سایه جنگ داخلی بر عراق

کردها به جان شیعیان افتادند

۲۷ آبان ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۳۸۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
تا کنون در حملات کردها به نیروهای داوطلب مردمی در استان طوزخورماتو دست کم 17 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.
کردها به جان شیعیان افتادند

دیپلماسی ایرانی: در ابتدای هفته بود که برخی منابع عراقی خبر دادند که جمعه شب بعد از آزادی منطقه طوزخرماتو در شمال عراق از دست تروریست های داعش و استقرار نیروهای داوطلب مردمی در آن، حمله ای از سوی نیروی پیشمرگ کرد صورت گرفت و یک نفر از نیروهای داوطلب مردمی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. این حادثه موجی از خشم را در میان گروه های داوطلب مردمی و جریان های سیاسی که گردان های نظامی در نبرد با داعش اعزام کرده اند، به وجود آورد. ابومالک، یکی از اعضای مجلس اعلای اسلامی عراق در این باره گفت: «تا دیروز ما شیعیان مورد حمله و آزار و اذیت داعشی ها و بعثی های سنی بودیم حالا دوستان و رفقای کردمان قصد جانمان را می کنند.»

روز یکشنبه بود که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که به دلیل مخالفت ها برای ادامه دوران زمامداری اش بر اقلیم با مشکلات داخلی بسیاری دست و پنجه نرم می کند، بعد از آزادی شهر سنجار از دست تروریست های داعش گفت که باید سنجار استان شود تا امنیت ساکنانش تامین شود. بلافاصله بعد از این اظهارات کردهای پیشمرگ دوباره به نیروهای داوطلب مردمی در منطقه سنجار و طوزخرماتو حمله کردند و شماری از نیروهای آنها را کشتند.

سنجار روز جمعه توسط نیروهای داوطلب مردمی شیعه از دست گروه تروریستی داعش نجات پیدا کرد و به طور کامل از کنترل داعشی ها خارج شد.

مقامات کرد در توجیه این حملات خود می گویند که هدفشان تامین امنیت ترکمن های ساکن در استان طوزخرماتو است. این منطقه پیش از این تحت کنترل اقلیم کردستان بود اما با حمله داعش به آن از کنترل آن خارج شد. اکثر ساکنان این شهر را شیعیان ترکمن تشکیل می دهند که پیش از این نیز از سوی اقلیم کردستان تحت فشار و آزار و اذیت قرار داشتند. به هنگام آزادی شهر طوزخرماتو نیز این نیروهای ترکمنی عضو گروه های داوطلب مردمی بودند که وارد این شهر شدند.

روز دوشنبه منابع خبری اعلام کردند که توافقی امنیتی میان جبهه ترکمانی (گروه نظامی ترکمن های عضو نیروهای داوطلب مردمی) با اقلیم کردستان عراق حاصل شده تا درگیری ها متوقف شوند. اما این توافق نیز چند ساعت بیشتر دوام نیاورد و کردها دوباره به طوزخرماتو حمله کردند و خانه های مسکونی را با خمپاره و آرپی جی هدف قرار دادند.

اتفاقات جاری بیم این که جنگ داخلی در عراق از سر گرفته شود و این بار کردها و سنی های متمایل به داعش و شیعیان وارد یک جنگ تمام عیار داخلی شوند را تشدید کرده است. کردها از این که منطقه سنجار و طوزخرماتو از کنترل آنها خارج شود نگرانند اما ترکمن ها نیز که خود را شیعه می دانند و معتقدند که کردها در حقشان ستم کرده اند، نمی خواهند دیگر تحت کنترل کردها باشند. برای همین قصد دارند وضعیتی مستقل تر از سابق از کردستان داشته باشند.

برخی کارشناسان می گویند که کردهای عراق که اکنون به کمک سلاح های غربی از قدرت نظامی خوبی برخوردار شده اند با نیروهای امنیتی پلیس خود موسوم به آسایش و ارتش پیشمرگ که می رود روز به روز قدرت نظامی سازمان یافته تری در حد و اندازه های یک ارتش مستقل را به خود بگیرد، تلاش دارد در راستای رسیدن به استقلال اراضی بیشتری را تصرف کند، برای همین به سرزمین های دیگر یورش می برد و تلاش می کند شهرهای تازه ای را به قلمرو اقلیم اضافه کند.

این در حالی است که نیروهای داوطلب مردمی شیعی وقتی وارد منطقه ای می شوند تلاش می کنند آن منطقه را حفظ کنند و اجازه ندهند که کنترل آن به دست کسی غیر از خودشان بیفتد. برای همین به محض فتح یک شهر ساکنان آن را بر می گردانند و اولویت را به شیعیانی می دهند که داعش آنها را از خانه و کاشانه شان رانده است. این مساله سبب درگیری می شود و در این جا کار را برای کردها که ادعای مالکیت بر این مناطق را دارند، بسیار سخت می کند.

در این میان سنی ها تلاش می کنند از این درگیری ها نهایت استفاده را ببرند. آنها که به دلیل پیشروی های نیروهای داوطلب مردمی و وضعیت پیش آمده در عراق بعد از صدام، در بدترین جایگاه سیاسی و اجتماعی خود به سر می برند اقدامات ایذایی علیه شیعیان انجام می دهند و تبلیغات گسترده ای را در شبکه های اجتماعی و ماهواره ای علیه شیعیان به راه می اندازند. آنها اکنون شیعیان را متهم می کنند که به سود ایران شهرهای تازه ای را از دست داعش فتح می کنند و نمی گذارند ساکنان غیرشیعی به خانه و کاشانه شان برگردند. به ادعای آنها هدفشان از این کار تامین امنیت مرزهای ایران از دست داعش و دیگر جریان های ضد ایرانی است. به عبارت دیگر از کردها حمایت نمی کنند اما هر اتفاقی را دستاویز قرار می دهند تا علیه شیعیان تبلیغ کنند و آنها را تحت فشار بگذارند.

پیش از این کردها استان نفت خیز کرکوک را به کنترل خود در آورده بودند که با اعتراض گسترده سنی ها مواجه شد. این بار نیز سنی ها دولت مرکزی که تحت کنترل شیعیان است را متهم کردند که از آنها در برابر کردها حمایت نمی کند و ادعا کردند که در آواره کردن و کشتار سنی ها با کردها هم دست است.

درباره تحولات طوزخرماتو، شاهدان عینی به خبرگزاری فرانس پرس گفتند بعد از حمله کردها به طوزخرماتو نیروهای مسلح اقلیت ایزدی اقدام به آتش زدن و غارت خانه های عرب های سنی در شهر سنجار که توسط نیروهای پیشمرگ آزاد شده بود، کردند.

یک شاهد عینی به فرانس پرس گفت: «به خانه های مسلمانان عرب دستبرد شد و افراد ایزدی خانه های آنها را آتش زدند، به خصوص خانه هایی که عناصر داعش وقتی که شهر را در کنترل داشتند روی دیوارهای آنها عبارت "سنی" نوشته بودند.»

در حال حاضر نیروهای کرد اصرار دارند در هر نقطه ای که حضور دارند پرچم اقلیم کردستان را بالا ببرند.  

درباره حملات صورت گرفته توسط کردها در طوزخرماتو، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق اعلام کرد، این رفتارها را ماحصل توطئه ای هماهنگ شده از سوی مسعود بارزانی می داند تا این منطقه را به اشغال خود در آورد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، عواطف نعمه، نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق نیروهای مسعود بارزانی را متهم کرد که می خواهند منطقه طوزخرماتو را تصرف کرده و آن را به اقلیم کردستان اضافه کنند.

او همچنین گفت: «کردها می خواهند تغییرات دموگرافیک در این شهر به وجود آورده و عملیات پاکسازی نژادی و قومی در آن انجام دهند. این که عده ای صحبت از مشارکت قدرتمندان برای رسیدن به اهداف ملی می کنند از نگاه بارزانی مردود است. او خیال می کند دیگران ضعیف هستند و فقط خودش قدرت دارد و می تواند از وضعیت فعلی سوء استفاده کند و به بهانه جنگ علیه داعش توطئه خود را پیش ببرد.»

تا کنون در حملات کردها به نیروهای داوطلب مردمی در استان طوزخورماتو دست کم 17 نفر کشته و ده ها نفر زخمی شده اند.

جواد الطلیباوی، سخنگوی نظامی گردان های عصائب اهل حق اعلام کرد، نیروهای ورزیده و ویژه این گردان به شهرهای استان طوزخرماتو اعزام شده اند و پاسخ کوبنده ای به مهاجمان خواهند داد.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: طوزخرماتو شیعیان نیروهای داوطلب مردمی اقلیم کردستان سنجار پیشمرگ ترکمن


( ۱۹ )

نظر شما :

یکی ۰۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۵:۴۲
این چه تیتریه؟! خجالت بکشید!
xec ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰
نویسنده مریضف بهت یه سطل اب یخ رو جهت نشستن و خاموش کردن عقده هات پیشنهادمیکنم