توافق آمریکا و روسیه برای مبارزه با «جبهة النصره»

۱۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۱ کد : ۱۹۶۰۷۷۴ سرخط اخبار

یک روزنامه فرامنطقه ای با اشاره به حصول توافق نظامی جدید میان آمریکا و روسیه تأکید کرد که واشنگتن همپیمانان سنتی خود را رها کرده و سبب تقویت محور تهران-مسکو شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، برخی از منابع خبری اعلام کردند که آمریکا با روسیه برای همکاری نظامی در سوریه به توافق رسیده است.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن امروز شنبه گزارش داد که واشنگتن پیشنهاد روسیه مبنی بر «شراکت  نظامی» ارتش دو کشور در سوریه برای حمله به مواضع گروه تروریستی جبهة النصرة را پذیرفته است؛ پیشنهادی که آمریکا چندی پیش آن را رد کرده بود.

به گزارش این روزنامه، این مسئله درست با همگرایی جدید روسیه و ترکیه نیز همزمان شده است؛ همگرایی که با عذرخواهی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از روسیه بابت سرنگون کردن جنگنده روس پدید آمد.

اردوغان پس از اعلام عادی سازی روابط ترکیه با روسیه اعلام کرد که این مسئله در زمینه گردشگری و بازرگانی است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در دیدار با همتای ترکیه ای خود از آغاز ارتباط و تماس میان وزارت دفاع آنکارا و مسکو به ویژه درباره مسئله سوریه خبر داد.

بنا بر این گزارش، رأی مردم انگلیس به جدایی این کشور از اتحادیه اروپا نیز پیروزی دیگری برای روسیه به شمار می رود؛ زیرا بوریس جانسون» مسئول کمپین خروج از اتحادیه اروپا بود؛ کسی که یکی از طرفداران همگرایی با روسیه و مخالف این اتحادیه است. وی گفته بود که برای مقابله با افراط گرایی اسلامی باید با روسیه نزدیک شد.

القدس العربی در ادامه گزارش داد، همگرایی ترکیه با روسیه در حالی انجام شده است که آمریکا طرح آنکارا برای تقویت معارضان نزدیک به این کشور و طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه توسط ترکیه را رد کرد. اتحادیه اروپا نیز عضویت ترکیه را نپذیرفت. خسارتهای مالی منبعث از قطع رابطه با روسیه نیز در کنار عوامل مذکور سبب شد که آنکارا به سوی روسیه متمایل شود.

به گزارش این روزنامه، از توافق نظامی جدید آمریکا و روسیه چنین به نظر می رسد که واشنگتن از درخواست کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری دست برداشته و این مسئله سبب خواهد شد که بمباران روسیه در سوریه مشروع و قانونی شود؛ مسئله ای که با درخواست رسمی دولت سوریه از روسیه صورت گرفت.

بنا بر این گزارش، درست است که کشورهای عربی از دولت «باراک اوباما» انتظار معجزه نداشتند ولی بدبین ترین آنان نیز پیش بینی نمی ‍کرد که آمریکا از حمایت همپیمانان سنتی خود به سود تقویت روسیه و ایران دست بردارد و راهکار نظامی-امنیتی را اتخاذ کند که کاری جز شعله ور کردن بحرانهای منطقه نخواهد داشت.


نظر شما :