استراتژی آفست سوم

برتری نظامی آمریکا به چالش کشیده شده است

۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۲۳۴۷ اخبار اصلی آمریکا
مقامات پنتاگون معتقدند که پیشرفت های روسیه و چین در صنایع نظامی باعث شده است که توفق نظامی بی چون و چرای آمریکا زیر سوال برود. طراحان دیگر نمی توانند به یک رئیس جمهور اطمینان دهند که در کوتاه مدت، آمریکا هدف حمله ای متعارف قرار نمی گیرد.
برتری نظامی آمریکا به چالش کشیده شده است

نویسنده: دیوید ایگناتیوس 

دیپلماسی ایرانی: اگر چه مبارزه با داعش است که صدر اخبار را به خود اختصاص می دهد، اما این تهدیدات امنیتی از سوی روسیه و چین است که بیش از هر چیز مقامات پنتاگون را نگران کرده و در حال به وجود آوردن مسابقات تسلیحاتی جدید برای ایجاد بازدارندگی مقابل این قدرت های بزرگ است.

اگر چه کمپین های انتخاباتی تقریبا هیچ توجهی به موضوع پیشرفت های نظامی روسیه و چین نکرده اند، اما به این موضوع باید توجه بیشتری شود. برنامه هایی که در واپسین های روزهای حضور اوباما در کاخ سفید آغاز شده می تواند به نفع آمریکا باشد، اما تحقق آن مستلزم حمایت سیاسی و تخصیص بودجه از سوی رئیس جمهور بعدی است.

ممکن است تلاش برای ساخت تسلیحات متعارف پیشرفته و عجیب و غریب در دنیایی که تا این اندازه درگیر تعارض است، غیرمنطقی به نظر برسد. اما حامیان این دیدگاه معتقدند که تقویت توان نظامی متعارف آمریکا می تواند تنها روش جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته ای در صورت آغاز جنگ با روسیه یا چین باشد.

«رابرات ورک» معاون وزیر دفاع در سخنرانی خود در گروه استراتژی آسپن در خصوص استراتژی بازدارندگی آمریکا با عنوان استراتژی آفست سوم می گوید: آمریکا می تواند با اتکا به برتری تکنولوژیک خود، تسلیحات متعارفی تولید کند که برنامه ریزی حمله از سوی هر دشمنی را دشوار می کند.

مفروض این است که به موازات مدرنیزه شدن ارتش سوریه و چین، آمریکا هم باید از موقعیت برتر خود در زمینه تکنولوژی های نظامی فوق پیشرفته حداکثر استفاده را بکند. در نگاه برنامه ریزان پنتاگون، آمریکا می تواند پهپادهای مختلفی در عرصه فضایی، زیردریای های بدون سرنشین در زیر دریاها و سیستم های پیشرفته را روی سطح زمین به کار ببرد تا بدین ترتیب بتواند هر گونه شبکه مدیریت جنگ از سوی دشمنان را خنثی کند. این استراتژی هم مانند استراتژی های آفست یک و دو در دهه های 1950 و 1970 می تواند سلطه نظامی آمریکا را احیا کند.

ژنرال« جوزف دانفورد» با حضور در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا از نگرانی های موجود در خصوص این استراتژی سخن می گوید: « اگر بخواهیم به یک کشور اشاره کنیم که می تواند تهدیدی حیاتی را متوجه آمریکا کند، آن کشور روسیه است. رصد رفتار خارجی روسیه نیز این هشدار را تایید می کند.»

چین حتی بیش از روسیه  مایه نگرانی برخی از مقامات پنتاگون است. موسسه رند در پژوهشی با عنوان «جنگ با چین: فکر کردن به آن چه در فکر نمی گنجد» هشدار می دهد که پیشرفت در توانمندی های نظامی چین بدین معنا است که جنگ احتمالی با آن، لزوما آن گونه که طراحان جنگ آمریکایی انتظار دارند و برنامه ریزی می کنند، پیش نخواهد رفت. اگر چه پیروزی آمریکا زمانی محرز به نظر می رسید، اما این احتمال به شکلی فزاینده در حال تقویت است که تعارض بین چین و آمریکا می تواند به جنگی جامع تبدیل شده و هر دو طرف را با شکست هایی مواجه کند.

مقامات پنتاگون معتقدند که پیشرفت های روسیه و چین در صنایع نظامی باعث شده است که توفق نظامی بی چون و چرای آمریکا زیر سوال برود. طراحان دیگر نمی توانند به یک رئیس جمهور اطمینان دهند که در کوتاه مدت، آمریکا هدف حمله ای متعارف قرار نمی گیرد.

ورک در یک سخنرانی در جمع متحدان اروپایی نیز گفت: زمان ارائه یک دکترین جدید فرا رسیده است.

«رابرت مارتینج»، پژوهشگر مرکز ارزیابی های استراتژیک و مسائل مربوط به بودجه پ‍وهشی در خصوص ادامه برنامه های آغاز شده در دولت اوباما طی دوره زمام داری ریئس جمهور بعدی انجام داده است.

مارتینج پیشنهاد احداث یک زرادخانه جدید را داده است که می تواند شامل یک ناوگان از زیردریایی های بدون سرنشین و تعدادی سنسورهای زیردریایی شود که قابلیت مخفی کردن پهپادها زیر دریا را تا زمانی که تعارضی آغاز شود و استفاده از آنها ضرورت پیدا کند، داشته باشد. اسلحه های الکترومغناطیسی و لیزرهای با سنسورهای پیشرفته از دیگر تجهیزاتی است که وی دسترسی به آنها را مفید ارزیابی کرده است.

مارتینیج معتقد است که این دست از تجهیزات می تواند استراتژی آفست را با احیای قدرت آمریکا تاثیرگذار کند و بازدارندگی متعارف آمریکا را تقویت بخشد.

برخی از مقامات پنتاگون اعلام کرده اند که سال گذشته تصمیم به افشای اطلاعات مربوط به برخی از برنامه های تسلیحلاتی خود گرفتند که پیشتر محرمانه بوده است. این مقامات معتقدند که عدم افشای این اطلاعات برنامه های تسلیحاتی روسیه و چین را پیچیده تر کرده است. مقامات آمریکایی معتقدند که استراتژی آفست سوم می تواند تاثیر ثبات آفرین بر روی روابط قدرت های بزرگ داشته باشد. بی شک در دنیای پر آشوب امروز بیش از این باید به موضوع پرداخته شود.

منبع: واشنگتن پست / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25 

کلید واژه ها: پنتاگون آفست روسیه و چین


نظر شما :