جرمی کوربین کیست و چه می‌خواهد؟

زلزله سیاسی رهبر ریشدار حزب کارگر انگلیس

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۵۱۹۴۹ اخبار اصلی اروپا
کوربین در سخنرانی پیروزی‌اش گفت: «رفتن به جنگ میراثی از تلخی و مشکلات ایجاد می‌کند که شامل بحران کنونی پناهندگان می شود. اجازه بدهید نیرویی برای تغییر به وجود بیاید، نیرویی برای بشریت در جهان، نیرویی برای صلح.»
زلزله سیاسی رهبر ریشدار حزب کارگر انگلیس

نویسنده: فرانسیس رابینسون

دیپلماسی ایرانی: حزب کارگر بریتانیا، روز شنبه، جرمی کوربین را به عنوان رهبر انتخاب کرد و این مسئله نشان دهنده این است که جناح چپ در چشم انداز سیاسی بریتانیا قدرت گرفته است و این می تواند پیامدهای گسترده ای داشته باشد. کوربین توانست حدود 60 درصد آرا -یعنی بهتر از رکورد 57 درصدی تونی بلر در سال 1994- را کسب کند.

کوربین پس از انتخابات به اعضای حزبش گفت: «اوضاع نمی تواند دیگر ناعادلانه باشد، فقر اجتناب ناپذیر نیست، همه چیز می تواند و باید تغییر کند. سطح عجیب و غریبی از نابرابری جهانی وجود دارد. ما یک جهان هستیم.»

یکی از اولین اقدامات کوربین به عنوان رهبر حزب، حضور در تظاهرات حمایت از پناهجویان در میدان ترافالگار لندن در بعد از ظهر شنبه بود. وی در این مراسم در سخنانی گفت که باید به پناهجویان کمک بیشتری کرد: «خلق و خوی اروپایی ها در چند هفته گذشته به طور کاملاً باورنکردنی ای تغییر کرده است. مردم در حال فرار از جنگ هستند، آنها همانند من و شما انسان هستند.»

آزمون بزرگ کوربین، سال آینده خواهد بود، یعنی زمانی که رای دهندگان در سراسر بریتانیا به پای صندوق های رای خواهند رفت. این انتخابات شامل انتخابات محلی در انگلستان، پارلمان اسکاتلند و شهردار آینده لندن خواهد بود. جمعه شب، حزب کارگر، صدیق خان، متحد کوربین را به عنوان کاندیدای حزب کارگر برای انتخابات شهرداری لندن در سال 2016 انتخاب کرد.

کوربین 66 ساله، پس از استعفای اد میلیبند از رهبری حزب کارگر، متعاقب شکست در انتخابات سراسری ماه می، مخالفت ها با دولت محافظه کار نخست وزیر دیوید کامرون را رهبری خواهد کرد. کوربین از شانس بعید 100 به 1 برای پیروزی در انتخابات برخوردار بود. وی که مشهور به داشتن سیاست های چپگرایانه است، از سال 1983 عضو پارلمان است اما هیچ وقت پست وزارتی نداشته است.

این عضو ریش دار پارلمان از منطقه آیزلینگتون در شمال لندن، چهره ای تفرقه افکن در درون حزب است، تا جایی که برخی از اعضای پارلمان گفته اند که وزیر «کابینه در سایه» وی نخواهند بود. کوربین در جریان انتخابات، خواستار تغییر بنیادین در سیاست خارجی شد و گفت: «من همیشه مخالف جنگ های نومستعمراتی بوده ام و خواهان راه حل های سیاسی به جای راه حل های نظامی برای حل منازعات هستم.»

کوربین در سخنرانی پیروزی اش گفت: «رفتن به جنگ میراثی از تلخی و مشکلات ایجاد می کند که شامل بحران کنونی پناهندگان می شود. اجازه بدهید نیرویی برای تغییر به وجود بیاید، نیرویی برای بشریت در جهان، نیرویی برای صلح.»

کوربین به شدت مخالف پیشنهاد توافق تجارت آزاد میان بریتانیا و ایالات متحده، تجارت فراآتلانتیکی و همکاری های سرمایه گذاری است. وی در پاسخ به سوالی در پارلمان از مشکلات اجتماعی و اقتصادی به وجود آمده به خاطر پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی انتقاد کرد و بازندگان وقعی آن را «افراد کشورهایی که صنعتی نشده اند و متاسفانه در ایالات متحده به عنوان کمربند زنگ زده یاد می شوند»، معرفی کرد و «افرادی که در مکزیک حقوق پایین و ناعادلانه دریافت می کنند هم بازنده این پیمان هستند.»

بریتانیا باید در پایان سال 2017، رفراندوم عضویت در اتحادیه اروپا را برگزار کند. کوربین ماه جولای به گاردین گفته بود: «ما نمی توانیم از وضعیت کنونی اتحادیه اروپا خشنود باشیم.» اوایل این هفته، رویترز گزارش داد که کوربین در جریان رفراندوم عضویت در اتحادیه اروپا در سال 1975، رای منفی داده است.

اد میلیبند، رهبر سابق حزب کارگر به بی بی سی گفته بود از کوربین حمایت خواهد کرد اما همه در این رابطه مشتاق نیستند. جیمی رید از حزب کارگر که وزیر بهداشت در سایه است از سمتش استعفا داد و گفت تلاش ها برای بهبود و حفظ سرویس ملی بهداشت بریتانیا بسیار سخت تر خواهد شد.

با این حال انتخاب کوربین از سوی پابلو ایگلسیاس، دبیرکل حزب چپ پودموس در اسپانیا، مورد استقبال قرار گرفت. وی در توییترش نوشت: «انتخاب کوربین به عنوان رهبر حزب کارگر خبر بزرگی است. این گامی در جهت تغییر در اروپا که مردم از آن نفع ببرند، است.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: کوربین حزب کارگر بریتانیا رهبر حزب کارگر


نظر شما :