نئوکان‌ها جمهوریخواهان را منزوی می‌کنند

کاتن یا روبیو، گزینه‌های ترامپ برای معاون اولی

۰۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۹۱۰۵ اخبار اصلی آمریکا
اسکات مک کونل می نویسد: انتخاب تام کاتون یا مارکو روبیو به عنوان نامزدهای اصلی پست ریاست جمهوری می تواند بسیاری از حامیان ترام را دلسرد کرده و موقعیت وی را تضعیف گرداند.
کاتن یا روبیو، گزینه‌های ترامپ برای معاون اولی

نویسنده: اسکات مک کونل

دیپلماسی ایرانی: انتخاب گزینه نهایی برای تصدی پست معاون اولی در صورت موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات نهایی بسیار مهم است، هم به این دلیل که بالاخره معلوم می شود که آیا ترامپ می تواند حزب جمهوری خواه را پشت سر خود متحد کند و هم به این دلیل که سرانجام مشخص می شود که آیا ترامپ می تواند رئیس جمهموری معقولی باشد؟

خود ترامپ اعلام کرده که قصد دارد فردی با سابقه سیاسی کارآمد را برای تصدی این پست انتخاب کند که بتواند اختلافات موجود در حزب را از میان ببرد و حزب جمهوری خواه را به سمت اتحاد هدایت کند. اما از آنجایی که این اظهارات خیلی کلی است، پیشنهادهای جالبی هفته گذشته از سوی خبرنگاران در واشنگتن مطرح شد.

اولین پیشنهاد از سوی جکوب هیلبرن سردبیر مجله نشنال اینترست مطرح شد. به عقیده هیلبرن ترامپ می تواند با انتخاب مارکو روبیو به عنوان معاون اول رئیس جمهور تا حدودی امواج خروشان درون حزب را آرام کند و پیوند ترامپ با نتوکان ها را میسر سازد و به اختلافات گسترده به وجود آمده پس از انتخاب وی پایان دهد.

برخی دیگر نیز پیشنهاد روبیو به عنوان معاون اول رئیس جمهور را از آنجایی که وی لاتین تبار است و انتخاب روبیو می تواند تعدیل کننده اظهارات تند ترامپ در مورد لاتین تبارها باشد، مناسب می دانند.

اما همه نشانه ها حاکی از آن است که روبیو حاضر نیست به کمپین ترامپ بپیوندد. با این وجود نمی توان انکار کرد که انتخاب روبیو می تواند به شکل قابل ملاحظه ای موضع نو محافظه کاران حزب را تعدیل کند.

دومین پیشنهاد انتخاب تام کاتن سناتور آرکانزاس بود که از سوی الی کلیفتون در لوبلاگ مطرح شد. کاتن نیز مانند روبیو یک نئوکان است و در عرصه سیاست خارجی نیز به جنگ افروزی تمایل دارد. اخیرا وی در سنا همه تلاش خود را بکار بسته تا مانع از اجرای برجام شود. بر خلاف روبیو، سناتور جوان بسیار به تصدی این پست مشتاق به نظر می رسد و هم اکنون لابی گری های خود را هم برای تصاحب این سمت آغاز کرده است.

از نگاه ترامپ استفاده از این دو هم حزبی جوان که رویکرد مثبتی هم در حزب نسبت به آنها وجود دارد، می تواند نظر مساعد مجلات و روزنامه ها و ستون نویس های آن را جلب کند.

اما در این صورت این امکان وجود دارد که ترامپ حمایت آن دسته ای را از دست بدهد که تنها به خاطر فاصله وی از نئوکان ها او را انتخاب کرده اند. آن بخش از ترامپ که جنگ عراق را زیر سوال برده و اشتباه می خواند، همکاری با پوتین را لازم می بیند و حاضر نیست از شعار اول آمریکا کوتاه آید، با انتخاب تام کاتن یا مارکو روبیو از بین می رود. وی تنها نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری بود که وعده تحول در سیاست خارجی و رویکرد بوش/ چنی را داد.

دلیل مهم دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد ترامپ نباید روبیو یا کاتن را به عنوان معاون اول خود انتخاب کند؛ اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی می افتد؟ اگر جایگاه معاونت ریاست جمهوری به یک نومحافظه کار برسد، آنها بار دیگر وارد عرصه تصمیم سازی سیاسی می شوند.

معاون رئیس جمهور نزدیک به 200 نفر کارمند دارد. معاون اولی در چنین شرایطی می تواند تبدیل به یک قدرت رقیب درون خود حزب شود. آنها نفر دوم بعد از رئیس جمهوری می شوند که در دهه هشتم زندگی خود به سر می برند. نومحافظه کاران می توانند با هر حرکت دیپلماتیک ترامپ که از نظر آنها خوشایند نیست، با استفاده از اهرم فشار تاثیرگذاری خود مخالفت کنند. افزون بر این، آغاز به کار کمپین نئوکان ها برای دوره بعدی ریاست جمهوری در روزهای ریاست جمهور ترامپ آغاز خواهد شد.

هیج دلیلی برای دشمنی ترامپ با روبیو و کاتن وجود ندارد؛ این دو تجارب سیاسی قابل توجهی را از سر خواهند گذراند و لزوما تا همیشه نومحافظه کار باقی نخواهند ماند.

طی یک دهه، کاتن و روبیو ممکن است که به وضعیتی مشابه برسند. اما در حال حاضر هر دو جزء سران نمایندگان آن بخش از حزب هستند که هر آنچه ترامپ به آن معتقد است را قویا رد می کنند و انتخاب آنها می تواند اتحاد مردمی ایجاد شده پشت سر ترامپ را در معرض خطر قرار دهد.

منبع: نشنال اینترست / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25 

کلید واژه ها: ترامپ روبیو کاتون


نظر شما :