اردوغان: آژانس‌های اطلاعاتی ترکیه می‌توانند زیر یک سقف فعالیت کنند

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۴ کد : ۱۹۶۱۹۵۹ سرخط اخبار

رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به اقدامات آژانس اطلاعات ملی این کشور در شب کودتای اخیر گفت، تمامی آژانس های اطلاعاتی این کشور می توانند تحت یک نهاد فعالیت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این باره توضیح داد: تمامی آژانس های اطلاعاتی از جمله آژانس اطلاعات ملی (MIT)، پلیس و ژاندارمری می توانند زیر یک سقف فعالیت کنند. در حال حاضر فرآیندی برای فعالیت ژاندارمری و پلیس تحت کنترل وزارت کشور وجود دارد. در کنار این ها ما می توانیم آژانس های اطلاعاتی را هم زیر یک سقف فعال کنیم.

پیش از این گزارش هایی مبنی بر این منتشر شده بود که ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر قصد بازسازی MIT را دارد چرا که انتقادات گسترده ای علیه این آژانس به دلیل ضعف های آن طی کودتا مطرح شده است. این اقدام شامل تقسیم این آژانس خواهد بود که در آن جاسوسان خارجی و ماموران اطلاعات داخلی در واحدهای جداگانه فعالیت خواهند کرد.

همچنین گزارش شده است یک واحد "هماهنگی اطلاعات" تحت کنترل رئیس جمهور تشکیل می شود که مسئول هماهنگی بین این دو واحد خواهد بود.

اردوغان ضمن تاکید بر اینکه آژانس اطلاعات نهادی نیست که "از بین برود" ادامه داد، هیچ کشوری در جهان نیست که کمبودهای اطلاعاتی نداشته باشد.

وی همچنین عنوان کرد: من همواره گفته ام که کمبود اطلاعاتی وجود داشته است، با این حال کشوری در جهان هست که این نقص ها را نداشته باشد؟ به آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس به عنوان مثال نگاه کنید. خواهید دید تمامی این کشورها در حملات تروریستی شکستهای اطلاعاتی داشته اند.

اردوغان در ادامه مصاحبه خود با شبکه دولتی TRT همچنین تاکید کرد؛ انتقادات علیه MIT به دلیل اقداماتش در شب کودتا می تواند به این آژانس آسیب برساند.

وی با تکرار اظهارات پیشین خود مبنی بر "دوران انتقال" در ترکیه اظهار کرد: یک نفر اگر اسب هایش را در نیمه راه عوض نکند در جاده می ماند.


نظر شما :