عربستان از مذاکرات ایران و غرب خرسند نیست

۱۰ تیر ۱۳۹۴ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۴۹۳۷۴ سرخط اخبار

رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با یکی از روزنامه های آلمان دیدگاه های خود درباره مذاکرات هسته ای ایران و غرب و ابعاد منطقه ای برنامه هسته ای ایران را تشریح کرد.

به گزارش فارس، «اولی هاینونن» رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدگاه های توام با امیدواری و ناامیدی درباره مذاکرات هسته ای با ایران را تائید می کند و می گوید که در اوایل آوریل چارچوبی از توافق به دست آمده است اما اکنون درباره مسایل به واقع مشکل بحث می شود؛ اینکه در چه باره زمانی تحریم ها لغو شوند و چطور می توان آنها را در صورت تخلف ایران بار دیگر اعمال کرد. مسئله نظارت بر تاسیسات اتمی و نظامی ایران و تعداد سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم و سوخت هسته ای که ایران می تواند به کار گیرد از جمله این مسایل مهم هستند.

هاینونن که سمت معاونت مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را هم بر عهده داشته است به روزنامه آلمانی «ولت» گفت: «موضوع تحقیق با سانتریفیوژ های جدید هم مسئله مهم دیگری است چرا که ایران ماشین های مدرنی در اختیار دارد که اورانیوم را سریعتر غنی می کنند.»

وی مدعی شد که با به کارگیری این سانتریفیوژ ها و بدون بازرسی های گسترده از تاسیساتی که خط قرمز ایران عنوان شده اند نمی توان مطمئن شد که این کشور قصد ساخت بمب اتم ندارد و گفت که ایران یک بار پروتکل الحاقی را امضا کرد اما فقط پس از فشارهای زیاد با بازدید از تاسیسات نظامی پارچین موافقت کرد و پس از آن اجرای پروتکل الحاقی را لغو کرد. وی این پروتکل را شرط مهمی برای توافق دانست.

رئیس فنلاندی سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که تحقیقات متعددی را درباره کره شمالی، سوریه و ایران هدایت کرده و هم اکنون در دانشگاه هاروارد تحقیقات خود را دنبال می کند در بخش دیگری از این گفت وگو با اعلام اینکه عربستان و دیگر کشورهای عربی همسایه ایران از این مذاکرات خرسند نیستند گفت که عربستان به وضوح اعلام کرده است که این کشور هر فناوری که ایران داشته باشد را می خواهد. اگر ایران بتواند اورانیوم را غنی کند، عربستان هم می خواهد چنین فناوری داشته باشد. شماری از کشورهای عربی از آغاز مذاکرات ایران و غرب ایجاد صنایع هسته ای را آغاز کرده اند. آنها نمی توانند  خود مواد هسته ای را تولید کنند اما آن ها برای این منظور، مدت زمان طولانی مدنظر دارند. پس از توافق برنامه ریزی شده، محدودیت هایی در زمینه برنامه هسته ای و تحقیقاتی ایران در این زمینه اعمال خواهد شد و این کشورها به دنبال همین مدت زمان هستند.


نظر شما :