ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از مانور مشترک ایران و روسیه در سوریه تا استعفای وزرای کرد ترکیه

۰۲ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۲۲۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
مانور مشترک ایران و روسیه در سوریه، استعفای وزرای کرد ترکیه، نگرانی شدید مرجعیت عراق از وضعیت شیعیان نجف، تغییر نام دانشگاه موصل به دستور داعش و تلاش شهروندان اتریشی برای کمک به پناهندگان از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از مانور مشترک ایران و روسیه در سوریه تا استعفای وزرای کرد ترکیه

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

نگرانی مرجعیت عراق از وضعیت شیعیان سوریه

حضرت آیت الله عظمی سید محمد سعید حکیم در تماسی تلفنی با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور عراق نسبت به وضعیت شیعیان در مناطق فوعه و کفریا در سوریه به شدت ابراز نگرانی کردند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از وبسایت ایشان، ایشان روز دوشنبه در این تماس تلفنی از وضعیت شیعیان ساکن مناطق فوعه و کفریا ابراز نگرانی شدید کردند و از نهادهای بین المللی خواستند که به مسئولیت خود در حفظ جان ساکنان این مناطق عمل کنند.

آیت الله العظمی حکیم همچنین از نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل خواستند که گزارش وضعیت ساکنان این مناطق را به دبیر کل سازمان ملل متحد منتقل کند و از او بخواهد که در این باره دست به اقدامی جدی بزند.

این در حالی است که گزارش ها حاکی از آن است که تروریست های داعش دو روستای شیعه نشین فوعه و کفریا در سوریه را به محاصره درآورده اند.

 

دانشگاه موصل به دستور داعش تغییر نام داد

داعش در موصل برای سال تحصیلی جدید دستورات تازه ای صادر کرده که از جمله آنها تغییر نام دانشگاه موصل و ممانعت از حضور دختران در برخی از رشته های تحصیلی است.

به گزارش میدل ایست آنلاین، داعش نام دانشگاه موصل را که تا پیش از اشغال آن توسط داعش دومین دانشگاه بزرگ عراق بعد از دانشگاه بغداد بود، به دانشگاه "دولت اسلامی" تغییر نام داده است.

این شبکه تروریستی همچنین به دانشجویان پسر اجازه داده است که فقط در رشته های کشاورزی و ثروت های طبیعی و رشته های مختلف علوم طبیعی از جمله پزشکی، داروسازی، زمین شناسی و جنگلداری و باغداری ثبت نام کنند، به دختران نیز اجازه داده است در تمامی شاخه های مختلف پزشکی ثبت نام کنند اما از ثبت نام در مجموعه های علوم انسانی، شیمی، فیزیک، جامعه شناسی و زمین شناسی ممانعت به عمل آورده است.  

 

استعفای دو وزیر کرد از دولت موقت ترکیه

دو وزیر کرد کابینه موقت دولت ترکیه به ریاست احمد داوود اوغلو به دلیل آن چه ترویج جنگ توسط دولت ترکیه عنوان کردند از سمت های خود استعفا دادند.

به گزارش شبکه خبری الحره امریکا، علی حیدر کونجا، وزیر امور اروپایی و مسلم دوغان، وزیر توسعه روز سه شنبه در برابر خبرنگاران رسما استعفای خود را اعلام کردند.

کونجا به خبرنگاران گفت: «دولت موقت ترکیه تلاش بسیاری می کند منطق جنگ را ترویج کند و کردها را دشمن معرفی کند. با این سیاستی که دولت و حزب عدالت و توسعه در پیش گرفته اند شهرهای کردنشین و کل ترکیه به سمت جهنم می روند.»

 

نگرانی آلمانی ها از ترویج افراط نزد پناهندگان

سازمان امنیت داخلی آلمان نسبت به گسترش افراط گرایی نزد صدها مهاجر جدیدی که از خاورمیانه به خصوص سوریه و عراق وارد آلمان شده اند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش میدل ایست آنلاین، سازمان امنیت آلمان اعلام کرد جریان های بنیادگرا و افراطی تلاش دارند خود را به میان پناهندگان به خصوص در اردوگاه های پناهندگان برسانند و نزد آنها دیدگاه های افراطی و بنیادگرایی را ترویج کنند.

دفتر سازمان امنیت داخلی آلمان با صدور بیانیه ای ضمن ابراز شدید نگرانی خود اعلام کرد، اسلام گرایان افراطی آلمانی با پوشش اعطای کمک های انسان دوستانه تلاش می کنند از وضعیت پناهندگان سوء استفاده کرده و آنها را به خدمت خود در آورند و ضمن ترویج افکار افراطی خود آنها را برای شبکه های تروریستی استخدام کنند.

 

متلاشی کردن یک باند وابسته به داعش در آلمان

دولت آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد به دو خانه خالی در شهر برلین یورش برده و ضمن بازرسی آنها دریافته که این خانه ها محل استخدام نیروهای داعش در آلمان بوده است.

به گزارش شبکه خبری یورو نیوز، این خانه ها در حومه برلین بوده اند و ساکنان آنها تلاش می کردند از این خانه ها برای داعش نیرو جذب کنند.

پلیس آلمان اعلام کرده است در این رابطه دو دختر و یک پسر را بازداشت کرده و عملیات تحقیق بر روی آنها را آغاز کرده است.

 

تلاش شهروندان اتریشی برای کمک به پناهندگان

شبکه خبری یورونیوز گزارش داد بسیاری از شهروندان اتریشی با رفتن به مرزهای کشورشان تلاش می کنند به پناهندگان کمک کنند.

بنا به این گزارش بسیاری از شهروندان اتریشی تلاش می کنند به هر وسیله ای شده خود را به مرزها برسانند و به پناهندگان آواره از خاورمیانه کمک کنند. بسیاری از آنها با ماشین های شخصی خود به مرز می روند و بدون مطالبه پول آنها را به وین می رسانند یا در خانه های خود اسکان می دهند و امکانات بهداشتی، غذا و مکان برای خواب در اختیارشان قرار می دهند.

 

دستگیری نوجوانان خارجی داعش در فلوجه

شبکه الحره عراق گزارش داد نیروهای امنیتی عراقی شماری از نوجوانان 14 تا 17 ساله عضو داعش را دستگیر کردند که تابعیت های اندونزیایی، مغربی و کشورهای حوزه قفقاز را دارند.

این نوجوانان اعتراف کرده اند که با حقوق 1600 دلار در ماه برای داعش می جنگند.

آنها همچنین اعتراف کردند دلال هایی از عربستان و مصر آنها را به عراق فرستاده اند. به گفته آنها این دلال ها که در بسیاری موارد با یکدیگر هماهنگ عمل می کنند مسئول تامین نیرو برای داعش از کشورهای آسیای میانه و خاور دور هستند.

 

سلاح های پیشرفته جدید در دست سربازان سوری

منابع امنیتی اعلام کردند که ارتش سوریه در پی ورود تازه ارتش روسیه به خاک این کشور سلاح های پیشرفته روسی به دست آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، به گفته این منابع ارتش سوریه در روزهای اخیر از متحد روسی خود حداقل پنج جنگنده جدید، هواپیماهای تجسسی و سلاح های پیشرفته نظامی برای مبارزه با داعش دریافت کرده است.

یک مقام عالی رتبه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «در جمعه گذشته پنج فروند جنگنده جدید روسی به همراه چندین فروند هواپیمای تجسسی و مقادیر متنابهی سلاح های پیشرفته وارد شهر لاذقیه شده و در اختیار ارتش سوریه قرار گرفته است.»

 

مانور مشترک نظامی روسیه، سوریه و ایران

شبکه خبری فرانس 24 اعلام کرد، ارتش روسیه در نظر دارد به همراه ایران و سوریه مانور نظامی در دریای مدیترانه و در سواحل سوریه برگزار کند.

بنا به این گزارش احتمالا این مانور دریایی روز جمعه پیش رو برگزار خواهد شد.

قرار است در این مانور نیروهای نظامی ایران، روسیه و سوریه یک مانور دریایی گسترده با هدف مبارزه با تروریسم و داعش در سواحل سوریه انجام دهند.

 

کری: روسیه جنگنده های سوریه را افزایش داده است

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا گفت که روسیه جنگنده های بیشتری را به سوریه انتقال داده است.

به گزارش شبکه خبری فرانس 24، وی که به همراه همتای هندی خود در کنفرانس خبری در واشنگتن شرکت کرده بود، گفت: «اطلاعات ما حاکی از آن است که روسیه جنگنده های پیشرفته تازه ای را به سوریه انتقال داده و در شهر لاذقیه مستقر کرده است. اما این جنگنده ها برای دفاع از پایگاه های نظامی روسیه به سوریه منتقل شده اند.»

وی همچنین گفت: «انتظار می رود در روزهای آینده روسیه جنگ افزارهای نظامی بیشتری را به سوریه منتقل کند.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوريه روسيه ايران عراق پناهندگان


نظر شما :