ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از عصبانیت اروپایی‌ها از ترکیه تا مخالفت با انتخاب ابوالغیط به ریاست اتحادیه عرب

۲۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۷۰۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
عصبانیت اروپایِی‌ها از ترکیه، مخالفت با انتخاب احمد ابوالغیط به ریاست اتحادیه عرب، احتمال ابقای عادل عبدالمهدی در سمت وزارت نفت عراق و تنش تازه میان مقتدا صدر با حیدر العبادی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از عصبانیت اروپایی‌ها از ترکیه تا مخالفت با انتخاب ابوالغیط به ریاست اتحادیه عرب

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

عصبانیت اروپایی ها از ترکیه

روزنامه گاردین، چاپ لندن نوشت که سران اروپا در دیدار خود با احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه از این که مواضع ترکیه در لحظه آخر تغییر پیدا کرد و شرایط تازه ای را برای توافق با اروپا اعلام کرد، به شدت خشمگین شدند به گونه ای که برای دقایقی فضای جلسه متشنج شد و عده ای از سران اروپا صدای خود را در نشست بلند کردند.

بنا به این گزارش، داوود اوغلو، اختصاص سه میلیارد یورو کمک اروپایی ها برای صرف در امور پناهندگان کافی را ندانست و خواستار افزایش آن شد. وی همچنین به اروپایی ها گفته بود در صورتی که شرایط ویژه ای برای سفر اتباع ترکیه ای به کشورهای عضو شینگن در نظر گرفته نشود کشورش حاضر به همکاری با اروپا نیست. در آخر رهبران اروپا با هدف رسیدن به توافق با ترکیه با تمامی شرایط آن موافقت کردند.

 

تنش تازه میان مقتدا صدر با حیدر العبادی

در حالی که روز یکشنبه هفته گذشته، سران پیمان ملی از جمله سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر، ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه و حیدر العبادی، نخست وزیر در جلسه ای در کربلا گردهم آمدند، شبکه خبری الحدث گزارش داد که این نشست به دلیل اختلاف نظر مقتدا صدر با حیدر العبادی به تنش کشیده شد.

به گفته الحدث در پی تشدید اختلاف ها مقتدا صدر جلسه را ترک کرد و ادامه جلسه در غیاب او دنبال شد. در این جلسه بر لزوم پیشبرد اصلاحات و مبارزه با فساد تاکید شد.

 

عادل عبدالمهدی از اصلاحات عبادی مستثنی شد

مقامات آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند که رفتن ابراهیم جعفری از سمت وزرات امور خارجه به همراه دست کم 9 وزیر دیگر از کابینه حیدر العبادی تقریبا قطعی شده است اما عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق در سمت خود می ماند.

به گفته این منابع بعضی از طرف های ذی نفوذ در عراق گفته اند که عادل عبدالمهدی خط قرمز شیعیان است و او نباید از دولت کنار گذاشته شود. به گفته این طرف ها کنار رفتن عبدالمهدی از سمت وزارت نفت که وزارت کلیدی در کابینه عبادی محسوب می شود باعث تضعیف شیعیان خواهد شد.

این در حالی است که عبدالمهدی از وزرای موفق دولت عبادی محسوب می شود.

 

صدر معاون نخست وزیر را حبس نکرده است

در حالی که منابع خبری گزارش دادند که مقتدا صدر در راستای مبارزه با فساد بهاء الاعرجی، معاون سابق نخست وزیر عراق را برای سه ماه در خانه ای حبس کرده و از مردم خواسته اگر از او شکایتی دارند مستندات خود را ارائه دهند اما منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند که این اظهارات صرفا جنبه تبلیغاتی از سوی جریان صدر دارد و بهاء الاعرجی در منزل شخصی اش به سر می برد. به گفته این منابع اعرجی به هیچ وجه در حصر نیست و آن چه در این زمینه در رسانه ها منتشر شده است، صحیح نیست.

 

تقاضای عربستان از فرانسه برای میانجی با ایران

برخی منابع به روزنامه العرب، چاپ لندن گفته اند که عربستان سعودی برای کاهش تنشش با ایران از فرانسه خواسته است میانجی گری کند.

این تقاضا در سفر اخیر محمد بن نایف، ولیعهد عربستان به فرانسه عنوان شده است.

روزنامه العرب گزارش نداد که واکنش طرف فرانسوی چه بوده است، اما یادآور شد که فرانسه از عربستان خواسته گام های عملی که حاکی از تمایل عربستان برای کاستن از این تنش باشد، برداشته شود.

 

تلاش عربستان برای تعلیق لبنان در اتحادیه عرب

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که عربستان سعودی به دلیل حمایت های وزارت امور خارجه لبنان و دولت این کشور در حمایت از حزب الله فشارهایی را به اتحادیه عرب برای تعلیق لبنان از این اتحادیه آغاز کرده است.

به نوشته این روزنامه ریاض تهدید کرده است یا بیروت مواضع خود را علیه حزب الله در مجامع عربی و اسلامی تعدیل می کند یا به طور جدی عضویت آن را در اتحادیه عرب به تعلیق در می آورد.

 

تنش در روابط الجزایر و تونس با عربستان بر سر حزب الله

تونس، لبنان، الجزایر و عراق کشورهایی هستند که اقدامات عربستان علیه حزب الله را نکوهش کرده و گفته اند به هیچ وجه با عربستان علیه حزب الله همراه نخواهند شد.

به گزارش العرب، چاپ لندن مقامات تونسی و الجزایری اعلام کردند که حزب الله را نه تنها گروهی تروریستی نمی دانند بلکه آن را جریانی مدافع امت عرب و امت اسلامی می دانند. آنها همچنین اقدام شورای همکاری خلیج فارس در گنجاندن حزب الله در فهرست گروه های تروریستی را نکوهش کرده و آن را اشتباهی خطرناک خوانده اند.

در پی واکنش الجزایر و تونس به این اقدام مقام های عربستانی مراتب اعتراض خود را نسبت به این اقدام این دو کشور به اطلاع مقام های الجزایری و تونسی رسانده اند.

 

دیدار مقام های حزب الله با مقام های مصر

در سفر هیئت حزب الله به قاهره جهت شرکت در مراسم تدفین محمد حسنین هیکل، روزنامه نگار و نویسنده فقید مصری برخی از مقام های حزب الله با مقام های دولتی و امنیتی مصر دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش وبسایت روزنامه مصری المصریون، جزئیاتی در این باره دیدار منتشر نشده اما احتمالا گسترش روابط میان حزب الله با قاهره محور این دیدار بوده است.

برخی منابع آگاه می گویند با وجود مخالفت عربستان و رفتار خصمانه ای که در قبال حزب الله پیش گرفته است، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر خود شخصا تمایل به گسترش روابط با حزب الله دارد.

 

اعتراض بر سر انتخاب ابوالغیط به جانشینی نبیل العربی

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که مخالفت ها با نامزدی احمد ابو الغیط، وزیر امور خارجه دوران حسنی مبارک و محمد مرسی برای ریاست اتحادیه عرب باعث انتقادهایی در داخل مصر و برخی کشورهای عربی شده است. آنها به دلیل این که ابو الغیط در زمان دیکتاتوری حسنی مبارک وزیر امور خارجه مصر بوده است، از این انتخاب ناخرسندند و آن را دهن کجی به مردم انقلابی عرب می دانند. گفته می شود در میان کشورهای عربی قطر بیش از همه با انتخاب ابوالغیط به این سمت مخالف است در حالی که عربستان از ریاست او پشتیبانی می کند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر روز چهارشنبه رسما ابوالغیط برای ریاست اتحادیه عرب به اعضای این اتحادیه معرفی کرد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عبدالمهدی مقتدا صدر اتحادیه عرب


نظر شما :