تحلیل بی‌بی‌سی عربی از سفر سلیم الجبوری

هدف رئیس مجلس عراق از سفر به ایران چه بود؟

۲۵ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۵۱۹۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
از سفر الجبوری به تهران می‌توان این گونه برداشت کرد که وی خواستار استفاده ایران از نفوذ و ارتباطاتش در نرم کردن مواضع متحدان و دوستان ایران در عراق شده است.
هدف رئیس مجلس عراق از سفر به ایران چه بود؟

دیپلماسی ایرانی: سفر سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق به ایران و دیدارش با مسئولان ایرانی از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آن هم در سایه اوضاع نابه سامانی که این روزها عراق سپری می کند مورد توجه رسانه های مختلف قرار گرفته است. از جمله شبکه خبری بی بی سی عربی که این سفر را که مدت کوتاهی بعد از سفر او به قطر انجام شد، مهم ارزیابی کرده است. بی بی سی تحلیل خود را به صورت خلاصه و بند بند بیان کرده و گزارش می دهد:  

  • با وجود این که آقای الجبوری چند ماه پیش و در جریان نشست روسای مجلس کشورهای اسلامی به ایران سفر کرده بود، اما سفر اخیر او به ایران با توجه به  اتفاقات مهمی که در عراق افتاده از اهمیت خاصی برخوردار است. این اهمیت را ایرانی ها بیش از همه درک می کنند. اگر چند ماه پیش جنگ علیه داعش که نیمی از عراق را به تصرف خود در آورده در وهله نخست توجهات مقامات دو طرف بود، این بار علاوه بر این موضوع تحولات تازه ای نیز به وقوع پیوسته که روشن است توجه به آنها در دستور العمل سفر رئیس مجلس عراق به ایران بوده است که در راس آنها تظاهرات مردمی در سراسر عراق، قانون جنجال برانگیز گارد ملی که بر سر مفاد آن اختلافات سنگینی وجود دارد و بازتاب کنفرانس دوحه قرار دارد.
  • شاید جزئیات دیدار الجبوری با لاریجانی که هر دو بعد از آن در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند و گفتند بر سر چه چیزی با یکدیگر مذاکره کردند، در اختیار رسانه ها قرار گرفت اما چیزی درباره نتایج دیدار الجبوری با حسن روحانی و علی شمخانی و محمد جواد ظریف جز تشکر و تقدیر و تعریف پروتکلی دو جانبه منتشر نشد. در حالی که برخی حرف هایی که به بیرون درز کرده است نشان می دهد قضایای مهمی را ایرانی ها با میهمان عراقی خود در میان گذاشتند که پرونده آشتی ملی با عناوین عریض و طویل آن، قانون گارد ملی و نیروهای داوطلب مردمی در صدر قرار داشته است.
  • سلیم الجبوری خوب می داند که ایران چه قدر در عراق نفوذ دارد و تاثیرگذار است، برای همین از سفر او در این وضعیت سختی که بر عراق می گذرد، می توان این گونه برداشت کرد که وی خواستار استفاده ایران از نفوذ و ارتباطاتش در نرم کردن مواضع متحدان و دوستان ایران در عراق شده است به خصوص در پرونده هایی نظیر گروه های داوطلب مردمی، آشتی ملی و قانون گارد ملی.
  • با توجه به این که مساله آشتی ملی موضوعی کاملا عراقی است ایران به هیچ وجه مواضع خود را نسبت به جزئیات این موضوع بیان نمی کند، اما همچنان ایران از هر گونه وحدت صف در میان مردم عراق استقبال می کند. البته با توجه به ویژگی هایی که در مفاد قانون گارد ملی فعلی وجود دارد طبیعی است که ایران از این قانون استقبال نکند و آن را زمینه ساز تجزیه عراق به شیوه اقلیم کردستان بداند و تصور کند که در صورت اجرایی شدن این قانون داعش بار دیگر قدرت می گیرد و خطری جدی هم برای آینده عراق و هم برای امنیت ملی ایران خواهد شد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سليم الجبوري ايران و عراق عراق


نظر شما :