهوری خواهان هم پنس و 4 درصد از آنها کین را برنده مناظره می دانند.

درباره تاثیر مناظره بر روی رقابت ها، در میان اعضای هر دو حزب، 55 درصد جمهوری خواهان گفته اند تاثیری نداشت، 28 درصد می گویند به ترامپ کمک کرد و 17 درصد هم معتقدند به کین کمک کرده است. در حالی که 59 درصد از دموکرات ها می گویند تاثیری بر رقابت ها نداشت، 37 درصد می گویند به کین کمک کرد و 4 درصد هم معتقدند به ترامپ کمک رساند.

54 درصد از جمهوری خواهان معتقدند این مناظره به ترامپ کمک کرد و 46 درصد می گویند تاثیری بر رقابت ها نداشت.

نظرسنجی

پس از مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ اوضاع کلینتون در نظرسنجی ها بهبود یافت. این خود نشان از برتری کلینتون بر ترامپ در نخستین مناظره رو در روی آنها دارد. در نظرسنجی سی بی اس کلینتون با 6 درصد اختلاف از ترامپ جلوتر است. در نظرسنجی سی ان ان این اختلاف 5 درصد است. در نظرسنجی ایپسوس و رویترز این فاصله 7 درصد است و در نظرسنجی اکونومیست فاصله 3 درصدی است. اما در نظرسنجی جدید راسموسن ترامپ با یک درصد از کلینتون پیش است.

با برگزاری مناظره معاونان و آشنا شدن رای دهندگان با کاندیداهای معاونت، دو گام مهم دیگر یعنی مناظره دوم و سوم کاندیداها باقی مانده است. دومین مناظره کلینتون و ترامپ، یکشنبه شب در دانشگاه واشینگتن در سن لوییز در ایالت میزوری برگزار خواهد شد. دو مناظره پیش رو چه بسا از مناظره اول اهمیت بیشتری داشته باشند. این دو مناظره از آن جا که از لحاظ زمانی به زمان برگزاری انتخابات نزدیک تر هستند می توانند تاثیر شگرفی بر آرای هر دو کاندیدا بگذارد. در حالی که ترامپ همچنان بر موضوع ای میل ها و عملکرد کلینتون در دوران تصدی او بر وزارت امور خارجه تمرکز کرده است و قصد دارد تا آخرین لحظه از این موضوع به عنوان حربه ای علیه هیلاری کلینتون استفاده کند، افشای اخیر فرار مالیاتی دونالد ترامپ طی تقریبا دو دهه گذشته و همچنین افشای همکاری او با بانک ملی جمهوری اسلامی ایران در زمان تحریم ها دو موضوع تازه ای است که می تواند هیلاری از آنها نهایت استفاده را ببرد و او را در گوشه رینگ گرفتار کند. بی شک دو مناظره پیش رو علاوه بر این که تاثیر بیشتری بر آرای رای دهندگان می گذارد جذاب تر از دو مناظره انجام شده گذشته نیز خواهد بود.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ پنس مناظره معاونان تیم کین کلینتون انتخابات 2016 انتخابات آمریکا


نظر شما :