پیشنهادی که مسکو را همچنان در موقعیت برتر قرار می دهد

بمب فدرالیسم روسیه در سوریه

۰۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۷۱۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
روسیه در حالی فدرالیسم را مطرح می کند که اطمینان دارد مخالفان سوری و حامیان آنها از ترکیه گرفته تا عربستان آن را قبول نمی کنند.
بمب فدرالیسم روسیه در سوریه

دیپلماسی ایرانی: از آن جا که روسیه خوب می داند توافق آتش بس برای آغاز دوره انتقال از جنگ به مرحله راه های سیاسی کافی نیست و بحران به زودی وارد ششمین سال خود می شود، برای همین مسکو به این سو رفت که اعلام کند ممانعتی با تشکیل جمهوری فدرال در سوریه در صورتی که سوری ها خودشان با آن موافقت کنند، ندارد. 

روسیه در حالی فدرالیسم را مطرح می کند که اطمینان دارد مخالفان سوری و حامیان آنها از ترکیه گرفته تا عربستان آن را قبول نمی کنند. برای این که اگر فدرالیسم در سوریه اجرا شود فقط محدود به مرزهای سوریه نخواهد بود. همه کشورهای منطقه که متشکل از اقلیت های دینی و نژادی هستند خواستار اجرای این نمونه برای خود خواهند شد. برای همین روسیه به گونه ای آن را مطرح می کند که گویی واقعا قرار است همه به مسکو بروند و آن را به عنوان راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه مطرح کنند، روسیه با این کار می خواهد تاکید کند که عملیات نظامی روسیه تنها برای اطمینان دادن به آغاز مرحله انتقالی در سوریه است و واقعا به دنبال راه حلی برای پایان یافتن بحران سوریه است.

قبل از این که روسیه فدرالیسم را مطرح کند بر برگه های قدرتمند خود در سوریه افزود. این روسیه بود که واشنگتن را راضی کرد که با آتش بس موافقت کند چرا که تنها گزینه حقیقی برای طرف های سوری ای است که واقعا خواستار پایان دادن به جنگ هستند، با توجه به این نکته که مبارزه با تروریسم دیگر به اولویت های همه از جمله واشنگتن در سوریه تبدیل شده و دیگر امریکا همانند سابق سقوط بشار اسد را اولویت خود نمی داند. در این جا است که اختلافات در تعیین اولویت ها میان واشنگتن با ریاض و آنکارا به وجود می آید.

روسیه یدی طولا در پیشنهادهایی از این دست در بحران سوریه دارد، مسکو با این کار توانست واشنگتن را راضی کند که به آتش بس تن دهد با وجود این که صحبت از گزینه هایی از جمله تهدید به ورود نظامی زمینی به سوریه به فرماندهی امریکا و با مشارکت کشورهای سنی عضو پیمان مبارزه با تروریسم شده است، کما این که عربستان نیز از آن سخن به میان آورده است.

همان طور که روسیه توانست سوریه را به سمت آرامش یا همان آتش بس هدایت کند اکنون نیز می رود تا دست برتر را داشته باشد و عملا مخالفان بشار اسد را برای آشتی با حکومت سوریه ترغیب کند، از این رو می رود تا بسیاری از کسانی که از کشور خارج شدند تا از در مخالفت با بشار اسد در آیند را ترغیب کند که از در دوستی درآیید نه جنگ. اما نقش فعال نظامی و دیپلماتیک روسیه مورد قبول طرف های منطقه ای نیست، کشورهایی که خود را بازنده تحولات سوریه می دانند، قبل از همه ترکیه و عربستان و طیف های مخالف مورد حمایت آنها که به مرور می بینند که بازنده تحولات سوریه هستند. این مساله سبب می شود تا تلاش های روسیه و امریکا سخت تر از همیشه پیش رود.

روسیه گزینه های بسیاری چه از لحاظ نظامی و چه از لحاظ سیاسی در اختیار دارد و اگر مصالحش ایجاب کند حتی گزینه حضور گسترده تر نظامی را نیز انتخاب می کند. در صورتی که روسیه چنین گزینه ای را انتخاب کند امریکا مجبور به مدارا خواهد شد برای این که در هر حالتی از رویارویی با روسیه اجتناب می کند. اما برای کسانی که دنبال راه حل سیاسی در سوریه نیستند، روسیه بمب فدرالیسم را در مقابلشان منفجر کرده است.

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فدرالیسم سوریه روسیه


نظر شما :