سلیمان فرنجیه هم وتو شد

پایان ۲۰۱۵ و صندلی خالی ریاست جمهوری لبنان

۱۲ دی ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۵۱۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
العرب گزارش می‌دهد که هیئتی از حزب الله با بطریک مارونی، بشاره الراعی دیدار کرده و به او گفته است که همچنان از ریاست جمهوری میشل عون حمایت می‌کند.
پایان ۲۰۱۵ و صندلی خالی ریاست جمهوری لبنان

دیپلماسی ایرانی: روزنامه العرب، چاپ لندن ادعا کرد که حزب الله با انتخاب سلیمان فرنجیه برای ریاست جمهوری لبنان با وجود این که خود وابسته به جریان 8 مارس، به رهبری حزب الله و دوست شخصی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است، مخالف کرده است.

العرب می گوید حزب الله وقتی موضع خود را اعلام کرد که هیئتی از آن با بطریک مارونی، بشاره الراعی دیدار کرد و به او گفت که همچنان از ریاست جمهوری میشل عون حمایت می کند.

این در حالی است که بسیاری معتقدند امکان رسیدن میشل عون به سمت ریاست جمهوری لبنان علی رغم پافشاری های موجود بسیار کم است.

به اعتقاد بعضی از سیاستمداران لبنانی اعلام مواضع جدید حزب الله نسبت به انتخاب فرنجیه و اصرار به انتخاب میشل عون بیان کننده مواضع تهران است چرا که این حزب کاملا وابسته به سیاست های ایران محسوب می شود.

نزدیک به یک ماه پیش سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان و از رهبران جریان 14 مارس با سلیمان فرنجیه در پاریس دیدار کرد و با او بر سر انتخابش به سمت ریاست جمهوری لبنان به توافق رسید. توافقی که باعث اعتراض بسیاری از گروه های سیاسی عضو جریان 14 مارس شد تا آن جا که اشرف ریفی، یکی از وزرای اهل تسنن در کابینه تمام سلام، نخست وزیر لبنان و از اعضای جریان 14 مارس حمایت خود را از سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی و از اعضای تندروی جریان 14 مارس که او نیز ادعای ریاست جمهوری دارد اما تا کنون بارها در رسیدن به این هدف شکست خورده است، اعلام کرد. اقدامی که بیشتر جنبه نمادین و اعتراضی دارد و نمی تواند در معادلات سیاسی جاری در لبنان و همچنین بن بست به وجود آمده تغییری ایجاد کند.

سعد حریری در توجیه کار خود می گفت بر اساس حمایتی که از نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و ولید جنبلاط، رهبر درزی ها از سلیمان فرنجیه به عمل آمده انتخاب او را برای ریاست جمهوری لبنان تایید کرده است. این انتخاب مورد حمایت عربستان سعودی نیز قرار گرفته بود.

یکی از سیاستمداران لبنانی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است در این باره می گوید: «مواضع جدید حزب الله نسبت به انتصاب سلیمان فرنجیه به سمت ریاست جمهوری لبنان، نشان می دهد که ایران همچنان در انتخاب رئیس جمهوری لبنان نقشی مستقیم دارد و می خواهد از این برگه در معاملات سیاسی خود با ایالات متحده امریکا استفاده کند.»

وی گفت که کاخ سفید توسط سفیر خود در لبنان، دیوید هیل و ریچارد جونز، معاون او نقشی اساسی در مطرح کردن نام سلیمان فرنجیه برای ریاست جمهوری لبنان ایفا کرد و از این انتخاب حمایت می کرد اما ایران همچنان اصرار دارد رئیس جمهوری لبنان میشل عون باشد. در عین حال ایران تمایل دارد نظام فعلی لبنان نیز تغییر کند.

این سیاستمدار لبنانی همچنین می گوید: «تهران می گوید اگر امریکایی ها واقعا در پر کردن خلاء ریاست جمهوری لبنان جدی هستند یا می خواهند فکری به حال آینده سیاسی لبنان کنند باید به طور مستقیم وارد این پرونده شوند و در این صورت بپذیرند تنها جریانی که می تواند اراده خود را در لبنان به کرسی بنشاند حزب الله است که این حزب نیز وابسته به ایران است.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سلیمان فرنجیه جریان 14 مارس میشل عون لبنان رئیس جمهور لبنان


نظر شما :