معجزه ترامپ در "برزخ جمهوریخواهان " آمریکا

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۹۵۸۶۳۷ سرخط اخبار

عصر ایران - مازیار آقازاده ؛ با کناره گیری تد کروز مهم ترین رقیب انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان برای نامزد پیشتاز این حزب، دونالد ترامپ نامزد میلیاردر پیشتاز و جنجالی حزب جمهوریخواه برای کسب نامزدی نهایی این حزب راه آسان تری در پیش رو دارد و احتمال کسب عنوان " نامزد نهایی جمهوریخواهان " برای این نامزد خوش اقبال دور از انتظار نیست.

ترامپ از همان ابتدای اعلام حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اظهارات جنجالی در کانون توجه رسانه ها قرار گرفت چون او به واسطه سال های مجری گری  رمز و رموز " دیده شدن " را خوب می داند.

او که به واسطه " شو مّن " بودن توانایی خوبی در سخنرانی های مهیج تلویزیونی دارد توانست از همان ابتدا با ایجاد ارتباط با مخاطبان" سفید پوست طبقه متوسط به پایین" جامعه آمریکا کمپین خود را در مسیر کسب نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه ریل گذاری کند.
نزدیک شدن ترامپ به کسب نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه در نتیجه دو عامل عمده است : 1- مشکل رهبری حزب جمهوریخواه و 2- توانایی های فردی و استطاعت مالی ترامپ.

1- مشکل رهبری : از ابتدی آغاز رقابت های مقدماتی با اعلام حضور 17 نامزد جمهوریخواه ، مشکل داخلی حزب جمهوریخواه بیش از گذشته در معرض دید ناظران و تحلیلگران قرار گرفت.

این حزب که از زمان پایان دوران 4 ساله ریاست جمهوری جورج بوش پدر در یک برزخ رهبری به سر می برد و فاقد چهره های کاریزما (همچون رونالد ریگان) برای هدایت حزب است، در 25 سال گذشته نتوانسته است این مشکل خود را رفع و رجوع کند.

حزب جمهوریخواه مشکل رهبری دارد. این حزب در تمامی ادوار 25 سال گذشته این مشکل را داشته است و در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری امسال نیز این مساله به اوج خود رسیده است.

در حالی که غالب ناظران انتظار داشتند جمهوریخواهان برای پایان دوران 8 ساله ریاست جمهوری اوباما با برنامه  و با نامزدی قوی و گفتمانی نو وارد عرصه شوند تا کاخ سفید را بار دیگر از آن خود کنند، اما این اتفاق در کمپ جمهوریخواهان نیفتاد و وضعیت حزب جمهوریخواه با وجود نامزدهایی چون کروز و ترامپ به وضعیت انتخاب بین بد و بدتر شبیه شده بود و حالا با کناره گیری کروز ، شخصیت های متنفذ این حزب مجبور شده اند با گزینه بدتر کنار بیایند.

به قول  معروف جمهوریخواهان در انتخاب بین ترامپ و کروز حالتی شبیه به خودکشی با سم یا با دارو را داشتند چون هر دو نامزد مطلوب متنفذان جمهوریخواه نبوده و نیست.

این مشکل در حالی است که در صورت تمکین متنفذان جمهوریخواه به نتایج انتخابات مقدماتی، آنها مجبور خواهند بود از نامزدی حمایت کنند که کمترین سابقه را در حزب داشته و پیشینه هیچ نوع فعالیت سیاسی ندارد و در برخی موارد حتی سیاست هایش با اصول و مواضع حزب جمهوریخواه همخوانی نداشته باشد؛ در کنار همه اینها بر اساس نظر سنجی هایی که تا کنون انجام شده است،احتمال رای آوری ترامپ در رقابت با هیلاری کلینتون بسیار کم است.

" حزب جمهوریخواه " در مخمصه بزرگی قرار دارد. اگر متنفذان این حزب تخم مرغ های حمایت خود را در سبد ترامپ بگذارند ، به خوبی از پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر بر این نکته واقف اند که روی اسب بازنده شرط بسته اند و اگر از این کار حذر کنند، گزینه ای برای عرضه به رقابت های انتخاباتی ندارند ، وانگهی عدم حمایت از نامزدی که توانسته میلیون ها رای را در ایالت های مختلف آمریکا از آن خود کند، نوعی دهن کجی و نادیده گرفتن لوازم رقابت دموکراتیک است و رای مردم است و هزینه های سیاسی برای جمهوریخواهان خواهد داشت.

2- توانایی های شخصی ترامپ : با نظر داشت سیری که تا کنون طی شده و مسیر در پیش رو بدون تردید " حزب جمهوریخواه " آمریکا از هم اکنون بزرگ ترین بازنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است ؛ مگر اینکه ترامپ معجزه گر -  همان طور که پیش از کسب عنوان پیشتازی در رقابت های مقدماتی جمهوریخواهان انتظارش نمی رفت -  در ماه های آینده و در رقابت با هیلاری کلینتون نیز بر خلاف پیش بینی هابا تکیه بر توانایی ها و قابلیت های شخصی خود معجزه ای دیگر صورت دهد و فاصله خود را با رقیب دموکرات کاهش داده و در انتخابات ریاست جمهوری نیز بر خلاف پیش بینی ها ظاهر شود، در غیر این صورت احتمال باخت جمهوریخواهان از هم اکنون قابل پیش بینی است.

هر چند برای قضاوت درباره نامزد نهایی حزب جمهوریخواه باید منتظر کنوانسیون نهایی این حزب در تابستان امسال بود و اتفاقات جدید در هفته های آینده می تواند مسیر انتخاب نامزد نهایی حزب را دستخوش تغییر کند.

کلید واژه ها: حزب جمهوریخواه ترامپ


نظر شما :