استفاده ابزاری مسکو از آوارگان

ابزار روسیه برای بی‌ثبات کردن اروپا چیست؟

۱۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۷۵۶۵ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
روسیه به این دلیل این مهاجران را تشویق می‌کند که دولت‌های اروپایی تضعیف شوند و احساسات ضد مسلمانان افزایش پیدا کند تا احزاب راست افراطی که روسیه از آنها حمایت می‌کند، روی کار بیایند.
ابزار روسیه برای بی‌ثبات کردن اروپا چیست؟

نویسنده: جاش روگین

دیپلماسی ایرانی: برخی از مقامات اروپایی دست روسیه را در وقوع بحران آوارگان می بینند و کرملین را به تشدید احساسات ضد اسلامی که به نفع احزاب دست راستی است و منجر به تضعیف اتحادیه اروپا می شود، متهم می کنند.

حتی قبل از حمله تروریستی اخیر در بروکسل، احساسات ضد مسلمانان و ضد آوارگان در اروپا در حال افزایش بود. اکثریت آوارگانی که وارد اروپا شدند از جنگ و فقر خاورمیانه فرار کردند و به دنبال زندگی بهتر در غرب هستند. اما براساس اظهارات مقامات اروپایی مهاجران دیگری که از روسیه و از طریق منطقه نوردیک و بالتیک وارد اروپا می شوند، آوارگان جنگ سوریه، عراق یا افغانستان نیستند، بلکه در عوض در روسیه زندگی می کنند و با تشویق کرملین به اروپای غربی می آیند.

توماس هندریک ایلوس، رئیس جمهور استونی، هفته گذشته در نشست صندوق مارشال در بروکسل این مهاجران را متهم کرد که سکونتشان در روسیه را انکار می کنند. وی گفت: «شما شاهد چندین هزار نفر هستید که از فنلاند آمده اند و از مرز روسیه و فنلاند عبور کرده اند.»

بنابرگفته های ایلوس و دیگر مقامات اروپایی حاضر در این نشست، روسیه به این دلیل این مهاجران را تشویق می کند که دولت های اروپایی تضعیف شوند و احساسات ضد مسلمانان افزایش پیدا کند تا احزاب راست افراطی که روسیه از آنها حمایت می کند، روی کار بیایند. احزاب طرفدار روسیه در اسلواکی، یونان، مجارستان، فرانسه و کشورهای دیگر قدرت پیدا کرده اند. این احزاب به دنبال تضعیف نهادهای اتحادیه اروپا و متمایل به نزدیک شدن به روسیه و پایان دادن به تحریم های این کشور هستند.

کمپین حملات هوایی روسیه در سوریه به طور گسترده ای مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده بود و این مسئله موجب افزایش موج مهاجرت مسلمانان به اروپا از طریق یونان شد. ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده عالی نیروهای ائتلاف ناتو در اروپا اوایل ماه جاری گفته بود روسیه «از مهاجرت به عنوان سلاحی برای اضمحلال ساختارهای اروپایی و شکستن راه حل اروپایی استفاده می کند.»

ایلوس این نکته را هم اضافه می کند که تمایلات ضد مهاجرت به افزایش حمایت از پوپولیست های دست راستی منجر می شود و این همان چیزی است که امروزه تک تک کشورهای اروپایی با آن روبرو هستند و اگر این گروه ها به قدرت برسند، توافقات بین المللی معلق می ماند.

رهبران اروپایی که نظرات همسو با اهداف روسیه دارند، از موج ضد آوارگان استفاده می کنند. سوزسانا زلنیی، عضو پارلمان و حزب مخالف مجارستان به من گفت که کشور وی یکی از مثال های این مسئله است، جایی که نخست وزیر به خاطر سیاست های ضد دموکراتیک و ضد اتحادیه اروپا مورد حمایت قرار می گیرد.

وی می گوید: «مهاجران در مجارستان حضور ندارند، اما محبوبیت وی بر پایه کمپین ضد آوارگان است و در حال افزایش است. روس ها از این ابزار برای پریشان کردن اوضاع در اروپا استفاده کرده اند و من فکر می کنم موفق بوده اند.»

در ماه ژانویه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به طور علنی دولت آلمان را برای مخفی کردن خبر تجاوز آوارگان مسلمان به یک دختر 13 ساله در برلین، متهم کرد. قضات آلمانی اعلام کردند چنین تجاوزی رخ نداده است. این خبر اولین بار در رسانه های روسی گزارش شد و پس از آن آلمانی هایی که به زبان روسی صحبت می کردند و فعالان دست راستی در خیابان های چندین شهر آلمان دست به تظاهرات زدند. اظهارات لاوروف همانند پاشیدن بنزین بر روی آتش بود.

سناتورر جین شاهین معتقد است حتی اگر روسیه جمعیت مسلمان خودش را به سوی مرزها نفرستاده باشد، هدف مسکو ایجاد بی ثباتی در اروپا است تا از این طریق به اهداف خودش برسد.

اروپا با چندین مشکل روبرو است. مشکلاتی از قبیل رادیکالیزه شدن جوانان مسلمان، تهدید تروریسم، موج آوارگان و مشکلات اقتصادی کشورهای عضو. روسیه عامل به وجود آمدن این مشکلات نیست، اما موجب بدتر شدن همگی آنها شده است.

روسیه در بی ثبات کردن اروپا به دنبال به عقب راندن فضای پس از جنگ جهانی دوم است که اروپا و ایالات متحده در طول چند دهه آن را ایجاد کرده اند. روسیه در پایان این بازی به دنبال این است که تا جایی که ممکن است کشورهای بیشتری را از غرب دور کند و به حوزه نفوذ خودش وارد کند.  

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند    

کلید واژه ها: روسیه اروپا مهاجران آوارگان بحران آوارگان


نظر شما :