پوپولیست دست راستی قدرت گرفتند

ظهور احزاب ضد مهاجرتی در آلمان

۲۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۵۷۲۴۶ اخبار اصلی اروپا
حزب راست افراطی «جایگزین برای آلمان» کرسی‌های مهمی در دو ایالت دیگر به دست آورد. آنها حدود ۱۵ درصد آرا در بادن-ووتمبرگ و ۱۲.۵ درصد آرا در راینلند-فالتس را به دست آوردند.
ظهور احزاب ضد مهاجرتی در آلمان

نویسنده: کریشنادو کالامور

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از خبرهایی که درباره انتخابات ایالتی آلمان در روزهای اخیر منتشر شد، لحن مشابهی به این صورت داشت:

- عقب نشینی آنگلا مرکل همزمان با پیشروی راست افراطی در آلمان

- شکست حزب آنگلا مرکل در انتخابات ایالتی آلمان

- انتخابات آلمان: شکست حزب اتحاد دموکرات مسیحی مرکل همزمان با پیروزی حزب ضد مهاجرت جایگزین برای آلمان

- شکست حزب آنگلا مرکل در انتخابات محلی آلمان و مواجه شدن وی با جدی ترین تهدید برای قدرتش

این خبرها در رابطه با عملکرد حزب مرکل به نام اتحاد دموکرات مسیحی در رابطه با سیاست درهای باز صدراعظم به روی آوارگان جنگ سوریه است که مرکل مجبور شد اذعان کند «روز سختی» برای حزبش رقم خورد. با این حال با تحلیل دقیق تر نتایج کنونی متوجه تصویر پیچیده ای می شویم.

ایالت زاکسن-آنهالت که توسط حزب مرکل اداره می شد در این انتخابات منطقه ای به رای گذاشته شده بود. در دو ایالت دیگر بادن-وورتمبرگ و راینلند-فالتس توسط چپ میانه سوسیال دموکرات و سبزها اداره می شد. به عبارت دیگر، حزب اتحاد دموکرات مسیحی در این دو ایالت خودش جزء چالشگرها بوده است و هر دو ایالت شکست خورد، در حالی که پیش بینی می شد در بادن-ووتمبرگ، دژ سابقش، پیروز شود.

در هر دو ایالت بادن-ووتمبرگ و راینلند-فالتس، کاندیداهای اتحاد دموکرات مسیحی، مخالف مواضع مرکل در زمینه آوارگان سوری بودند. در واقع برندگان این دو ایالت که ائتلاف حاکم چپ میانه بودند به شدت از سیاست مرکل حمایت می کردند. براساس اطلاعات به دست آمده از صندوق ها، در بادن-ووتمبرگ، 8 نفر از 10 رای دهنده از ورود آوارگان استقبال می کنند و صندوق های رای راینلند-فالتس، نشان می دهد حدود یک سوم از رای دهندگان حمایتشان از حزب اتحاد دموکرات مسیحی به حزب سبز تغییر داده اند، چون حزب سبز تمایل بیشتری به آوارگان دارد.

اوضاع پیچیده تر در زاکسن-آنهالت اتفاق افتاد، ایالتی که حزب جایگزین برای آلمان، حزبی که بر ضد سیاست آوارگان تبلیغ می کرد و شعارش را «توقف بحران پناهندگی» تعیین کرده بود، توانست 24 درصد از آرا را به دست بیاورد و به عنوان دومین حزب قدرتمند پس از حزب اتحاد دموکرات مسیحی وارد پارلمان ایالتی شود. حزب اتحاد دموکرات مسیحی در ایالت زاکسن-آنهالت در مقایسه با انتخابات سال 2011 حدود 2.5 درصد از آرا را از دست داد، حزب سوسیال دموکرات 11 درصد آرا را از دست داد و حزب چپ دای لینک هم حدود 7 درصد از آرای خودش را از دست داد.

حزب راست افراطی «جایگزین برای آلمان» همچنین کرسی های مهمی در دو ایالت دیگر به دست آورد. آنها حدود 15 درصد آرا در بادن-ووتمبرگ و 12.5 درصد آرا در راینلند-فالتس را به دست آوردند. پیروزی حزب جایگزین برای آلمان که در انتخابات منطقه ای قبلی در سال 2011 وجود نداشت، مهمترین نشانه ظهور احزاب پوپولیست دست راستی از زمان پایان جنگ جهانی دوم است.

آیا خبرها مبنی بر افزایش مخالفت ها با آوارگان درست است؟ احتمالا، ولی احتمالاً درست هم نیست. بیش از 1 میلیون آواره سال گذشته وارد آلمان شدند، که اکثریت آنها از سوریه بودند. این هجوم موجب شوکه شدن نظام سیاسی آلمان، بروز تنش در برخی از نقاط کشور و مذاکره مرکل با ترکیه برای دستیابی به توافقی برای کند کردن هجوم آوارگان به اروپا شد. به این ها باید نتایج انتخابات منطقه ای را هم اضافه کنیم.

میزان مشارکت در این سه ایالت حدود 10 درصد افزایش یافته است. قسمت عمده این رای دهندگان جدید هم به حزب جایگزین برای آلمان رای دادند. اما حتی در ایالت زاکسن-آنهالت که حزب جایگزین برای آلمان خوب عمل کرد، اکثریت قابل توجهی از احزاب بزرگ –به جز حزب جایگزین برای آلمان- از سیاست مرکل حمایت کردند. در واقع در این سه ایالت، اکثریت مردم گفته اند از سیاست جذب آوارگان حمایت می کنند.

نتایج انتخابات نشان داد که آلمان به طور فزاینده ای قطبی شده است. دو حزب میانه اتحاد دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات با ریزش آرا روبرو شدند و دو حزب جایگزین برای آلمان و دموکرات آزاد، که از بازار آزاد حمایت می کند و رهبرش خواستار رویکردی محدودتر در قبال آوارگان شده است، تنها احزابی هستند که با افزایش آرا روبرو شدند.

نتایج این انتخابات نشان داد آلمانی ها همچنان به دنبال ایجاد توازن در رابطه با کمک به سیل آوارگان و رسیدگی به عدم امنیت خودشان در رابطه با این تازه واردان هستند.

منبع: آتلانتیک/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: مرکل حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان بحران پناهجویان آوارگان سوری


( ۴ )

نظر شما :