انتقاد صادق خان از دیوید کامرون

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۰۰:۴۸ کد : ۱۹۵۸۷۴۵ سرخط اخبار

شهردار جدید لندن تنها یک روز پس از ادای سوگند، ضمن آنکه با رهبر حزب کارگر به اختلاف برخورده با انتشار یادداشتی نخست وزیر بریتانیا را نیز مورد انتقاد قرار داده است.

انتخابات پنجشنبه بزرگ در بریتانیا (انگلیس، ولز و اسکاتلند) که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد برای حزب کارگر که در چند سال اخیر روند نزولی را طی کرده بوده یک نتیجه خوشایند داشت و آن پیروزی «صادق خان» نامزد این حزب در انتخابات شهرداری لندن بود.

انتخاب صادق خان از دو بعد دارای اهمیت بود یکی آنکه حزب کارگر توانسته بعد از سالها کنترل لندن را در دست بگیرد و دیگر آنکه صادق خان اولین شهردار مسلمان پایتخت انگلیس محسوب می شود.

ذکر یک نکته ضروری است که این مسلمان بودن صادق خان نباید موجب شکل گیری این تفکر در جوامع اسلامی شود که آنها یک پایگاه مهم در غرب را بدست آورده اند زیرا صادق خان پرورش یافته مکتب غرب بوده و از اندیشه های سنتی حزب کارگر تبعیت می کند.

علاوه بر این موراد در چالشی که در اواخر ماه میلادی گذشته گریبان حزب کارگر را گرفت و به موجب انتقاد از رژیم صهیونیستی این حزب مجبور به اخراج دو تن از نمایندگان خود شد، صادق خان جانب اسرائیل را گرفته بود که البته این امر تا حدودی برخلاف میل «جرمی کوربین» بود و همین موضوع باعث شد تا اختلاف نظر اعضای حزب کارگر با رئیس آن منجر به این امر شود که رسانه های بریتانیا از احتمال وقوع کودتا در حزب کارگر انگلیس سخن بگویند.

اختلاف نظر کوربین با صادق خان روز گذشته در مراسم ادای سوگند شهردار جدید لندن نمایان شد. البته عنوان شد که کوربین در دیداری خصوصی پیروزی صادق خان را تبریک گفته اما حضور نیافتن وی در مراسم روز گذشته موجب ناراحتی شهردار شده است.

از سوی دیگر صادق خان امروز یکشنبه در یادداشتی که در آبزرور منتشر کرده «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس را به باد انتقاد گرفته است.

بر اساس یاداشت صادق خان، کامرون و «زک گلداسمیت» نامزد یهودی حزب محافظه کار در انتخابات شهرداری پایتخت انگلیس تلاش کردند با دامن زدن به مسایل قومیتی و تحریک کردن آنها علیه یکدیگر او را از پیروزی بازدارند.

صادق خان می نویسد: در انتخابات شهرداری لندن کامرون و گلداسمیت از همان تاکتیک های دونالد ترامپ ( اسلام هراسی ) در انتخابات شهرداری لندن به کار گرفتند. این در حالی است که امیدوارم بود که کامرون و گلداسمیت در کمپین انتخاباتی شان بر روی مسائلی چون خانه سازی، حمل ونقل و آلودگی هوا تمرکز می کردند. اما کامرون و گلداسمیت شیوه تفرقه و ایجاد شکاف میان جوامع لندن را برگزیدند و تلاش کردند رأی برخی از مناطق را کسب و رأی دهندگان دیگر مناطق این شهر را تحت فشار قرار دهند.

صادق خان، همجنس گرایان، اسرائیل و مسلمانان
اما اختلافات صادق خان فقط با کامرون و کوربین نیست بلکه امام جماعتی در شهر برادفورد، فتوا داده است که صادق خان به علت موافقت با ازدواج همجنس گرایان دیگر مسلمان به شمار نمی آید و پلیس درباره حفاظت بیش تر از صادق خان، اقداماتی به عمل آورده است.

در دوران تبلیغات برای شهرداری لندن حزب محافظه کار حاکم و به ویژه زاک گلداسمیث، نامزد این حزب برای شهرداری لندن، تبلیغات فراوانی درباره یهودی ستیزی حزب کارگر و  صادق خان نامزد این حزب برای تصدی شهرداری لندن راه انداختند که در پاره ای از موارد، مواضع صادق خان، از منظر شماری از مسلمانان ، ضعیف و نادرست تلقی شد.

اما جنبه دیگر پیروزی صادق خان در پیام تبریک «شجاع شفیع» دبیر کل شورای مسلمانان بریتانیا به او مستتر است که ابراز امیدواری کرده است که این پیروزی بتواند سبب کاهش موج اسلام هراسی و فشار بر مسلمانان انگلیس خصوصاً در لندن شود.

شفیع در این پیام عنوان کرد: لندن یک کلان شهر است که در خود فرهنگ ها و مذاهب متنوع را جای داده است. بی تردید انتخاب یک شهردار مسلمان می تواند سبب تقویت روابط میان جوامع مختلف و تالار شهر شود ضمن آنکه، سبب تقویت رابطه ای سازنده با نیروی پلیس خواهد شد که به موجب آن جامعه مان امن تر خواهد شد. ما انتظار داریم که شهردار جدید به چهره ای بدل شود که سبب همبستگی ساکنین لندن شده و رابطه میان جوامع مختلف را تسهیل سازد.

حزب کارگر در ماه های اخیر با اتهامات شدید یهودی ستیزی مواجه شده، اما صادق خان قول داده است که با یهودی ستیزی مبارزه می کند. وی در مبارزات انتخاباتی به شدت تلاش کرد یهودیان لندن را با خود همراه کند و حمایت آنها را به دست آورد. او در این باره گفته است با آنچه وی آن ها را تندروها و افراطی ها خواند برخورد سختی خواهد کرد.

صادق خان در نخستین سخنرانی بعد از انتخابش به جرمی کوربین رهبر حزب کارگر اشاره نکرد که همین می تواند به معنای فاصله گرفتنش از رهبر حزب کارگر باشد.

کلید واژه ها: صادق خان حزب کارگر شهرداری لندن شهردار کامرون انتخابات شهرداری کوربین بریتانیا


نظر شما :