ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از آغاز عملیات موصل تا حمایت روسیه از فدرالیسم در سوریه

۱۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۶۸۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
آغاز عملیات پاکسازی موصل، حمایت روسیه از فدرالیسم در سوریه، بروز اختلافات میان مسکو با دمشق، وقوع حادثه امنیتی در اردن و دستور نتانیاهو به دادن روستایی در سرزمین های اشغالی به درزی ها از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از آغاز عملیات موصل تا حمایت روسیه از فدرالیسم در سوریه

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

آغاز عملیات موصل از دوشنبه شب

پایگاه خبری عراقی الفرات گزارش داد که نیروهای ارتش عراق از دوشنبه شب وارد فاز عملیاتی آزادسازی موصل شدند.

بنا به این گزارش فرماندهان ارتش عراق به نیروهای خود دستور داده اند منتظر ساعت صفر برای حمله همه جانبه به شهر موصل برای پس گرفتن از دست داعش باشند.

هنوز هیچ منبع رسمی ای این خبر را تایید نکرده و هیچ خبر رسمی ای برای حمله ارتش عراق به موصل منتشر نشده است.

 

تقاضای دولت عراق از مردم موصل

دولت عراق با پخش اعلامیه هایی از طریق هوایی از مردم موصل خواسته است شهر را ترک کنند که در جنگ قریب الوقوعی که میان ارتش عراق با نیروهای داعش در می گیرد، آسیبی به آنها وارد نشود.

به گزارش شبکه خبری الفرات در اعلامیه های دولت عراق هشدار داده شده است که داعش برای دفاع از خود بعید نیست از مردم موصل به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

این شبکه همچنین گزارش داد که اعلامیه های مشابهی در بخش هایی از سامرا و تلعفر پخش شده است.

 

خروج نیروهای داعش از موصل

منابع خبری گزارش دادند که نیروهای داعش در حال تخلیه شهر موصل هستند و به مناطق مرزی با سوریه پناه برده اند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه به کمک نیروهای داوطلب مردمی عراق درصدد آغاز عملیاتی گسترده در شهر حمص، مرکز خودخوانده داعش هستند و این مساله کار را برای داعشی ها سخت کرده است.

به گفته مقامات ارتشی عراق نیروهای داعش در حال حاضر تلاش می کنند در مناطق مرزی عراق و سوریه خود را مخفی کنند چرا که دیگر نه موصل نه حمص جای امنی برای آنها محسوب نمی شود.

 

افزایش فشارها به وزیر کشور عراق

در پی حملات تروریستی به مناطق مختلف بغداد اتهام ها به ناتوانی دولت و نیروهای امنیتی تحت کنترل آن برای تامین امنیت پایتخت افزایش یافته و دولت نیز به نوبه خود فشارها را متوجه محمد الغبان، وزیر کشور عراق کرده است.

به گزارش پایگاه خبری العراق نیوز، محمد الغبان از نیروهای سپاه بدر است و در واکنش به فشارها گفته است که همه تلاش خود را می کند تا امنیت شهر بغداد را تامین کند. وی ناتوانی نیروهای امنیتی در تامین امنیت شهرهای عراق را رد کرد.

ظرف روزهای گذشته بغداد هدف حملات بی امان داعش بوده که البته در هیچ کدام از آنها نتوانسته است به نتیجه مطلوب برسند.

 

مسکو: با دمشق به اختلاف خورده ایم

با آغاز آتش بس در سوریه و احتمال تجزیه آن بر اساس طرح امریکایی ها موسوم به طرح "ب"، شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از دیپلمات های روسی در سازمان ملل گزارش داد که مسکو بر سر آینده بشار اسد و حکومت سوریه با دولت دمشق به اختلاف خورده است.

بنا به این گزارش، مسکو گفته است که همانند سابق با دمشق هماهنگ نیست و این مساله مشکلاتی را در تعامل دو کشور به وجود آورده است.

دمشق همچنان مخالف کنار رفتن بشار اسد از قدرت است و طرح "ب" امریکا را نیز قویا رد می کند در حالی که مسکو تلویحا زمزمه هایی را برای پذیرفتن این طرح سر داده است.

بر اساس این طرح سوریه به شکل فدرالیسم اداره خواهد شد که در آن کردها و مناطق علوی نشین تحت رهبری بشار اسد به شکلی خودمختاری خواهند رسید.

 

ویتالی چورکین: از فدرالیسم در سوریه حمایت می کنیم

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد در صورتی که اجماعی بر سر تبدیل شدن سوریه به کشور فدرالی وجود داشته باشد، روسیه از این طرح حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویتالی چورکین گفت: «در صورتی که فدرالیسم مطابق با تمامیت ارضی سوریه باشد و حمایت همه جانبه ای از آن به عمل آید و حقوق همه قومیت ها در آن لحاظ شود، روسیه مانعی برای حمایت از این طرح نمی بیند.»

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران فدرالیسمی که امریکایی ها و اروپایی ها از آن در سوریه سخن می گویند تقسیم جدید کشور سوریه همانند عراق و دادن امتیازاتی به قومیت ها همانند امتیازات کردها در عراق است که دولت سوریه تا کنون با آن مخالفت کرده است.

 

مخالفت مجدد نامزد جمهوریخواهان با برجام

تد کروز، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا که در انتخاب سه شنبه بزرگ به رتبه دوم دست یافت گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و به محض ورودش به کاخ سفید توافق هسته ای با ایران را لغو خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری یورو نیوز، وی همچنین گفت که لغو برنامه هسته ای نخستین کار او در نخستین روز ورودش به کاخ سفید خواهد بود.

 

طرح اسرائیل برای دادن روستایی به درزی ها

اسرائیل در اقدامی کاملا تحریک آمیز تصمیم گرفته است روستایی در مناطق اشغالی را در اختیار درزی ها قرار دهد تا آنها آزادانه در آن به ساخت و ساز بپردازند.

به گزارش شبکه خبری الحره امریکا، این اقدام اسرائیل با اعتراض فلسطینی ها مواجه شده و برخی از مقامات دولت خودگردان فلسطینی نیز این اقدام را محکوم کرده اند. فلسطینی ها می گویند این اقدام دولت اسرائیل در جهت شکست تلاش های فلسطینیان برای رسیدن به کشور مستقل فلسطینی و شکست مذاکرات صلح است.

انجمن درزی های اسرائیل اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شخصا دستور به دادن این روستا به درزی ها داده است.

 

عملیات مسلحانه مرگ بار در اردن

سه شنبه شب امان، پایتخت اردن شاهد عملیات مسلحانه گسترده ای میان افراد مسلح ناشناس با نیروهای امنیتی اردن بود.

به گزارش شبکه خبری الحدث، در این حادثه دست کم یک نفر کشته و 7 نفر زخمی شدند.

بنا به این گزارش افراد مسلح ناشناس به همراه یک نفر که سازمان امنیت اردن او را فرمانده عملیات معرفی کرده است، قصد داشتند طی روزهای آینده اقدامات مسلحانه ای را در پایتخت اردن انجام دهند.

دولت اردن هنوز ارتباط این افراد با گروه های تروریستی را تایید نکرده اما برخی منابع می گویند آنها با گروه های سوریه در ارتباط هستند.

در این عملیات فرمانده این گروه کشته شده و مابقی افراد دستگیر شده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش عراق نیروهای داعش درزی سوریه روسیه


نظر شما :