تنش لفظی مقامات ترکیه و آلمان

۲۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۹۵۹۸۵۹ سرخط اخبار

تنش لفظی بین آلمان و ترکیه بر سر تصویب قطعنامه به رسمیت شناخته شدن قتل عام ارامنه به عنوان «نسل کشی» بالا گرفته است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه به طور ضمنی نسبت به اقدام تلافی جویانه کشورش در قبال آلمان هشدار داد.
رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به رای موافق چند نماینده ترک تبار به قطعنامه پارلمان آلمان گفته بود باید به این نمایندگان “درس عبرت” داد. وی همچنین خون آنها را “آلوده” خوانده بود.
به گزارش یورونیوز، نوربرت لامرت، رئیس پارلمان آلمان (بوندستاگ) گفت: «فکر نمی کردم در قرن بیست و یکم امکان داشته باشد که رئیس جمهوری که به شکل دموکراتیک انتخاب شده است برای طرح انتقاد خود، نسبت به تبار ترک قانونگذاران پارلمان آلمان که به شکل دموکراتیک انتخاب شده اند، ایجاد شبهه کند و خون آنها را آلوده توصیف نماید.»
سخنان رئیس پارلمان با تشویق آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و اعضای دولت او همراه بود.
در روزهای اخیر و همزمان با سخنان رجب طیب اردوغان علیه نمایندگان ترک تبار پارلمان آلمان، این نمایندگان به شکلی گسترده در اینترنت و شبکه های اجتماعی مورد تهدید قرار گرفته اند.
از سوی دیگر بنا به گفته روزنامه حریت در ترکیه گروهی از وکلای این کشور، با تنظیم شکایتی علیه ۱۱ نماینده ترک تبار پارلمان آلمان، خواستار رسیدگی به پرونده آنها به دلیل “توهین به هویت ترک و دولت ترکیه” شدند.

کلید واژه ها: پارلمان آلمان ترکیه رجب طیب اردوغان نسل کشی ارامنه


نظر شما :