نقش ترکیه بر موازنه‌های منطقه‌ای

اگر کودتا پیروز می‌شد

۰۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۱۵۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ترکیه بازیگر مهمی در منطقه است. هر وضعیتی که در آن به وجود آید بر همه منطقه تاثیر می‌گذارد.
اگر کودتا پیروز می‌شد

دیپلماسی ایرانی: بازتاب کودتای شکست خورده در ترکیه بر کل منطقه چه خواهد بود؟ اگر کودتا موفق می شد چه چیز در منطقه تغییر می کرد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان مخالف لیبرال حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، کامل الرفاعی، نماینده پارلمان لبنان می گوید با توجه به دخالت های روشن ترکیه در امور منطقه می گوید اگر کودتاچیان در انجام کودتا موفق می شدند این کار آنها تاثر مستقیم بر منطقه به ویژه در امور سوریه به ویژه در موضوعات امنیتی و اقتصادی می گذاشت. اما در مورد لبنان فکر می کنم که واکنش ها تند و متناقض بودند که بیشتر برآمده از احساسات و تمایلات مذهبی بودند.

وی اظهار نظر می کند که تاثیر این کودتا اگر موفق می شد بر سوریه و عراق بسیار بزرگ می بود. حتی حالا که کودتا شکست خورده نیز تاثیر آن بر این دو کشور شگرف است. اکنون باید شاهد تاثیر شکست کودتا بر مواضع حکومت ترکیه در قبال مخالفان سوری و عراقی باشیم.

مصطفی هاشم، نماینده سابق پارلمان لبنان نیز در این باره می گوید: «ترکیه بازیگر مهمی در منطقه است. هر وضعیتی که در آن به وجود آید بر همه منطقه تاثیر می گذارد. به ویژه در مورد حکومت سوریه، اما اگر کودتا پیروز می شد بازتاب آن بر لبنان و کل منطقه بسیار بود، در آن موقع می بایست نگاه های کودتاگران را می شناختیم، در حالی که درباره اردوغان و تیم او بر خلاف کودتاگران کاملا می دانیم نگاهشان چیست و چه رویکردی دارند.»

رفاعی در پاسخ به این سوال که اگر کودتا موفق می شد در منطقه به ویژه لبنان چه تغییراتی پیش می آمد، می گوید: «ترکیه همیشه باید زیر سقف امریکا باشد، و همواره بازیگری مهم در منطقه بماند، اما میزان تاثیرگذاری ترکیه به اندازه اجازه دادن امریکا به آن مرتبط است، اکثر کشورهای منطقه زیر پرچم امریکا می مانند، دستورالعمل های آن را تا حد بسیاری اجرا می کنند، و فضای خیلی کمی در اختیار دارند تا بتوانند در آینده تحرکاتی از خود داشته باشند. این مساله سبب می شود همه امور را به موضع امریکا و آن چه در منطقه می گذرد ربط دهیم.»

هاشم در این باره می گوید: «در صورت پیروزی کودتا مواضع ترکیه متغیر می ماند، الآن هم در منطقه کشورهای بزرگ همیشه مواضع متغیری داشته اند، به ویژه بعد از آن که صحبت از سایکس پیکوی جدید در منطقه با تفاهم امریکا و روسیه و اروپا شده است، کشورهای قدرتمند منطقه مثل ترکیه و ایران و عربستان و مصر همیشه بر تصمیم گیری های بین المللی تاثیر گذاشته اند.»

در پاسخ به این سوال که آیا کشوری خارجی انجام این کودتا را تشویق می کرد و این که چگونه می توان گفت کدام کشور خارجی اگر کودتا موفق می شد، استفاده می کرد؟ رفاعی می گوید که درباره کشورهای خارجی با توجه به انعطافی که در ابتدا با کودتاگران وجود داشت باید گفت به نظر می رسد که نوعی دستور امریکایی یا اروپایی برای ضربه زدن به اردوغان یا "کشیدن گوش هایش" توسط یک طرف خاص وجود داشته است، اما در سطح سقف مشخصی که اروپایی ها و امریکایی ها تعریف کرده اند.

هاشم در این باره می گوید که ترک ها انگشت اتهام را به سمت امریکا نشانه رفته اند و می گویند که واشنگتن به شکل غیرمستقیمی در این کودتا دست داشته است.

در پاسخ به این سوال که با تلاش برای انجام این کودتا علیه اردوغان تاثیرگذاری خارجی ترکیه به کجا خواهد انجامید؟ الرفاعی می گوید که ترکیه نفوذ خود را در منطقه حفظ خواهد کرد اما در چارچوبی معین و البته کمتر از آن چه در سابق بود.

اما هاشم تاکید می کند، بعد از این تلاش برای کودتا، سیاست ترکیه در سطح خارجی تغییر خواهد کرد و بر میزان تاثیرگذاری سلبی یا ایجابی آن بر امور داخلی کشورهای منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کودتا در ترکیه ترکیه رجب طیب اردوغان


نظر شما :