پیشنهادی دی‌میستورا مخالفان سوری را برآشفت

مذاکرات ژنو3 در آستانه شکست

۳۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۸۲۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نماینده سازمان ملل در امور سوریه به مخالفان سوری پیشنهاد داده است که بشار اسد در سمت خود به عنوان رئیس جمهور باقی بماند اما سه معاون او از میان مخالفان انتخاب شود.
مذاکرات ژنو3 در آستانه شکست

دیپلماسی ایرانی: در روزهای گذشته حرف ها و حدث های تازه ای مطرح شده که بار دیگر مذاکرات ژنو 3 را با چالش روبه رو کرده است. از پیشنهاد دی میستورا به مخالفان سوری گرفته تا تقاضای مذاکره کنندگان بزرگ مخالفان سوری برای شعله ور کردن جنگ در میدان های نبرد با ارتش سوریه. تا آن جا که هیئت مخالفان تهدید به تعلیق حضور خود در مذاکرات کرده است.

به گزارش پایگاه خبری سوری دام پرس، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه به مخالفان سوری پیشنهاد داده است که بشار اسد در سمت خود به عنوان رئیس جمهور باقی بماند اما سه معاون او از میان مخالفان انتخاب شود. پیشنهادی که مخالفان سوری را که همچنان بر کنار رفتن اسد از قدرت تاکید دارند برآشفته است.

اسعد الزعبی، رئیس هیئت عالی مذاکره کنندگان سوری اعلام کرد که هیئت او مذاکرات را «به طور فلکی یا باز» ادامه نخواهد داد و اگر مطالبات اصلی ما یعنی استثنا شدن بشار اسد از فرایند انتقال سیاسی تحقق نیابد از مذاکرات کنار می کشد. وی همچنین از مخالفان خواست که به ارتش سوریه با ده ها موشک واکنش نشان دهند و همان طور که حکومت از آتش بس بهره بردای می کند آنها نیز بهره برداری کنند.

در همین حال مخالفان سوری پیشنهاد دی میستورا برای حفظ بشار اسد به عنوان رئیس جمهور و انتخاب سه نفر از مخالفان با تمامی صلاحیت ها به عنوان معاونان او را رد کردند. به گفته افراد نزدیک به مذاکرات مخالفان سوری در هر جلسه ای می گویند باید بشار اسد از عملیات سیاسی انتقالی مستثنی شود.

این مواضع سرسختانه با اظهارات محمد علوش، نماینده جیش الاسلام که یکی از مذاکره کنندگان ارشد محسوب می شود، هم زمان شده که نگرانی هایی را به وجود آورده است. علوش خواستار پایان دادن به آتش بس و گسترش جبهه های جنگ علیه ارتش سوریه در مواضع گوناگون شده است. وی در حساب تویتری خود نوشت: «پیش از این گفته بودم که باید همه جبهه ها شعله ور شوند و به هیچ وجه ملاحظه حکومت را نکنید... منتظر رحمت حکومت نباشید و بر سرشان بکوبید و همه افراد آنها را هدف قرار دهید.» اعضای مذاکره کننده سوری با مواضع علوش موافقت نکرده اند. یحیی العریضی، یکی از اعضای تیم مشاوره هیئت مخالفان سوری به فرانس پرس گفت: «مواضع علوش نظر شخصی او است و هیئت عالی مذاکره کنندگان سوری نمی تواند آن را تایید کند.»

از سوی دیگر یک منبع نزدیک به مذاکره کنندگان به خبرگزاری نووستی گفت: «سازمان ملل در نظر دارد در دوره بعدی مذاکرات هیئتی یکپارچه از مخالفان تشکیل دهد که شامل 5 نفر از هیئت عالی مذاکره کنندگان، سه نفر از مجموعه مسکو – قاهره – آستانه، نماینده ای از مجموعه حمیمیم، نماینده ای از جامعه مدنی، نماینده ای از زنان سوریه و سه شخصیت مستقل که عبارتند از احمد الجربا، معاذ الخطیب و برهان غلیون می شود.»

در همین رابطه جهاد مقدسی، عضو مجموعه قاهره گفت که اگر دو طرف مذاکره کننده سوری بخواهند بر مواضع سرسختانه خود اصرار کنند این دور از مذاکرات احتمالا شکست خواهد خورد و قبل از موعدش متوقف خواهد شد.

وی در ادامه افزود: «ما تشنه اقدامات مسکو هستیم که حکومت را راضی کند که به طور جدی برای اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل کاری کند. به اعتقاد من به پایان خط نزدیک شده ایم و الآن وقت آغاز عملیات انتقال سیاسی است.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: علوش مذاکرات ژنو 3 سوریه


نظر شما :