سفیر ایران:به قطعنامه مربوط به کره شمالی پایبندیم

۱۱ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۴۲ کد : ۱۹۶۰۷۵۱ سرخط اخبار


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ،کوریا تایمز نوشت سفیر ایران در سئول بر پایبندی تهران به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی سخن گفت.
این روزنامه چاپ کره جنوبی نوشت یکی از دیپلمات های بلند پایه ایران در سئول گفت ایران به آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که اوایل امسال در پی آزمایش های موشکی هسته ای و دوربرد کره شمالی تصویب شد به طور کامل پایبند است.
حسن طاهریان، سفیر ایران در کره جنوبی همچنین گفت ایران طرح اقدام خود را درباره این که چگونه در آینده نزدیک تحریم های خود را در کنار تلاش های کنونی برای اعمال فشارها به کره شمالی برای کنار گذاشتن رفتار تحریک آمیز خود به اجرا در خواهد آورد، ارائه خواهد کرد.
طاهری در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی یونهاب کره جنوبی که واحد تلویزیونی خبرگزاری یونهاب این کشور است گفت: «ما به طور کامل به این قطعنامه پایبند هستیم.»
وی افزود: «ما در حال آماده کردن گزارشی از فعالیت خود و تلاش هایمان برای اجرای آن قطعنامه هستیم و سپس قصد داریم این گزارش را به شورای امنیت ارائه دهیم.»
بسیار نادر است که ایران در رابطه با اجرای قطعنامه هایی که برضد اقدامات تحریک آمیز هسته ای و موشکی کره شمالی اعمال شده است، گزارشی ارائه دهد.
در ماه مارس، شورای امنیت سازمان ملل از 103 کشور عضو خواست طرح های خود را برای چگونگی اجرای تحریم های کره شمالی بر اساس آخرین قطعنامه آن ارائه دهند. این قطعنامه در پی چهارمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ و پرتاب یک موشک دور برد در ماه ژانویه و فوریه به تصویب رسید.
چین، بزرگترین متحد کره شمالی اخیرا با ارائه گزارش خود به بیش از سی کشوری که طرح خود را ارائه داده اند از جمله آمریکا و روسیه پیوست. 
سفیر ایران در کره جنوبی با اشاره به تجریه تهران در حصول یک توافق هسته ای مهم با قدرت های جهانی در سال گذشته که منجر به لغو تحریم های طولانی مدت خود شد، گفت مسئله کره شمالی و ایران کاملا با یکدیگر متفاوت است اما حل این مشکل یک نقطه مشترک دارد و آن دیپلماسی است. 
وی افزود: «ما از روز اول گفتیم به دنبال ساخت سلاح اتمی نیستیم و از قبل در مسیر صلح آمیز در فعالیت های هسته ای بوده ایم... وضع ما با کره شمالی کاملا متفاوت است زیرا آنها از ابتدا گفتند می خواهند سلاح هسته ای داشته باشند و تا کنون چهار مرتبه سلاح هسته ای آزمایش کرده اند.»
طاهریان گفت باید اجازه دهیم دیپلماسی و گفتگو کار خود را بکند و امیدوار باشیم که مسئله کره نیز از طریق مذاکره حل شود. این پیامی است که می توانیم از توافق هسته ای ما با آن کشورها بگیریم.
وی در خصوص رابطه با کره جنوبی تاکید کرد که هر دو کشور مدت زیادی است رابطه بسیار خوب و دوستانه ای با یکدیگر دارند و آینده این رابطه همچنان روشن است.
این دیپلمات ایرانی در ادامه گفت: «ایران و کره جنوبی رابطه طولانی دارند و پس از برقراری رابطه دیپلماتیک میان دو کشور در سال 1962، ما رابطه بسیار خوب و دوستانه ای با کشور شما داریم. فضا برای رابطه خوب با کشور شما بسیار دوستانه است.»
وی از شرکت های کره ای در ایران برای آن که همیشه به وعده های خود عمل کرده اند تمجید کرد و گفت این علت خوشبینی به چشم انداز آینده آنها در بازار ایران وجود دارد.
طاهریان گفت: «آنها بسیار متعهد هستند و طرح های خود را به موقع تمام می کنند و به ایران تحویل می دهند و کالاهای آنها بسیار با کیفیت است. این به معنای آن است که شرکت ها و برند های کره ای در ایران بسیار محبوب و شناخته شده هستند و آنها می توانند از این مسئله برای کار و افزایش حضور خود در باز ایران بهره مند شوند.»
دیپلمات بلند پایه ایرانی در سئول همچنین ابراز امیدواری کرد که نه فقط شرکت های تجاری بلکه گردشگران و حتی جوانان جویای کار کره ای نیز می توانند وارد بازار ایران شوند و در مقایسه با کشورهای دیگر از امنیت، ثبات و میهمان نوازی بیشتری بهره مند شوند.
وی گفت: «من هیچ مشکلی برای جوانان و کارگران کره ای برای سفر به ایران و کار در این کشور نمی بینم. مطمئن هستم که آنها از جامعه جدید یا جامعه ای متفاوت از کره و فضای خوب در ایران لذت خواهند بود. مطمئن هستم که آنها می توانند با سکونت در ایران و کار در این کشور اوقات خوبی داشته باشند.»
 

کلید واژه ها: کره جنوبی


نظر شما :