چرا جمهوریخواهان جایگزین ندارند

ترامپ بی رقیب

۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۱۴ اخبار اصلی آمریکا
واقعیت این است که سران حزب جمهوری خواه آمریکا یا از ترامپ حمایت می کنند یا سکوت اختیار کرده و خود را از نظرها پنهان کرده اند زیرا ترامپ همچنان محبوبیت گسترده ای بین رای دهندگان راستگرا دارد و در نظرسنجی ها از همه نامزدهایی که قصد دارند در انتخابات مقدماتی برای معرفی نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، جلوتر است به طوری که از نزدیک ترین رقیب خود ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا، ۳۰ درصد جلوتر است. 
ترامپ بی رقیب

نویسنده: طارق الشامی 

دیپلماسی ایرانی: با متهم شدن رئیس جمهوری سابق آمریکا، دونالد ترامپ، با استناد به قانون جاسوسی و اتهاماتی که پیش از این در نیویورک علیه او درباره پرداخت غیرقانونی حق السکوت به یک هنرپیشه مطرح شده بود و پرونده های دیگری که در واشنگتن و ایالت جورجیا علیه ترامپ باز شده است، در ظاهر به نظر می رسد زمان کافی وجود دارد تا جایگزینی برای ترامپ در حزب جمهوری خواه پیدا شود که رای دهندگان تا پیش از انتخابات نوامبر 2024 او را به عنوان نامزد جمهوری خواهان در انتخابات برگزینند. اما در واقعیت، مسئله پیچیده تر از اینهاست به طوری که یافتن جایگزین برای ترامپ را پیچیده و حتی غیرممکن می کند. 

واقعیت این است که سران حزب جمهوری خواه آمریکا یا از ترامپ حمایت می کنند یا سکوت اختیار کرده و خود را از نظرها پنهان کرده اند زیرا ترامپ همچنان محبوبیت گسترده ای بین رای دهندگان راستگرا دارد و در نظرسنجی ها از همه نامزدهایی که قصد دارند در انتخابات مقدماتی برای معرفی نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، جلوتر است به طوری که از نزدیک ترین رقیب خود ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا، 30 درصد جلوتر است. 

احتمالا لایحه اتهامات جدید علیه ترامپ، بر حمایت رای دهندگان جمهوری خواه از رئیس جمهوری سابق تاثیر منفی نخواهد داشت بلکه حتی ممکن است موجب تقویت آن شود به ویژه که ترامپ حتی اگر در پرونده هایی که علیه او باز شده است محکوم شود، باز هم خواهد توانست در انتخابات شرکت کند. فقط در یک صورت حذف خواهد شد و آن هم گناهگار شناخته شدن در اتهام شورش آن هم از طریق تشویق هوادارانش به حمله به ساختمان کنگره در ششم ژانویه 2021 برای جلوگیری از رئیس جمهور شدن جو بایدن است. ترامپ حتی می تواند مبارزات انتخاباتی را از زندان مدیریت کند و اگر در انتخابات پیروز شود، برای خودش فرمان عفو صادر کند. 

به رغم حمایت گسترده از ترامپ در حزب جمهوری خواه، همچنان برخی مخالفان او از جمله بخشی از جمهوری خواهان امیدوارند با گذشت زمان، شرایط تغییر کند و نامزدی جایگزین پیدا شود که بتواند تا پایان تابستان سال آینده، ترامپ را در حزب جمهوری خواه شکست دهد به خصوص که عملکرد جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره بدتر از حد انتظار بود. همچنین طرفداران دوآتشه ترامپ، در حزب جمهوری خواه یک اقلیت هستند و حدود یک سوم جمهوری خواهان یا نزدیک به 15 درصد کل رای دهندگان آمریکایی را تشکیل می دهند. 

اما مشکل اینجاست که به غیر از حامیان دوآتشه ترامپ، بقیه هواداران حزب جمهوری خواه، دو دسته اند. کسانی که حاضرند به نامزد دیگری غیر از ترامپ رای دهند انگیزه های متفاوتی دارند و به نظر می رسد 20 درصد رای دهندگان جمهوری خواه هنوز نامزدی که به او رای دهند را پیدا نکرده اند بنابراین حاضر هستند از ترامپ حمایت کنند و به او رای بدهند. مشکل نامزدهای رقیب ترامپ در جمهوری خواه این است که علاوه بر جذب آراء جمهوری خواهان، باید بتوانند خود را وارث و در عین حال رقیب ترامپ هم نشان دهند.

زیاد بودن نامزدهای اصلی حزب جمهوری خواه به نفع ترامپ است زیرا موجب می شود آراء آنها پراکنده شود. این مسئله به نفع ترامپ تمام می شود که پایگاه انتخاباتی قدرتمندی دارد. کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی و مایک پنس، معاون سابق رئیس جمهوری، علنا مخالفت خود را با خط مشی ترامپ اعلام کرده اند ولی به اندازه ای محبوبیت ندارند که بتوانند با ترامپ رقابت کنند. بقیه نامزدها نیز تا حد زیادی تلاش می کنند از حمله به ترامپ خودداری کنند و حملاتشان را متوجه دیسانتیس کرده اند که رفتاری شبیه ترامپ دارد. مشکل دیگر این است که فقط اقلیت کوچکی از جمهوری خواهان در انتخابات مقدماتی درون حزبی شرکت می کنند. نظرسنجی موسس پیو نشان می دهد کمتر از 15 درصد جمهوری خواهان در انتخابات مقدماتی این حزب در سال 2016 شرکت کردند که بالاترین رقم در 30 سال گذشته محسوب می شود و این شرکت کنندگان هم عمدتا از بخش راستگرای حزب جمهوری خواه هستند که به ترامپ گرایش دارند. 

اتهامات پی در پی علیه ترامپ موجب شده است حمایت جمهوری خواهان از او بیشتر شود چرا که احساس می کنند این اتهامات با انگیزه سیاسی مطرح می شود. همچنین اکثر جمهوری خواهان احساس می کنند انتخابات سال 2020 از آنان دزدیده شده است هرچند می دانند هیچ مدرکی که این ادعا را اثبات کند وجود ندارد. به این ترتیب ترامپ موفق شده است خود را به عنوان یک قربانی و حتی شهید به طرفداران حزب جمهوری خواه معرفی کند. 

در چنین فضایی به نظر نمی رسد نامزدی در حزب جمهوری خواه وجود داشته باشد که بتواند در ماه های آینده به عنوان جایگزین جدی برای ترامپ مطرح شود. حتی اگر چنین شخصی پیدا شود این پرسش مطرح می شود که اگر ترامپ در انتخابات مقدماتی درون حزبی شکست بخورد چه خواهد شد؟ در این صورت پیش بینی می شود ترامپ نتایج انتخابات را رد کند و آن را تقلبی بداند و تصمیم بگیرد به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کند که در این صورت حدود 30 درصد رای دهندگان جمهوری خواه به او رای خواهند داد. در چنین شرایطی، ترامپ قطعا رئیس جمهور نخواهد شد ولی حزب جمهوری خواه را متلاشی خواهد کرد. این احتمالات ممکن است موجب شود جمهوری خواهان به سیطره ترامپ بر این حزب رضایت دهند.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ انتخابات مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری امریکا حزب جمهوریخواه حزب جمهوریخواه امریکا تندروهای حزب جمهوریخواه دسانتیس ترامپ مایک پنس نیکی هیلی


( ۲ )

نظر شما :